سرانجام وعده‌های «آبی» رئیس جمهور به اصفهانی‌ها چه شد؟

کدخبر: 2340014

از جمله مهمترین خواسته‌های جمعیت ۵ میلیون نفری استان اصفهان از دولتمردان تکمیل سامانه دوم آبرسانی است، موضوعی که همچنان اصفهانی‌ها را چشم انتظار نگه داشته است.

مهمترین نگرانی مردم و دولت‌ها از گذشته تاکنون مسئله آب و نیاز به ذخیره آن بوده که از نقطه نظر کمی و کیفی بستر توسعه همه جانبه است، بنابراین از دیرباز احداث سد، تونل و دیگر پروژه‌های حفظ منابع آبی به عنوان راه حل مناسب برای تأمین آب به منظور مصارف کشاورزی، شرب و صنعت، کنترل سیلاب، تولید انرژی برق‌آبی، کنترل کیفی و... شناخته شده است.

پیشینیه حفر تونل در حوزه زاینده‌رود حدودا به 50 سال گذشته می‌رسد که مربوط به سال 1333 و حفر تونل اول کوهرنگ است و به دنبال آن تونل‌های دوم و سوم کوهرنگ، تونل چشمه لنگان و تونل‌های انتقال آب شرب که همگی به روش سنتی حفاری باز به دید امروز انجام گرفته است.

کم آبی شدید در اصفهان و اعلام وزارت نیرو مبنی بر وضعیت قرمز آب اصفهان و نشت مواد نفتی طی سال 87 در رودخانه زاینده‌رود، ورود مواد سوختی مرداد سال 93 در منطقه بالادست به زاینده‌رود، ضرورت رعایت نکات بهداشتی، حفظ آسیب‌پذیری سیستم آبرسانی فعلی و آلاینده‌های مسیر زاینده‌رود از دریاچه سد تا بند انحرافی انتقال آب به شهر اصفهان، ضرورت و اهمیت اجرای طرح انتقال آب تونل گلاب دو را بیش از پیش مورد تاکید قرار داد.

طی سال‌های نه چندان دور موضوع ضرورت تأمین آب شرب برای رفع کمبودها در شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مورد بررسی دقیق فنی و کارشناسی قرار گرفت و این واقعیت که شبکه آبرسانی موجود در نصف جهان قادر به تأمین نیازهای افزایش یافته در 14 شهرستان زیر پوشش نیست و شبکه موجود با کمبود آب مواجه است به تصویب رسید و سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ به طول 17 کیلومتر در سفر استانی هیئت وزیران دولت در سال 88 مصوب گردید و در ردیف طرح‌های عمرانی استانی گنجانده شد.

«تونل گلاب دو»، به عنوان طرح پدافند غیرعامل دارای مجوز وزارت نیرو است، این طرح برای تأمین آب شرب اصفهان بزرگ در دو مرحله ساخته می‌شود. مرحله نخست، ساخت تونل گلاب و مرحله دوم احداث لوله‌هایی است که از انتهای تونل، آب را به سمت مخازن هدایت و از آنجا وارد شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ خواهد کرد.

با توجه به اهمیت طرح سامانه دوم آبرسانی در 16 مرداد 93 علیرضا صالح معاون مجلس، حقوقی و استان‌های معاونت راهبردی رئیس‌جمهور با حضور در اصفهان، تونل گلاب 2 را یک طرح داخل حوزه‌ای، داخل استانی و پدافند غیرعامل معرفی کرد و با بیان اینکه طرح تونل گلاب 2 کاملا قانونی است و مطالعات اجرای آن بر اساس ماده 62 قانون انجام شده است،‌ در آن زمان اظهار امیدواری کرد به زودی این طرح نیز آغاز و به بهره‌برداری برسد.

به گفته صالح را‌ه‌اندازی این تونل از شش سال گذشته و از زمانی که بر اثر برخورد یک دستگاه بولدوزر با لوله نفت در محور رودخانه منجر به آلوده شدن آب رودخانه اصفهان به نفت شد در دستور کار قرار گرفت که بر اثر این اتفاق به مدت 2 هفته آب تمام شهرها و روستاهایی که از رودخانه زاینده‌رود مشروب می‌شدند قطع شد بر این اساس تونل گلاب 2 در دستور کار قرار گرفت تا در صورت هرگونه مشکل بتوان آب بیش از 5 میلیون نفر اصفهانی را تامین کرد.

نگاهی به حوادث پیش آمده طی سال‌های 87 و 93 که شبکه آبرسانی اصفهان را با اختلال و مشکل مواجه کرد، کاهش شدید منابع آبی، تأمین آب آشامیدنی افزون بر 5 میلیون نفر مردم استان اصفهان به تنها یک سامانه آبرسانی تصفیه‌خانه بابا شیخعلی و تاکید کارشناسان بر ضرورت احداث و بهره‌برداری از سامانه دوم آبرسانی تسریع در اجرا و تکمیل عملیات و راه‌اندازی تونل گلاب 2 را بیش از گذشته حیاتی می‌کرد تا جایی که رئیس جمهوری در 15 بهمن سال 93 در سخنرانی خود در میدان امام (ره) اصفهان، گفت: راجع به آب اصفهان که مهمترین مسئله اصفهان است، می‌دانید در دولت یازدهم جلسات متعدد شورای عالی آب تشکیل شد و در این شورا مدیریت یکپارچه حوضه آبریزها در سراسر کشور به تصویب رسید.

حسن روحانی حتی با اشاره به "تونل گلاب دو" بیان کرد: سامانه دوم آب شرب اصفهان در دست اجراست و دولت با تمام توان آن را دنبال خواهد کرد تا آب شرب 5 میلیون نفر در این استان قابل اطمینان و اعتماد باشد. با تلاش وزارت نیرو تا پایان سال 94 سامانه‌های آبرسانی 4 شهرستان این استان به اتمام خواهد رسید.

بنابراین وعده‌هایی که در میدان امام (ره) اصفهان در قبال دست نوشته‌های کشاورزان تکرار شد و رئیس جمهور در جمع مردم اصفهان پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نیز اینگونه گفت: «سامانه دوم آب اصفهان در دست اجراست و دولت با تمام توان، آن را دنبال خواهد کرد تا آب شرب 5 میلیون نفر در استان قابل اعتماد باشد. همه شعارهای شما که در اینجا من می‌بینم و آنچه گفتید راجع به زاینده‌رود که حق مسلم شماست، حتما حق مسلم همه ماست. کاری خواهیم کرد با همت شما و با وحدت و یکپارچگی زاینده‌رود زنده شود.»

اما ادامه قصه تکراری وعده وعیده‌های دولتمردان و مسئولان به همین سخنان ختم نشد و عدم پیش بینی ردیف اعتبار عملیات سامانه دوم طرح آبرسانی استان اصفهان در ردیف بودجه 98 و اینکه نمایندگان استان اصفهان طی دو سال گذشته با مسئولان دولتی اعم از معاون اول رئیس جمهور، وزرای نیرو و جهاد، معاونان و سخنگوی قوه قضاییه و حتی دبیر شورای نگهبان جلسات متعددی پیرامون مشکل آب اصفهان داشته‌اند و حتی درخواست ملاقات نیز برای شخص رئیس جمهور دادند تا این مشکل را مستقیماً با خودشان مطرح کنند؛ متأسفانه این اجازه از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور رد و اجازه ملاقات داده نشد تا اینکه با سرریز شدن صبر نماینده‌های مردم، نامه استعفای 18 نماینده این استان چهارشنبه 14 آذر ماه سال گذشته تقدیم هیئت رئیسه قوه مقننه شد.

در پی استعفای نمایندگان اصفهان نماینده کاشان، آران و بیدگل، عدم پیش بینی ردیف اعتبار عملیات سامانه دوم طرح آبرسانی استان اصفهان را یکی از علت استعفای دسته جمعی نمایندگان این استان اعلام کرد و گفت؛ باید در ردیف بودجه 98 تجدید نظر شود و برای این سامانه در سال آینده ردیف اعتبار دیده شود.

بنابراین حدود دو هفته از استعفای دسته جمعی نمایندگان استان اصفهان از مجلس شورای اسلامی به ‌دلیل حذف ردیف‌های بودجه پیرامون تأمین آب استان اصفهان از بودجه گذشت و به‌گفته نمایندگان استان در این مدت تماس‌های بسیاری از سوی رئیس مجلس و استاندار مبنی بر پس گرفتن این استعفا صورت گرفت؛ اما نمایندگان متحد و یکصدا پای استعفای خود تا احقاق حقوق مردم اصفهان ایستاده‌اند.

براساس این گزارش صبح 25 آذر ماه گذشته نمایندگان مستعفی استان اصفهان به دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان رفتند و نام 19 نماینده اصفهان به عنوان غایب در مجلس شورای اسلامی قرائت شد و آنها یکصدا بیان کردند مشکلی نیست صندلی که برای مردم کار نکند، به درد ما نمی‌خورد؛ باید مسئولان به این نتیجه برسند که پای کار بیایند و حق این مردم را که در همه جا پیش گام بودند، بدهند.

به گفته نمایندگان، بعد از استعفا و عدم حضور در صحن مجلس یکسری جلساتی با لاریجانی رئیس مجلس، نوبخت و اردکانیان وزیر نیرو صورت گرفت و نوبخت معاون رئیس جمهور در جلسه درباره سامانه دوم تضمین خرید آب را به صورت قطعی تأکید کرد که سازمان آن را انجام خواهد داد و در مورد تونل گلاب دستور به پرداخت دیون تا آخر سال داد و همچنین از بهره‌برداری آن تا دهه فجر خبر داد.

نیمی از بودجه سامانه دوم آبرسانی را دولت تامین می‌کند

براساس این گزارش نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در اصفهان، گفت: دولت قرارداد سامانه دوم آبرسانی آب شرب اصفهان را تضمین می‌کند و قرار بر این شد نیمی از بودجه توسط دولت و 50 درصد با مشارکت بخش خصوصی تامین شود.

حمیدرضا فولادگر درباره جزئیات جلسه نمایندگان استان، استاندار اصفهان و مسئولان آبفای اصفهان با نوبخت درباره تکمیل سامانه دوم آبرسانی آب شرب اظهار داشت: در ارتباط با این موضوع زمان استعفای نمایندگان استان اصفهان مباحثی مطرح شد که دولت برای این طرح ردیف معین نکرده است.

وی افزود: در آن زمان گفتند که در پیوست‌های بودجه و در قالب تبصره 19 آورده شده اما نسبت آن 18 به 82 بوده به این معنا که 18 درصد بودجه با دولت و 82 درصد با بخش خصوصی باشد، پس از مسائل استعفای نمایندگان و در جلساتی که در آن زمان داشتیم این نسبت به 50-50 رسید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نکته مهم در این جریان تضمین دولت برای قرارداد است که این آب را خریداری می‌کند، پس از پیگیری‌های صورت گرفته کار آن طور که باید پیش نرفته بود و در این جلسه نوبخت تاکید به پای‌بندی بر مسائل کرد.

وی بیان کرد: در این جلسه در ارتباط با روش اجرای این مسئله بحث کردیم و قرار شد رئیس سازمان برنامه و بودجه استان پیگیر این مسئله باشد و جلسه دومی نیز با رئیس آب و فاضلاب کشور داریم تا این مسئله تا پایان مورد پیگیری قرار گیرد.

فولادگر گفت: شرایط فعلی آبی کشور ایجاب می‌کند تا ما در شرایط فعلی در ارتباط با این موضوعات پیگیری بیشتری داشته باشیم زیرا زمینه اجتماعی هم برای این مسائل فراهم است، بحث ما این است که همه باید از بالادست و پایین دست با عدالت از آب بهره‌برداری کرده و حقابه‌ها را رعایت کنند.

وی اظهار داشت: کسی راضی نیست در شرایط خشکسالی حقابه‌ها و یا آب آشامیدنی منتقل شود اما در شرایط فعلی که آب آزادسازی شده و میلیاردها مترمکعب آب هدر رفته است، اگر این شرایط انتقال آب فراهم شده و از هدر رفت بخشی از آن جلوگیری می‌شد خوب بود.

تکمیل سامانه دوم آبرسانی اصفهان پیگیری می‌شود

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: برای تامین آب آشامیدنی استان اصفهان باید سامانه دوم آب پیگیری جدی شود.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی با اشاره به تشکیل جلسه‌ای با محوریت بررسی مشکلات آب آشامیدنی استان، اظهار داشت: در این جلسه که با حضور مسئولان اصفهان و نمایندگان مجلس برگزار شد بیشتر به بحث سامانه دوم که به آب آشامیدنی استان مربوط است، پرداخته و مقرر شد با توجه به تنش‌های آبی در سال‌های گذشته تکمیل سامانه دوم پیگیری جدی‌تری ‌شود.

وی افزود: در این خصوص چند گزینه مطرح بود که قرار شد ظرف چند روز آینده به سازمان برنامه‌وبودجه کشور یکی از گزینه‌های نهایی ابلاغ شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها قرار بر این شد که سه نماینده از مجمع نمایندگان استان اصفهان پیگیر مسئله آب در مجلس باشند، بر همین اساس آقایان فولادگر و عابدی و بنده به‌عنوان نمایندگان پیگیر موضوع آب استان در جلسات ضروری حضور خواهیم داشت.

بهره‌برداری از تونل گلاب 2 مشکل آبرسانی اصفهان را برطرف می‌کند

عضو هیئت‌ مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: اگر طرح تونل گلاب 2 به موقع ساخته شده و به بهره برداری می رسید امروز با بروز هرگونه مشکل کوچک یا بزرگ برای تصفیه خانه باباشیخعلی، اصفهانی‌ها براثر قطع آب دچار مشکل نمی‌شدند.

حسین محمدرضایی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 11مترمکعب آب در ثانیه برای مصرف روزانه مردم اصفهان فقط از تصفیه خانه باباشیخعلی تأمین می‌شود، اظهار داشت: این میزان آب پاسخگوی مصرف مردم استان اصفهان نیست و تصفیه‌خانه باباشیخعلی هم به تنهایی و با کمبود حدود 3 مترمکعب آب در ثانیه در استان نمی‌تواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

وی افزود: تونل گلاب2 در ادامه گلاب 1 با طول 17 کیلومتر قرار بود آب را از نزدیکی روستای گلاب در حوالی شهرستان تیران و کرون منتقل کند و برای آن تصفیه خانه‌ای احداث شود تا آب به عنوان تقویت کننده شرب همه شھرستان‌ھایی که از آب زاینده‌رود استفاده می‌کردند منتقل شود اما هنوز به نتیجه‌ نرسیده است.

عضو هیئت‌ مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان تأمین آب آشامیدنی استان اصفهان را امری بسیار مهم و حیاتی دانست و بیان کرد: ‌با توجه به جمعیت بالای استان اصفهان به ویژه افزایش مهاجران در شهرک‌های اقماری احداث تونل گلاب 2 یک ضرورت غیرقابل انکاراست.

به گفته مسئولان استانی تا زمان اجرای طرح تونل گلاب 2، اصفهان هر سال تابستان با مشکل و بحران آب مواجه خواهد شد زیرا سامانه فعلی آب شرب اصفهان در حال حاضر قادر به انتقال حداکثر 10 مترمکعب بر ثانیه آب است و نیاز آب اصفهان 13 مترمکعب بر ثانیه برآورد شده و میزان کمبود آب شرب در شرایط کنونی به میزان سه مترمکعب در ثانیه است که براساس طرح افق آب شرب مردم اصفهان تا سال 1420 باید به 20.53 مترمکعب بر ثانیه برسد که سامانه گلاب 2 می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

به رغم اینکه تمام مسئولان استان اصفهان به دنبال رفع مشکلات زاینده‌رود هستند رسانه‌ها و مطبوعات استان هم می‌توانند در این خصوص همکاری‌های لازم را انجام دهند اما به اتمام رساندن سامانه دوم آبرسانی و پایان چشم انتظاری اصفهانی‌ها همت مسئولان کشوری را برای تحقق وعده‌های آنها طی برگزاری جلسات و حضور در بین مردم نصف جهان نیز می‌طلبد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: