وزیر جوان هم دیده می‌شود و هم قدرت سیاسی‌ش را افزایش می‌دهد!

موفقیت آذری جهرمی قابل کتمان نیست؛ اما...

کدخبر: 2339760

معرفی الهه‌ی مورد سوء استفاده‌ی وس قرار گرفتن، دمیدن در آتش انتقادات چیپ و سیاسی، ضریب دادن به منتقدان غیرمتخصص، تلاش برای عمومی کردن مطالبه در کنار پاسخگویی، تحرک و اعمال حاکمیت کمپینی ایجاد می‌کند که نتیجه‌ی آن را می‌توان در تعداد مخاطبان گفت‌وگوی وزیر با مخاطبان صفحه‌ی اینستاگرامش دید. وزیر جوان هم دیده می‌شود و هم قدرت سیاسی‌ش را افزایش می‌دهد.

نسیم آنلاین ؛ علی مصدق: محمدجواد آذری جهرمی در پاسخ به افشاگری‌های سیاسی خانم زرآبادی نماینده مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه شب با استفاده از سرویس پخش زنده‌ی اینستاگرام با مخاطبانش گفت‌و‌گو کرد. گفت‌و‌گویی که در جای خود باید از آن به نیکی یاد بشود. پاسخ به سوالات و انتقادات نمایندگان مجلس به عنوان بخشی از حاکمیت که حق نظارت بر عملکرد مسئولان دولتی را از مردم کسب کرده‌اند از جمله فرهنگ‌هایی است که در بین مسئولین دولتی رنگ باخته است.

این پاسخگویی البته تنها روحیه‌ی خوب وزیر جوان دولت نیست. تحرک بالای این وزیر با اندک بررسی در عملکرد این وزارتخانه قابل مشاهده است. تحرکی که لازمه‌ی ایجاد تحول در نهادها و سازمان‌هاست. با همین تحرک است که مسئول امکان عملیاتی کردن برنامه‌ی اصلاحی را پیدا می کند و بدون این تحرک هرگونه تلاش برای اصلاح محکوم به شکست است. از جمله نقاط مثبت دیگر آذری جهرمی اعمال حاکمیت در حوزه‌ی وزارتخانه‌ای خود است.

شناخت کامل از اقتصاد سیاسی حوزه‌ی ارتباطات و قدرتمند بودن ابزارهایی که جهرمی در اختیار دارد باعث شده برخلاف بسیاری از وزرای دولت بتواند اعمال حاکمیت کند. مقاومت در برابر انتصاب مینا مهرنوش به‌عنوان مدیرعامل جدید اپراتور رایتل با ابزار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نمونه‌ای از این اعمال حاکمیت است. در شرایطی که پاسخگویی، تحرک و توان اعمال حاکمیت در بدنه‌ی دولت جایی ندارد باید این اقدامات را به فال نیک گرفت و از وزیر جوان به خاطر ترویج این فرهنگ در دولت تشکر کرد.

از سوی دیگر اما نقاط منفی در کارنامه‌ی آقای جهرمی وجود دارد که باید به آن پرداخت، هرچند از نظر شخص وزیر این انتقادها برای تخریب او باشد. محمدجواد جهرمی با وجود سرعت بالا در پاسخگویی در برخی حوزه‌ها نسبت به برخی انتقادات سکوت می‌کند. سکوتی که ناشی از هوشمندی بالای او برای مدیریت افکار عمومی است. چرا که اگر بحث به مشکلات بنیادین حوزه‌ی ارتباطات برسد دیگر نمی‌شود همه را راضی نگه‌داشت و از اصلاح سرباز زد. از جمله‌ی این مباحث پیروی کامل این وزارتخانه از نسخه‌های ارائه شده توسط سازمان‌های بین المللی است. با وجود حجم بالای فعالیت تیم‌های رسانه‌ای آذری جهرمی اقداماتی زیر پوست این وزارتخانه در سکوت کامل خبری انجام می‌شود. اقداماتی که نه برای جهرمی آورده‌ی تبلیغاتی دارد و نه به کار تیم‌های رقبای آقای جهرمی می‌آید.

نقطه‌ی پرابهام دیگر عملکرد او، تلاش برای پیشبرد استراتژی «یکی به نعل و یکی به میخ» نسبت به مهم‌ترین پروژه‌ی جمهوری اسلامی در این حوزه است. شبکه‌ی ملی اطلاعات. مواضع دو پهلو و تلاش برای ارائه‌ی تعاریف متفاوت از مفهوم شبکه‌ی ملی اطلاعات از جمله تلاش‌های جهرمی برای سرپوش گذاشتن بر موضع او و تیم کارشناسی‌ش درخصوص شبکه‌ی ملی اطلاعات است. تیمی که هرچند مخالف شبکه‌ی ملی اطلاعات و مصوبات شورای عالی فضای مجازی است بنابر مصالحی تصمیم گرفته مخالفت علنی با این پروژه نکند. تلاشی که تا به امروز موفق بوده است. با در پیش گرفتن این استراتژی بعد از چهارسال شبکه‌ی ملی اطلاعات به سرانجام نرسیده و هزینه‌ی مخالفت با این تصمیم ملی هم پرداخت نشده است.

مهم‌تر از همه‌ی این نقاط قوت و ضعف محمدجواد آذری جهرمی، ارزیابی پروژه‌ی اصلی اوست. افزایش قدرت سیاسی. از ابتدای روی کارآمدن جواد جهرمی گمانه‌زنی درخصوص کاندیداتوری جهرمی بارها در رسانه‌های مختلف مطرح شده است. گمانه‌زنی که با هر اقدامی از سوی او عمومیت بیشتری پیدا می‌کند. دوقطبی‌های متعدد رسانه‌ای که تا به امروز شکل گرفته است یکی از نشانه‌های شیوع این برداشت از فعالیت‌های جواد جهرمی است. اما این گمانه‌زنی را نمی‌توان به حساب رقابت سیاسی یا توهم توطئه در رسانه‌ها گذاشت.

تیم فنی و تخصصی جواد جهرمی که تا پیش از این در رزومه‌شان بجز بندهای مربوط به حوزه‌ی فناوری اطلاعات چند بند حذف شده‌ی مربوط به سابقه‌ی امنیتی‌شان داشتند امروز مشغول فعالیت رسانه‌ای هستند. فعالیتی که درجهت پیشبرد پروژه‌های اصلاحی یک وزارتخانه‌ی تخصصی نیست و بیشتر رنگ و بوی کمپین سازی انتخاباتی دارد. همین رفتار و کنش‌ها وقتی در جهت ضریب دادن به فعالیت‌های جهرمی قرار می‌گیرد این شائبه که جهرمی به دنبال قدرت بیشتر است را تایید می کند. هرچند افزایش قدرت قدرت لزوما با نشستن بر صندلی ریاست جمهوری سنجیده نمی شود.

«وس» و داستان کشدار وزیر جوان

چند هفته‌ای است که پاسخگویی، تحرک و اعمال حاکمیت وزیر ارتباطات برای پایان سوءاستفاده‌ی سرویس‌های ارزش افزوه از خلاء‌های قانونی به میدان آمده است. اقدامی استراتژیک که در لایه‌ی اقتصاد سیاسی حوزه‌ی ارتباطات تحولات جدی ایجاد خواهد کرد. اما این مهم‌ترین اقدام وزیر ارتباطات دولت دوم روحانی نیز با کندی و حاشیه همراه بوده است. کندی و حاشیه‌ای که ریشه در همان پروژه‌ی اصلی آذری جهرمی دارد. افزایش قدرت سیاسی. اما این بار در تعارض جدی با منافع ملی و اصلاحات.

برخورد با متخلفان در پرونده‌ی سرویس‌های ارزش افزوده مشابه اقدام قابل تقدیری است که جهرمی برای برخورد با واردکنندگان گوشی تلفن همراه در بحران ارزی ۹۷ انجام داد. تجربه ۹۷نشان می‌دهد هرچقدر متخلفان گردن کلفت باشند خللی در برخورد ایجاد نمی‌شود. مسیر برخورد و اصلاح مشخص است و باید گام‌های عملی برای به سرانجام رسیدن پرونده برداشته شود. حتی در این پرونده وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی اشراف کامل بر آنچه رقم خورد دارند و سرعت رسیدگی و برخورد می‌تواند بیشتر از نمونه‌ی بحران ارزی باشد.

جهرمی می‌تواند به عنوان مسئول دستگاه مسئول در این حوزه علاوه بر پیگیری برای برخورد با مفسدان و استیفای حقوق مردم، روندهای فسادزا که ریشه در خلاء قانونی دارد را اصلاح و با عاملان این کم‌کاری که به دستبرد از جیب مردم انجامیده برخورد کند. ورود در این لایه نه تنها برای وزیر ممکن است بلکه جزو وظایف اوست. با این حال گام‌های مشخص برداشته نمی‌شود و وزیری که معتقد است برای ریشه‌کن کردن این فساد باید صورت مسئله را از بین برد درگیر حواشی می‌شود. حواشی که بازی از پیش برده را کش می‌دهد.

موفقیت وزیر جوان در پیش بردن پروژه‌ی اصلی‌ش قابل انکار نیست

معرفی الهه‌ی مورد سوء استفاده‌ی وس قرار گرفتن، دمیدن در آتش انتقادات چیپ و سیاسی، ضریب دادن به منتقدان غیرمتخصص، تلاش برای عمومی کردن مطالبه در کنار پاسخگویی، تحرک و اعمال حاکمیت کمپینی ایجاد می‌کند که نتیجه‌ی آن را می‌توان در تعداد مخاطبان گفت‌وگوی وزیر با مخاطبان صفحه‌ی اینستاگرامش دید. وزیر جوان هم دیده می‌شود و هم قدرت سیاسی‌ش را افزایش می‌دهد . موفقیت وزیر جوان در پیش بردن پروژه‌ی اصلی‌ش قابل انکار نیست، اما همه‌ی اینها درخدمت اصلاح قرار نمی‌گیرد که اگر می‌گرفت در همان روزهای اول پرونده‌ی سرویس‌های ارزش افزوده بسته می‌شد و امروز اخبار دادگاه‌های متخلفین شنیده می‌شد.

ارسال نظر: