چه کسانی کاظم جلالی را به اینجا رساندند؟

چرخش های ۱۸۰ درجه‌ای از بسیج امام صادق تا لیست امید

کدخبر: 2339906

کاظم جلالی نماینده لیست امید تهران در مجلس دهم، یار غار علی لاریجانی ، روزی در قامت یک نماینده اصولگرا درخواست محاکمه سران فتنه را داشت و روزگاری نیز اولین فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) بود، حالا سفیر ایران در دولت اعتدال روحانی در روسیه شده است. کاظم جلالی چطور به اینجا رسید و چه سازوکاری این نمایش را برپا کرد؟

نسیم آنلاین: کاظم جلالی نماینده لیست امید تهران در مجلس دهم، رئیس مرکز پژوهش های مجلس و یار غار علی لاریجانی همزمان همانی است که روزی در قامت یک نماینده اصولگرا درخواست محاکمه سران فتنه را داشت و روزگاری نیز اولین فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) بود و در دوران مانور تجمل هاشمی و لِه شدن فقرا زیر چرخ های تکنوکرات های دهه 70، در پارک های تهران گشت ارشاد حجاب راه می انداخت، حالا سفیر ایران در دولت اعتدال روحانی در کشور مهم روسیه شده است. اما کاظم جلالی چطور به اینجا رسید و چه سازوکاری این نمایش را برپا کرد؟

کاظم جلالی اولین بسیج دانشجویی کشور را در دانشگاه امام صادق(ع) پایه گذاری کرد و هنوز قدیمی های دانشگاه از خاطرات تجمعات حجاب و عفاف و گشت های ارشادش در پارک ملت در دوره کارگزاران سازندگی که هاشمی و اعوان و انصارش تئوری چرخ صنعت باید بچرخد ولو عده ای از فقرا زیر این چرخه ها لِه شوند، می گویند.

کاظم جلالی که مدتی هم در دبیرستان فرهنگ به عنوان معلم، تدریس می کرده است، تا امروز 20 سال نماینده مجلس شورای اسلامی بوده، او با لیست های سهمیه ای اصولگرایان وارد مجلس شد، و در سال 86 از عضویت در شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه استعفا داد . در سال 89 خواستار محاکمه سران فتنه شد و حتی در گفتگو با روزنامه همشهری می گوید:‌ « من قائل به این هستم که اگر کسی در فتنه سال 88 نقش داشته است صلاحیت مسئولیت گرفتن در نظام جمهوری اسلامی را ندارد .»

اما حالا دیگر دولت اعتدال روی کار آمده و فضای غالب گفتمانی کشور تغییر کرده، مواضع او نسبت به فتنه تغییر می کند، با لاریجانی رسما از جریان اصولگرا جدا می شوند و در دوره دهم مجلس شورای اسلامی هم به اصولگرایان پشت کرد و سر از لیست امید تهران در آورد. فاطمه هاشمی حضور جلالی در لیست امید را اینگونه توضیح می دهد:‌ «کاظم جلالی در شاهرود رأی نداشت؛ با اینکه علیه حزب ما بیانیه داده و درمورد برخی از شخصیت‌ها خواهان برخورد شدید شده‌بود وحتی در زمانی که در کمیسیون امنیت‌ملی مسئول رسیدگی به وضعیت زندانیان در سال ۸۸ شد، به وظیفه خود خوب عمل نکرد اما در لیست قرار گرفت . » کاظم جلالی مدتی بعد همراه با اصلاح طلبان به محضر جناب مرحوم هاشمی نیز حاضر می شود.

قرابت فکری و جریانی کاظم جلالی با علی لاریجانی تا آنجاست که او در گفتگو با روزنامه اعتماد می گوید: «اگر از بنده بپرسید بهترین گزینه برای ریاست‌جمهوری سال 1400 کیست، می‌گویم آقای دکترلاریجانی . .. در مجموع به نظرم آنچه آقای لاریجانی کم دارد، ادبیات و مشی پوپولیستی است. چرا که ادبیات ایشان، ادبیاتی فیلسوفانه و (با خنده) به اصطلاح بالاتر از فهم متوسط بشریت است . »

در مجلس دهم با حمایت های علی لاریجانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس می شود که به گواه کارشناسان مرکز پژوهش ها که باید محلی برای کار دقیق کارشناسی باشد، در مهمترین مسائل کشور یا سکوت می کند یا گزارش هایی با جهت گیری های سیاسی در سمت و سوی دولت روحانی منتشر می کند.

حالا کاظم جلالی در ماه های آخر مجلس دهم و در حالی که سابقه ای در حوزه مسائل روسیه ندارد آن هم در این شرایط که اهمیت تحکیم و گسترش روابط راهبردی با روسیه دوچندان شده است، به عنوان سفیر ایران در روسیه از طرف دولت روحانی و دستگاه سیاست خارجی انتخاب می شود.

کاظم جلالی تنها یک نمونه از صدها مصداقی است که در روندهایی غیرشفاف همراه با لابی و تغییر چهره های متعدد به جایگاه های مختلف در کشور رسیده است. شاید بیش از همه محافل ریش سفیدان اصولگرا که نه براساس صلاحیت ها بلکه براساس سهمیه های احزاب و افراد مشغول بستن لیست های انتخاباتی هستند را بتوان یکی از مقصرین اصلی و مسبب این روند و نتیجه دانست. آنها که طی این سالها جوانان انقلابی را به بهانه های مختلف حذف کردند و کاملا قبیله ای و سهمیه ای لیست بستند و خروجی آنها از لیست امید سردرآورد. لیست هایی که از مدافعان برجام تا مخالفان برجام، از موافقان خصوصی سازی آموزش و پرورش تا مخالفان کنار هم می چینند، و در روندی از بالا به پایین به مردم غالب می کنند و خروجی آنها این می شود که افرادی از این شرایط نهایت سوء استفاده را بکنند و به همان مرامنامه اصولگرایان هم پشت پا بزنند.

امروز نیز بدون آنکه از گذشته درس گرفته اند باشند مجددا براساس همان سازوکارهای غیرشفاف و معیوب ائتلافی تشکیل داده اند که دستاورد بهتری از گذشته نخواهد داشت. و با تداوم این روند شاهد یک دور باطل هم از شکست های انتخاباتی بدلیل فقر گفتمانی خواهیم بود و معدود نتیجه های انتخاباتی هم بعد از مدتی سر از اردوگاه اصلاح طلبان و مدافعان برجام درخواهند آورد.

ارسال نظر: