رونمایی از اطلس اکتشافات میدان‌های نفت و گاز ایران

کدخبر: 2339761

اطلس اکتشافات میدان‌های نفت و گاز ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی که به همت مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تدوین شده است، رونمایی شد.

اطلس اکتشافات میدان‌های نفت و گاز ایران امروز (دوشنبه، ۲۰ آبان‌ماه) در مراسم اعلام جزئیات کشف مخزن نام‌آوران با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران رونمایی شد.

سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در این مراسم، با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران در تمام سال‌های پس از انقلاب به جز ۶ سال که کشور در بحبوحه جنگ بوده، هر سال کشف جدیدی داشته است، گفت: در اطلس اکتشافات میدان‌های نفت و گاز ایران، همه اکتشاف‌ها در این چهار دهه بازتاب داده شده است.

وی افزود: در این مدت در مجموع ۷۳ میدان مشتمل بر ۳۶ میدان نفتی و ۳۷ میدان گازی کشف شده است که از این میان، ۲۶ میدان مرزی و مشترک بوده‌اند.

به گفته هندی، تمام نفت برداشت‌شده در کشور در چهار دهه اخیر با اکتشاف‌های انجام‌شده جایگزین شده و در حوزه گاز شرایط به مراتب بهتر است.

کشف‌های جدید؛ حاصل تغییر رویکرد اکتشافی در نفت

هندی با اشاره به جزئیات کشف جدید نفتی ایران عنوان کرد: مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با توجه به این واقعیت که دوران کشف تله‌های ساختمانی و طاقدیسی به‌تدریج به پایان می‌رسد و باید به دنبال روش‌های جدید مبتنی بر تله‌های ترکیبی و چینه‌ای بود، از سال ۹۵ تغییراتی را در رویکرد، نگاه و حتی ساختار خود اعمال کرد.

وی اکتشاف‌های تازه را یکی از نتایج تثبیت رویکرد جدید اکتشافی دانست و در توضیح بیشتر گفت: با تاکید مدیریت اکتشاف بر ضرورت مطالعه یکپارچه به جای نگاه‌های بخشی و جزئی به یک منطقه، پروژه لرزه‌نگاری سپهر در دشت آبادان در دستور کار قرار گرفت و دستاوردهای این پروژه ثابت کرد که فعالیت‌های لرزه‌نگاری تا چه حد می‌تواند در کسب موفقیت‌های اکتشافی موثر باشد. به این ترتیب ایده‌ای مطرح شد مبنی بر اینکه ممکن است بین میدان‌های قدیمی نیز نفت وجود داشته باشد و این ایده، راهبرد کشف میان میدان‌های بزرگ را پیش روی مدیریت اکتشاف قرار داد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: به این منظور سه چاه اکتشافی حفاری و از اطلاعات چاه آب‌تیمور ۵۳ که به همت همکاران شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب حفاری شده بود استفاده شد که قرار دادن مجموع اطلاعات حاصل از فعالیت‌های انجام‌شده و شبیه‌سازی و مدل‌سازی‌های صورت گرفته در کنار هم، مخزن بزرگی را با لایه زمین‌شناسی ایلام پیش روی ما ترسیم کرد.

هندی گفت: به دلیل گستردگی لایه ایلام در بخش‌های دیگر، نام این مخزن «نام‌آوران» گذاشته شده است.

وی اظهار کرد: این موفقیت اکتشافی با استفاده از یک تله نفتی مرکب و ترکیبی از تغییرات چینه‌ای، سطح تماس آب و تبعیت از طاقدیس‌های قدیمی حاصل شد و رویکرد و ریل‌گذاری جدید اکتشاف که منتهی به این کشف شده است، ادامه می‌یابد.

هندی در پایان از همکاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران در به ثمر رسیدن کشف نام‌آوران و همین‌طور از وزیر و مدیران ارشد نفت به‌ویژه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، به پاس حمایت‌ها، حوصله و صبری که تا به ثمر نشستن رویکرد جدید مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به خرج داده‌اند، قدردانی کرد.

«شانا»

ارسال نظر: