طرح تشکیل وزارت بازرگانی بدون بررسی در کمیسیون اجتماعی به صحن آمد

کدخبر: 2339747

یک نماینده مجلس گفت: تخلف آشکاری در فرایند بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی رخ داده است. آقایان با چند امضاء و بدون اینکه جلسه‌ای در کمیسیون اجتماعی تشکیل شود، طرح را به صحن آوردند.

طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی ۳ مهرماه ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای تائید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد. ۲۱ مهر ماه، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود نظر این شورا درباره طرح تشکیل وزرات بازرگانی را اعلام و ایرادات گرفته شده به این طرح را مطرح کرد.

براساس نظر شورای نگهبان در تبصره ۱، انتقال وظایف مذکور در ماده ۱ قانون «تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی» به وزارتخانه‌های ذیربط، بدون تعیین دقیق وظایف هر کدام از وزارتخانه‌ها، مغایر اصول ۸۵ و ۱۳۳ قانون اساسی است. بعد از ایرادات شورای نگهبان، طرح مذکور برای اصلاح ایرادات به کمیسیون اجتماعی مجلس بازگشت. ولی اصلاح حداقلی این کمیسیون نتوانست نظر نمایندگان مجلس را جلب کند و طرح مجددا به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد.

طرح تشکیل وزارت بازرگانی بدون بررسی در کمیسیون اجتماعی به صحن آمد

در همین راستا، سهیلا جلودار زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس پیرامون نحوه بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه هیچ جلسه‌ای برای بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون نداشتیم گفت: طرح تشکیل وزارت بازرگانی پس از ایراد شورای نگهبان به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع داده شد. قرار بود طرح مذکور مجددا در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد و ایرادات آن رفع شوند. ولی متاسفانه تخلف آشکاری در این خصوص رخ داد. آقایان با چند امضاء و بدون اینکه جلسه‌ای در کمیسیون تشکیل شود، طرح را به صحن آوردند.

وی ادامه داد: این اقدام خلاف آئین‌نامه مجلس است. بدون بررسی و رای‌گیری طرح مذکور را نباید به صحن می‌آوردند. با تصمیم نمایندگان مجلس طرح مذکور دوباره به کمیسیون اجتماعی برگشت، امیدواریم آقایان اجازه بررسی کارشناسی آن را بدهند.

نماینده مردم تهران در پایان تصریح کرد: بنده مخالف طرح تشکیل وزارت بازرگانی هستم. تشکیل این وزارتخانه در وضعیت فعلی هیچ کمکی به کشور نخواهد کرد.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: