تاملی پیرامون فیلم منطقه پرواز ممنوع

پرواز آزاد نوجوان آرمان‌خواه

کدخبر: 2339694

اساسا منطقه پرواز ممنوع نوجوان آرمانخواه را با همه اشتباهات و اقتضائات خودش به تصویر می کشد که می تواند نقطه شروعی باشد برای حرکت فیلم سازان انقلابی که این خط را ادامه دهند و ابعاد دیگر را پوشش دهند.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: در شرایطی که در صداوسیما و فیلم های جشنواره فجر سالهاست اساسا نوجوان موضوعیت ندارد و گواینکه یا باید برای کودکان ساخت یا برای بزرگسالان، فیلم منطقه پرواز ممنوع یک استثنا است که ویژه نوجوان ایرانی است و البته بزرگسالان هم از آن بهره کافی خواهند برد.

اما منطقه پرواز ممنوع، بجای سرگرم کردن بی جهت و بی هدف نوجوان و غلفت محور بودن و حتی تحمیق و تشدید بی تفاوتی آن، اتفاقا در فضایی واقعی و به دور از کلیشه ها دست او را می گیرد و با نشاط و کنجکاوی خاص این سنین، او را پرواز می دهد به آینده ای که خود باید بسازد. منطقه پرواز ممنوع ضمن اینکه شوخی و تفریح و شیطنت های خاص نوجوان را می بیند، اما او را جدی می گیرد به او نقش می دهد، به او هدف و جهت می دهد.

برای او تصویری واقعی از شرایط کنونی ترسیم می کند، تصویری که برای رسیدن به هدف و پیشرفت با مشکلات و موانع جدی داخلی روبرو است. اما به همین اکتفا نمی کند و تغییر وضع موجود را به او آموزش می دهد. این فیلم، بجای توصیه به کناره گیری و بی تفاوتی به او توصیه می کند در برابر مشکلات بایستد، مبارزه کند و آینده خود را بسازد و با جسارت وارد منطقه پرواز ممنوع هم بشود. منطقه پرواز ممنوع هرچقدر درگیر و دار سختی های پیشرفت و مبارزه است، به همان اندازه امیدوار، رو به جلو و آینده ساز است.

فیلم به همینجا ختم نمی شود افق های پیش روی نوجوان ایرانی را از مسابقه و جایزه تا سطح مبارزه و پیشرفت تا استقلال و عدالتخواهی و درگیری با دشمن بالا می برد. حالا دیگر علم و دانش هم بی تفاوت و خنثی نیست، و جهت دار و هدف دار است. علم و دانش متعهدی که در خدمت ارزش ها قرار می گیرد.

منطقه پرواز ممنوع کلیشه های ملی گرایی را می شکند و جهان وطنی را با در کنار هم قرار دادن نوجوان ایرانی و افغانستانی در کنار هم به نمایش می گذارد.

فیلم به زیبایی و به دور از دُرشت گویی مبارزه با استکبار داخلی و تداوم آن مبارزه با استکبار جهانی را در یک خط توصیف می کند. "روحت شاد" کلید واژه ای است که پیوندی است میان این مبارزه دوگانه و بهم پیوسته. مبارزه با مفسدان داخلی و جاسوسان در پوشش های محیط زیستی و از آن طرف ماجرا دفاع از حرم در سوریه و اشاره نهایی به مبارزه نهایی با رژیم صهیونیستی و فتح قدس و البته پیشرفت های موشکی که جلو چشم نوجوان قرار می گیرد.

یکی از مهمترین ویژگی های منطقه پرواز ممنوع آن است که فیلم قهرمان دارد، و به نوجوان انگیزه، نشاط و جسارت برای رسیدن به او را می دهد. خود را جای او قرار می دهد، در موقعیت های تصمیم گیری و انتخاب.

اما شاید مهمترین ویژگی فیلم ایجاد روحیه "ما می توانیم" در نوجوان ایرانی است. روحیه ای که توسط رسانه های جمعی و صداوسیما و حتی خانواده ها سرکوب شده و جایی برای خلاقیت و نوآوری و ابتکار نوجوانان باقی نگذاشته است.

اساسا منطقه پرواز ممنوع نوجوان آرمانخواه را با همه اشتباهات و اقتضائات خودش به تصویر می کشد که می تواند نقطه شروعی باشد برای حرکت فیلم سازان انقلابی که این خط را ادامه دهند و ابعاد دیگر را پوشش دهند.

ارسال نظر: