مقام سعودی مجازات تهران را خواستار شد!

کدخبر: 2339601

یک مقام سعودی با طرح این ادعا که اقدام اخیر کشورمان در کاهش عمل به تعهدات برجامی خود نقض توافق هسته‌ای است، مجازات تهران را خواستار شد.

یک مقام سعودی ضمن ابراز خشم از اینکه ایران غنی‌سازی اورانیوم را در تأسیسات هسته‌ای فردو از سرگرفته است ادعا کرد این اقدام نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است و ایران باید به سبب مجازات شود.

این مقام سعودی که نخواست نامش فاش شود، در دیدار با خبرنگاران در واشنگتن گفت کشورش از توافقنامه‌ای که هدف از آن جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بود حمایت کرد بر این مبنا که بازرسی تأسیسات هسته‌ای کامل خواهد بود، اما بعدا مشخص شد که این توافقنامه، ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بعد از گذشت چند سال منع نمی‌کند!

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند ایران در پی استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است و هرگز قصد تولید سلاح اتمی را ندارد. آژانس نیز بارها در گزارش‌های فصلی خود پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود را تایید کرده است.

ایران در اردیبهشت ماه در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

این مقام عربستانی در ادامه این گفت‌وگو افزود: بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همه سایت‌ها را پوشش نمی‌دهد و به نظر من همه کشور‌های جهان باید اقداماتی قاطعانه انجام دهند.

او بر پشتیبانی کشورش از تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران برای سوق دادن تهران به سوی امضای توافقنامه جدید تأکید و از امیدواری برخی کشور‌ها به احتمال «تغییر رفتار‌های ایران» انتقاد کرد و گفت: ایرانی‌ها باید درک کنند اگر بخواهند به این مسیر ادامه دهند، تحریم‌ها شدید‌تر و بدتر خواهد شد.

این مقام درباره میزان رضایتمندی ریاض از اقدامات آمریکا در پی حمله به آرامکو نیز مدعی شد: "امروز جامعه جهانی بر ضد ایران متحد شده است و ایران باید مجازات شود و مسئول دانسته شود. تحقیقات درباره حملات به آرامکو هنوز ادامه دارد و آمریکا حضور نظامی خود را در منطقه افزایش داده و علاوه بر اعزام سرباز، استحکامات خود را نیز تقویت کرده است که این‌ها اموری مثبت و تلاش‌هایی مستمر هستند.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که نیروهای مسلح یمن مسئولیت حمله به تاسیسات آرامکو را برعهده گرفتند و آن را پاسخی به ادامه تجاوزات به این کشور دانستند. مقامات کشورمان هم اعلام کردند ایران در این حمله هیچ نقشی نداشته است.

این مقام سعودی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: قطر تعدادی اقدامات مثبت و امیدوارکننده برای برطرف کردن تنش با کشور‌های خلیج (فارس) انجام داده، اما هنوز اقدامات بیشتری لازم است.

او با اشاره به پایبند شدن قطر به قانون مبارزه با حمایت مالی تروریسم، اقدامات بیشتر برای توقف حمایت از تندرو‌ها و پایان دادن به روابط دوستانه با ایران را نیز خواستار شد.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: