مورالس قصد بازگشت به بولیوی را دارد

کدخبر: 2340081

رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی اعلام کرد باید به وی اجازه داده شود به کشورش بازگردد و دوره ریاست‌جمهوری خود را به اتمام برساند.

«اوو مورالس» رئیس جمهور مستعفی بولیوی در محل استقرارش در مکزیکوسیتی در مصاحبه با خبرنگار الجزیره انگلیسی گفت: من برنامه‌ریزی برای بازگشت به بولیوی را شروع کرده‌ام. من نمی‌توانم خارج از کشورم باشم. من عادت کرده‌ام به عنوان رهبر اتحادیه و رئیس‌جمهور با مردم خودم باشم. من کار‌های زیادی انجام می‌دادم و اکنون بسیاری از چیز‌ها را از دست داده‌ام. من به دنبال راهی قانونی برای بازگشت به کشورم و بودن در کنار مردم خودم هستم که در حال حاضر در برابر دیکتاتوری و کودتا مقابله می‌کنند.

وی گفت اگر به وی اجازه داده شود به بولیوی بازگردد طرحی برای شرکت مجدد در انتخابات جدید این کشور ندارد که به عامل اختلاف میان او و رقیب وی تبدیل شده است. تنها می‌خواهد دو ماه باقی مانده ریاست جمهوری خود را به پایان برساند. من نمی‌دانم چرا آن‌ها تا این حد از اوو می‌ترسند. آن‌ها نمی‌خواهند من در انتخابات شرکت کنم. من هم مشکلی با این مساله ندارم همه چیز برای زندگی و دموکراسی است. من از نامزدی مجدد در انتخابات صرف‌نظر کرده‌ام، اما باید به من اجازه بدهند که دوره ریاست جمهوری خودم را به پایان برسانم. آیا این موضوع قابل درک است؟

خبرنگار شبکه الجزیره انگلیسی گفت: اما این خواسته اوو مورالس توسط «جنینه آنز» رئیس جمهور موقت بولیوی قابل درک نیست. وی گفته است اگر مورالس به بولیوی برگردد باید به اتهاماتی که ضد وی مطرح شده‌اند، پاسخ بدهد. اعتراض‌ها به اوو مورالس در سال ۲۰۱۶ و بعد از آن شروع شد که وی تلاش کرد با تغییر قانون اساسی زمینه را برای حضور خود در ریاست جمهوری برای دوره چهارم فراهم بکند.

خبرنگار الجزیره انگلیسی گفت تا یکشنبه گذشته اوو مورالس طویل المدت‌ترین رئیس جمهور در آمریکای لاتین در دوره معاصر بود, اما بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری به تقلب در این انتخابات متهم شد. وی تحت فشار مخالفان و ارتش بولیوی استعفا داد و به مکزیک پناهنده شد.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: