اسد: قانون اساسی متن مقدس نیست/ شکایت‌هایمان از نفت دزدی آمریکا در سازمان ملل بایگانی می‌شود

کدخبر: 2340000

قانون اساسی متن مقدس نیست و باید هر از گاهی بر اساس رخدادهای جدید در سوریه بررسی و اصلاح شود.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با خبرگزاری «روسیه ۲۴» و «روسیه سیوودنیا» گفت: قانون اساسی متن مقدس نیست و باید هر از گاهی بر اساس رخدادهای جدید در سوریه بررسی و اصلاح شود.

وی ضمن مثبت توصیف کردن توافق روسیه و ترکیه در شمال شرق سوریه اعلام کرد: ورود روسیه به موضوع دارای جوانب مثبتی است زیرا هر گونه بهانه از کردها را می گیرد.

بشار اسد در ادامه با اشاره به اینکه خودش رانندگی می کند، بیان کرد: تشریفات اضافی چه درباره رانندگی چه محافظان با گذشت ۹ سال از جنگ در سوریه نداشته ام. خودم رانندگی می کنم و قدرت نمایی را دوست ندارم. ترجیح می دهم که خلق و خویم را به منصبم منتقل کنم نه اینکه منصب زده شوم و این چه قبل از جنگ و چه در جریان آن تغییر نکرده و در آینده هم تغییر نخواهد کرد و تروریسم و غیر از آن نمی تواند در خلق و خوی من و رابطه ام با مردم تغییر ایجاد کند.

رئیس جمهور سوریه درباره تظاهرات در لبنان و عراق هم گفت: تظاهرات در کشورهای همسایه هیچ شباهتی به آنچه در سوریه رخ داد. ندارد. تظاهرات در لبنان و عراق و اردن در ماه گذشته مرا یاد آغاز تحولات سوریه می اندازد. آنچه در سوریه رخ داد در ابتدا پولی بود که به افراد برای شرکت در راهپیمایی داده می شد. تیراندازی و قتل از روزهای اول تظاهرات شروع شد و این یعنی اینکه خودجوش نبوده است و پول و سلاح حاضر بوده است و از این رو هیچ شباهتی میان آنچه در سوریه رخ داد با دیگر کشورها وجود ندارد.

وی افزود: اگر تظاهرات در کشورهای همسایه خودجوش و صادقانه و بیانگر تمایل ملی برای بهبود اوضاع سیاسی و اقتصادی و غیره در کشورشان است، باید که ملی بماند زیرا کشورهای دیگر که در امور بین المللی دخالت می کنند مانند آمریکا و کشورهای غربی به ویژه انگلیس و فرانسه از این شرایط برای ایفای نقش و سوق دادن امور به سمت و سوئی که منافع آنها را برآورده سازد، استفاده می کنند.

اسد تاکید کرد: مهم این است که امور در چارچوب ملی بماند زیرا دارای نتایج مثبتی خواهد بود و برگرفته از ملت خواهد بود اما هنگامی که عامل خارجی دخالت می کند ضد منافع ملی کشور می شود و این را ما در سوریه تجربه کرده ایم.

رئیس جمهوری سوریه با اشاره به اینکه دمشق مسئله سرقت نفت خود از سوی آمریکا را در سازمان ملل مطرح کرده و تقاضای غرامت خواهد نمود، اعلام کرد: اکنون ما در دنیای شبیه جنگل زندگی می کنیم که اکنون به دنیای قبل از جنگ جهانی دوم نه بعد از آن شباهت دارد. به این دلیل ما شکواییه ها را ارسال خواهیم کرد اما آنها (بدون رسیدگی) در قفسه ها خواهند ماند. امروز سازمان ملل واقعی وجود ندارد چون حقوق بین الملل وجود ندارد. همه شکایات تقدیمی به سازمان ملل در قفسه ها (بدون رسیدگی) مانده اند.

وی درباره اوضاع شمال شرق سوریه و ارزیابی توافق روسیه و ترکیه در سوریه اعلام کرد: ارزیابی ما قطعاً مثبت است، ما این توافق را مثبت ارزیابی می‌کنیم، نه به دلیل اعتماد به طرف ترکیه‌ ای، بلکه به این دلیل که ورود روسیه به این موضوع جنبه‌های مثبتی دارد، چراکه این کشور در باطل کردن بهانه یا استدلال کردها برای آماده سازی اوضاع در راستای عقب نشینی ترکیه نقش دارد.

بشار اسد درباره اینکه چرا روسیه به سوریه کمک می کند، هم گفت: این حضور نظامی در چارچوب «توازن بین‌المللی» است؛ چرا که جهان امروز نه در چارچوب قوانین بین‌المللی بلکه بر مبنای معیارهای قدرت پیش می‌رود. قدرت نظامی روسیه برای توازن بین‌المللی مهم است. روسیه کشور بزرگی است و مسئولیت‌هایی در سطح جهانی دارد. این مسئولیت‌ها می‌تواند در خدمت جهان و مردم روسیه باشد. روسیه گزینه دیگری در مقابل خود ندارد یا باید نقش یک کشور بزرگ را بازی کند یا کنار بکشد؛ که این برای جهان خوب نیست.

وی درباره قصد آنکارا برای بازگشت ۳ میلیون پناهنده سوری به مناطق تحت کنترل ارتش ترکیه و شبه نظامیانی مورد حمایت آن در شمال شرقی کشور هم بیان کرد: هیچ‌کس باور نمی‌کند که ترکیه سه میلیون پناهنده سوری را به شمال شرق کشور بازخواهد گرداند، این یک شعار بشردوستانه فریبنده است که توسط رژیم ترکیه برای ایجاد یک نبرد جدید و یک جامعه تندرو در منطقه مذکور طبق چشم انداز رجب طیب اردوغان، رئیس رژیم ترکیه مطرح می‌شود.

رئیس جمهور سوریه در ادامه خاطرنشان کرد: داعش با اراده آمریکا وارد سوریه شد و فعالیت‌های خود را تحت حمایت آمریکا انجام داد و حتی در بسیاری از موارد ما معتقدیم و اطلاعاتی داریم که آمریکا داعش را مستقیما به عنوان ابزاری نظامی برای هدف قرار دادن ارتش سوریه و پراکنده کردن نیروهای نظامی که با تروریسم می‌جنگند به خدمت گرفته است.

بشار اسد گفت: مشکلاتی با برخی کردها وجود دارد اما من بار دیگر تاکید می‌کنم که کردها از دهه ها قبل در سوریه وجود داشتند و مشکلاتی با آنها وجود نداشته است. گروه هایی افراطی وجود دارند که طرح‌هایی جدایی طلبانه ارائه می‌دهند مانند فدرالیسم و تشکیل حکومت خودمختار. وضعیت در سوریه با وضعیت در شمال عراق و جنوب شرق ترکیه متفاوت است. دولت وملت سوریه هرگونه طرح تقسیم را رد می کند. باید به صورت قویتر، از این جنگ خارج شویم و هرگونه طرح های تقسیم را رد می کنیم. همه مردم سوریه بدون استثنا از روستاها و شهرهای خود دفاع کردند و من این دفاع را در چارچوب سیاسی قرار نمی‌دهم، چون وقتی که من این کار را انجام می دهم یعنی به حسن رفتار آمریکا شهادت می‌دهم. همه ما می‌دانیم که آمریکا از داعش حمایت کرد. ما باید بین شهروندانی که از روستاهای خود دفاع کردند و کسانی که مجری برنامه‌ها و نقشه‌های آمریکا هستند تفاوت قائل شویم.

وی گفت: باید توافق روسیه و ترکیه درباره عقب نشینی این گروه‌‍‌های مسلح اجرا شود. همانگونه که گفتم این نیروها که متشکل از کردها و عرب هستند باید از منطقه خارج شوند زیرا آنها به ترکیه این بهانه را دادند که به سوریه حمله کند بنابراین این نیروها باید تا مسافت ۳۰ کیلومتری عقب‌نشینی کنند. امروز بین ما و بین روسیه برای اجرای کامل این توافق همکاری وجود دارد و بعد از اینکه اجرا شود باید به ترک‌ها بگوییم که شما نیز عقب نشینی خود را آغاز کنید. اما درباره پیوستن این گروه‌ها به ارتش سوریه باید بگویم که ما از ابتدای آشتی‌ها در سال ۲۰۱۳ میلادی گفتیم که هر کسی سلاح خود را تحویل دهد عفو می‌شود و مانند هر شهروند سوریه می‌تواند به عضویت ارتش سوریه درآید و این چیزی است که در مناطق زیادی اتفاق افتاده است.

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد: وضعیت امروز سوریه از جمله وضع معیشتی مردم وابسته به چند عامل خارجی از جمله محاصره این کشور از سوی غربی‌ها است که بر تامین سوخت و انرژی و برق تأثیر گذاشته است، محاصره سوریه از سوی کشورهای غربی بر اموری مانند تامین سوخت و تولید برق و نیز سرمایه گذاری ها در سوریه تاثیر گذاشته است. دولت سوریه به محض ورود به مناطق آزاد شده اقدام به بهبودی شرایط آنها کرده و فورا اقدام به بازسازی مدارس و امکان عمومی می کند، دو محور اساسی که شهروندان سوریه را با سختی مواجه کرده وضعیت اقتصادی و تامین نیازهای اساسی و آموزشی و بهداشتی و درمانی فرزندانشان است. بازسازی تأسیسات در سایه تحریم‌ها سخت است اما غیرممکن نیست، در تعدادی از زمینه‌های صنعتی از جمله صنعت داروسازی و تعداد کارخانه‌ها پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم و روزانه کارخانه‌های جدیدی تاسیس می‌شوند، البته روند افزایش به میزانی که می‌خواهیم نیست. اکنون باید به دنبال روش‌های جدیدی برای تشویق به سرمایه گذاری بیشتر باشیم، هنگامی که تحت محاصره قرار دارید به تشویق بیشتری نیاز دارید. ما قانون سرمایه گذاری قدیمی را داریم که چند بار اصلاح شد و اکنون در حال بررسی اصلاحات دیگری هستیم که با وضع کنونی سازگار باشد تا اینگونه سرمایه گذاران را تشویق کنیم.

وی درباره برنامه‌های بعدی دولت سوریه برای ارائه کمک به افراد مسلح و خانواده‌های آنها و ادغام افراد مسلحی که سلاح خود را تحویل دمشق می دهند هم گفت: این یک نکته مهم و یک چالش مهم است. جنبه های مختلفی وجود دارد که باید به آنها توجه شود. این افراد مسلح دارای خانواده هستند فرزندان آنها برای مدت طولانی به دوری از قانون و دور از برنامه های درسی ملی زندگی می کردند ، آنها مفاهیم اشتباه را یاد گرفته اند. ما چند هفته پیش اعلام کردیم که مدارس این دانش آموزان را در قاب برنامه های متناسب با سن خود ادغام می کنند تا بتوانند در طی چند سال به برنامه درسی ملی ملحق بشوند و با مفاهیم ملی یاد بگیرند، افراط ‌گرایی دینی که در ذهن جامعه تحت نام‌های داعش، جبهه النصره، جیش الاسلام و دیگران نفوذ کرده ‌است، همه آن‌ها به یک ایدئولوژی هستند. در سوریه، موسسات دینی نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کند؛ شما نمی‌توانید با آن افراط گرایان مسائل ملی و بشردوستانه صحبت کنید. آن‌ها ابتدا باید درک کنند که مفاهیم دینی که یاد گرفتند اشتباه و تحریف و در تضاد با دین است.

بشار اسد درباره رفتار آمریکا به ویژه دررابطه با نفت سوریه هم گفت: سیستم سیاسی آمریکا بر مبنای گروه‌های گانگستری اداره می‌شود. آمریکا یک حکومت نیست، بلکه سیستمی است که شرکت‌ها بر مبنای منافع خویش آن را اداره می‌کنند. آنها شبیه گروههای گانگستری هستند. یکی از مهم‌ترین عواملی که هیتلر را به سمت حمله به اتحاد شوروی در جنگ جهانی دوم کشاند، نفت بود. امروز نیز ایالات متحده آمریکا همان کار را انجام می‌دهد و در مسیر نازی‌ها گام بر می‌دارد.

وی افزود: مالکان حقیقی آمریکا شرکت‌های نفت، کارخانه‌های اسلحه سازی، بانک‌ها و مراکز لابی‌گری است ، با صراحت می‌توان سیاست امروز آمریکا را همان سیاست نازی‌ها دانست. توسعه‌طلبی، جنگ‌افروزی، پایمال کردن منافع دیگر ملت‌ها، زیرپا گذاشتن قوانین بین‌المللی و ارزش‌های انسانی صرفا به خاطر نفت. تفاوت این سیاست با سیاست نازی‌ها چیست؟ آیا کسی از درون حاکمیت آمریکا می‌تواند به این سؤال پاسخ دهد؟ گمان نمی‌کنم.

رئیس جمهور سوریه درباره کشته شدن موسس کلاه سفیدها، بن لادن و ابوبکر البغدادی هم بیان کرد: مؤسس کلاه سفیدها، بن لادن و ابوبکر البغدادی کشته شدند چون اسرار مهمی داشتند اما دیگر کارایی و نقششان به پایان رسیده بود. درباره جفری اپستین سرمایه داری سرشناس آمریکای که ماه اگوست در زندان به طرز مشکوکی جان باخت، برخی می‌گویند او کشته شده چرا که اسرار زیادی از شخصیت‌های مهم آمریکایی، انگلیسی و اروپایی با خود به همراه داشت. اکنون مؤسس اصلی کلاه سفیدها که یک افسر نظامی بود کشته شده و تمامی مأموریت‌های او در افغانستان و کوزوو، عراق و لبنان بوده و سپس کلاه سفیدها را در سوریه تأسیس کرد. تاریخ اقدامات این فرد چه ارتباطی با اقدامات بشردوستانه دارد؟ به نظر من کشتن بن لادن و ابوبکر البغدادی و همه این افراد به این دلیل بود که با خود اسراری مهمی داشتند و در عین حال دیگر نقش آنها به پایان رسیده بود و باید از دستشان خلاص می‌ شدند.

خبرگزاری مهر

ارسال نظر: