افشای حمایت‌های امارات و مصر از خلیفه حفتر

کدخبر: 2339772

شبکه الجزیره در برنامه‌ای به جزئیات جدید از حضور و کمک‌رسانی دولت‌های مصر و امارات به عناصر ژنرال «خلیفه حفتر» اشاره کرده است.

شبکه الجزیره قطر در برنامه‌ای جزئیات بی سابقه‌ای از درگیری‌ها در اطراف «طرابلس» پایتخت لیبی و راههای کمک‌رسانی کشورهای مصر و امارات به عناصر «خلیفه حفتر» را فاش کرد.

نیروهای حفتر از حدود هفت ماه قبل حملات به طرابلس پایتخت لیبی با هدف تصرف این شهر را آغاز کرده‌اند و با وجود حمایت‌های مالی و تسلیحاتی برخی کشورها از جمله مصر و امارات هنوز نتوانسته‌اند به این شهر نفوذ کنند.

حمایت‌های مصر

الجزیره در برنامه «مسافت صفر» گفت که به یک سند سری از وزارت خارجه مصر به تاریخ ۲۶ می ۲۰۱۷ دست یافته که نشان می‌دهد «خلیفه حفتر» از نیروهای سودانی بهره می‌گیرد و در این سند رئیس‌جمهور «چاد» درباره خطرات بهره‌گیری از نیروها به حفتر هشدار داده بود.

طبق این سند، «ابراهیم حسین طه» وزیر خارجه وقت چاد می‌گوید که عناصر سودانیِ خلیفه حفتر به طور محرمانه برخی ماشین‌آلات نظامی را از لیبی به سودان منتقل کرده‌اند.

همچنین الجزیره فاش کرد که پس از آغاز حمله «خلیفه حفتر» به پایتخت لیبی، تصاویر ماهواره‌‌ای در ۲۳ آوریل ۲۰۱۹ (سوم اردیبهشت ۹۸) حجم وسیعی از ماشین آلات نظامی و مهمات را در پایگاهی نزدیک به شهر «السلوم» مصر بعنوان گذرگاه اصلی به سمت شرق لیبی رصد کردند. همچنین تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که از پایگاه نظامی «عثمان» در غرب مصر به شهر «طبرق» در شرق لیبی جاده تازه‌ای احداث شده است که از بیابان «جغبوب» لیبی عبور می‌کند.

تیم شبکه الجزیره در ادامه در تاریخ ۱۸ ژوئن گذشته (۲۸ خرداد) یک هواپیمای نظامی «سی ۱۳۰» متعلق به نیروی هوایی مصر را رصد کردند که از پایگاه نظامی «تمنهنت» لیبی وابسته به نیروهای خلیفه حفتر به پرواز در آمده بود. این هواپیما در همان ماه چهار مرتبه بین مصر و این پایگاه نظامی در پرواز بود.

یک سند افشا شده از بخش اطلاعات ارتش مصر نیز صراحتا به حمایت قاهره از نیروهای حفتر اشاره دارد. این سند گزارشی است که به «محمود حجازی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح مصر در خصوص آموزش عناصر «خلیفه حفتر» تحت نظر نیروهای روسی در پایگاه نظامی شهر «السلوم» مصر از فوریه تا می سال ۲۰۱۷ اشاره دارد.

«فتحی باشاغا» وزیر کشور دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس، به الجزیره گفت که مهمات گسترده‌ای از مصر جهت استفاده نیروهای خلیفه حفتر وارد لیبی شده است. او گفت که امارات نیز جنگنده‌های چینی و موشک در اختیار خلیفه حفتر قرار داده است.

حمایت‌های امارات از خلیفه حفتر

برنامه «مسافت صفر» در ادامه به موضوع حمایت‌‌های اماراتی از خلیفه حفتر پرداخت و گفت که در طول ماههای گذشته که درگیری‌ها در طرابلس آغاز شده، پهپادهای چینی «وینگ لونگ» که امارات از پکن خریداری کرده، نقش مهمی در درگیری‌ها ایفا کرده‌اند.

در یک مورد حمله موشکی با این پهپادها، بیش از ۴۰ نفر در شهر «مرزق» در جنوب غرب لیبی کشته شده‌اند.

طبق اطلاعات الجزیره، در این پهپادها از مهمات ممنوعه و همچنین بمب‌های لیزری و موشک‌های ضد اهداف زمینی و هوایی استفاده می‌شود.

در تاریخ ۲۶ ژوئیه (چهارم مرداد) جنگنده دولت وفاق ملی در یک حمله هوایی، پایگاه «الجفره» در مرکز لیبی را بعنوان یکی از مراکز خلیفه حفتر را بمباران کردند و دولت مستقر در طرابلس در بیانیه‌ای گفت که در این حمله پهپادهای «وینگ لونگ» هدف قرار گرفته‌اند.

دولت وفاق ملی لیبی از امارات نزد شورای امنیت سازمان ملل به اتهام «دشمنی علیه لیبی» شکایت کرده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: