هدف ترامپ سیطره بر چاههای نفت سوریه است نه حمایت از کردها

کدخبر: 2339861

رئیس مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان اعلام کرد که بهره برداری مالی و انتخاباتی مهمترین اهداف رئیس جمهوری آمریکا از حضور نظامی در شمال سوریه به شمار می رود.

ترکیه کردهای نظامی سوریه را شاخه‌ای از گروه تروریستی «پ‌ک ک» می‌نامد و ماه گذشته عملیاتی نظامی را با هدف ایجاد یک «منطقه امن» به طول ۱۲۰ کیلومتر و عرض ۳۰ کیلومتر در مرزهایش با سوریه آغاز کرد.

بر اساس گزارش‌ها، منطقه تحت کنترل کردها در شمال شرق سوریه روزانه ۴۵ هزار بشکه تولید نفت دارد که ارزش این میزان از نفت با قیمت‌های کنونی نفت در بازارهای جهانی نزدیک ۹۵۰ میلیون دلار در سال است.

کاخ سفید ماه گذشته اعلام کرد که آمریکا حدود هزار نیروی خود را از شمال شرق سوریه، تحت کنترل نظامیان کرد خارج می‌کند، اما سپس تصمیم گرفت که حدود ۲۰۰ تن از این سربازان را برای حفاظت از میادین نفتی این منطقه در سوریه نگه دارد.

به گفته مقامات آمریکا، این سربازان در راستای حفظ میادین نفتی که در کنترل کردهای سوریه است عمل خواهند کرد و همه درآمدهای این میادین نیز به کردها تعلق دارد.

وزارت دفاع روسیه چندی پیش اعلام کرد که نفت سوریه با چتر حمایتی نظامیان آمریکایی و شرکت های امنیتی ویژه آمریکایی به خارج از سوریه منتقل می شود.

این وزارتخانه در ادامه گفت: درآمدهای ناشی از قاچاق نفت سوریه توسط آمریکایی ها ماهانه بیش از ۳۰ میلیون دلار است. بر همین اساس با «طلال عتریسی» رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان گفتگویی انجام شده است که شرح آن از نظر می‌گذرد.

آمریکا ماه گذشته با اعلام صرفنظر از حمایت کُردهای شمال سوریه به ترکیه برای حمله به این منطقه چراغ سبز نشان داد اما در حال حاضر مجددا حمایت واشنگتن از کُردها از سرگرفته شده است، آمریکا چه اهدافی را از این منظر دنبال می کند؟

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در چارچوب توافق با ترکیه اعلام کرد که خواهان عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه است و به حمایت کُردها در این منطقه پایان می دهد، با اعلام این تصمیم، ترکیه در شمال سوریه مستقر شد اما از سوی دیگر مقامات آنکارا درخصوص شمال سوریه به توافقی با روسیه دست یافتند اما ترامپ در کنگره و مراکز تصمیم گیری در آمریکا همچون پنتاگون به خاطر عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه تحت فشار شدید قرار دارد.

ترامپ که به دلیل حضور نظامی واشنگتن در سوریه نمی خواهد درگیر هزینه های جدید شود تصمیم به عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه گرفت و اعلام کرد که تنها شماری از نظامیان واشنگتن در سوریه باقی می مانند.

ترامپ با این تصمیم از یک طرف مانع از سرکوب نهایی کردها توسط ترکیه شد واز طرف دیگر نمی خواهد مقامات آنکارا به قضیه کردها پایان ببخشند و اداره امور در این زمینه برعهده آنها باشد، بنابراین ما شاهد موضع دوگانه آمریکا دراین باره هستیم و باید بگوییم واشنگتن از حمایت اساسی از کردها چشم پوشی کرد اما در عین حال از ترکیه خواست مانع از سرکوب کامل کردهای سوریه شود.

دلایل حضور نظامی مجدد آمریکا در شمال سوریه چیست؟

هدف ترامپ همانطور که وی صراحتا اشاره کرده است، سیطره بر چاههای نفت سوریه و استفاده از آنها است و نه حمایت واقعی از کردهای سوری. واشنگتن تنها برای منافع اقتصادی در شمال سوریه حضور دارد و این به نفع ترامپ است که از سوی کنگره تحت فشار قرار دارد و دموکرات ها خواهان عزل وی هستند.

در واقع منافع اقتصادی ترامپ از طریق چاههای نفت سوریه تامین می شود و این موضوع در جریان انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ است.

در واقع وی در کارزار انتخاباتی خود بر این موضوع اذعان خواهد کرد که از طریق چاههای نفت سوریه منافع اقتصادی آمریکا را تامین کرده است و هزینه ای درخصوص ارتش آمریکا نداده است و قصد ورود به جنگ های جدید را ندارد. ترامپ بر این موضوع تاکید خواهد داشت که حضور نظامی آمریکا در سوریه تنها با هدف بهره گیری از چاههای نفت سوریه است نه مسائل دیگر.

بله آمریکا به قاچاق نفت در شمال سوریه فکر می کند و این کاملا صحیح است و ترامپ به صراحت به آن اشاره کرده است، این یعنی اشغالگری و تاراج ذخایر و منابع یک کشور دارای حاکمیت مستقل، این موضوع به معنای واقعی کلمه اشغالگری است.

اما از نظر ترامپ یک برگ برنده و ابزار قدرت است که می تواند از آن در درگیری های داخلی آمریکا استفاده کند اما این بدین معنی نیست که ترامپ می تواند موفق شود زیرا روسیه در آینده شمال سوریه را تحت فشار خواهد گذاشت و هنگامی که ارتش سوریه کنترل تمامی منطقه را به دست بگیرد، آمریکا در وضعیت دشواری قرار خواهد گرفت و واشنگتن به خاطر حضور نظامی در شمال سوریه در معرض عملیات های مقاومت با هدف خروج از این منطقه قرار خواهد گرفت.

در نتیجه در چنین شرایطی آمریکا به فکر عقب نشینی خواهد بود به ویژه اگر بحران های داخلی کنونی آمریکا را پشت سر بگذارد. در حال حاضر آمریکا از منافع اقتصادی نفت شمال سوریه بهره برداری می کند و میلیون ها دلار از این طریق کسب درآمد می کند اما این یک اقدام نامشروع است و هیچ طرف بین المللی در دراز مدت با آن موافقت نخواهد کرد.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: