خشم آمریکا از توافق احتمالی گروه‌های سیاسی در عراق؛ آیا توافق بزرگ در راه است؟

کدخبر: 2339595

منابع غیررسمی نزدیک به گروه‌های سیاسی عراق، از روز چهارشنبه گزارش‌ها و گمانه‌هایی در مورد توافق احزاب گروه‌های سیاسی برای عبور از بحران فعلی منتشر کردند.

نسیم آنلاین : منابع غیررسمی نزدیک به گروه‌های سیاسی عراق، از روز چهارشنبه گزارش‌ها و گمانه‌هایی در مورد توافق احزاب گروه‌های سیاسی برای عبور از بحران فعلی منتشر کردند. این گزارش‌های نشان می‌داد رایزنی‌های فشرده و لابی‌های گسترده باعث افزایش احتمال توافق و همگرایی میان نظرات و مواضع گروه‌های سیاسی شده است. در همین حال، رسانه‌ها و شخصیت‌های نزدیک به آمریکا خشم خود را نسبت به توافق احتمالی گروه‌های سیاسی نشان می‌دهند.

در حالی که تصاویر نشان می‌دهد اقبال عمومی نسبت به تظاهرات نسبت به هفته نخست کاهش یافته است، رسانه‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس و رسانه‌های عربی کشورهای غربی مانند شبکه الحره (وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا) و زد دویچله (وابسته به دولت آلمان) با تأکید بیش‌تری بر طبل اعتراضات می‌کوبند. همزمان سفارت آمریکا نیز تلاش گسترده‌ای را به کار بسته تا مانع توافق گروه‌های سیاسی شود؛‌ زیرا به خوبی می‌داند که ایران سهم مهمی در ایجاد توافق میان احزاب دارد. اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، بیانیه سفارت واشنگتن در بغداد و... به وضوح نشان می‌دهد واشنگتن نگران نزدیک شدن مواضع گروه‌های سیاسی است.

پایگاه خبری اسکای پرس که در روزهای نخست اعتراضات مردمی را به صورت برجسته پوشش می‌داد، در این مورد نوشته است: «جمعیت معترضین در کل عراق و به صورت خاص در بغداد به ویژه در میدان تحریر کاهش قابل توجهی داشته و حتی روز جمعه نیز روح جدیدی بر کالبد آن ندمید. اما رسانه‌های غربی و خلیجی چنان اخبار را پوشش می‌دهند که گویا میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها جمع شده‌اند!»

به نظر می‌رسد دعوت برای « نافرمانی مدنی » نقش مهمی در کاهش التهابات داشته است! از یک طرف توده‌های ملت عراق دغدغه اول خود را معیشت می‌دانند و به همین جهت مخالف بسته شدن بندر ام القصر و تعطیلی میادین نفتی در استان‌های بصره، میسان و... هستند و در قضیه بسته شدن شاهراه‌های ارتباطی داخل پایتخت نیز خود را قربانی اول ترافیک شدید و انسداد معابر می‌دانند؛ از طرف دیگر سیاسیون عراق نیز فارغ از هر جناح و مواضعی به این درک مشترک نزدیک می‌شوند که اگر اعتراضات غیرقابل مهار و وارد فاز نافرمانی مدنی و تشدید آشوب و ناامنی شود، لطمات بزرگی به کلیت کشور عراق وارد می‌شود.

این در حالی است که روز چهارشنبه عمار حکیم رهبر «تیار الحکمة» میزبان گروهی از سران احزاب و جریانات سیاسی بود که خروجی آن «تأکید بر پذیرش و اجرای خواسته‌ها و مطالبات معترضین»، «حمایت از دولت برای اجرای برنامه‌های اصلاحی» و «برگزاری کنفرانس یا برنامه‌های مدون برای گفتگوی ملی با حضور نمایندگان معترضین، اتحادیه‌های صنفی، اندیشمندان و نماینده سازمان ملل برای بررسی مطالبات معترضان و تبدیل آن به برنامه‌های مشخص عملیاتی» بوده است.

نکته مهم این‌جاست که تیار الحکمة از احزاب اپوزیسیون دولت عبدالمهدی محسوب می‌شود و در همین راستا عمار حکیم ماه‌ها قبل از ریاست فراکسیون اصلاح و بنا استعفا داد تا در صف نخست منتقدین دولت عبدالمهدی قرار گیرد. اما همین شخص در اوج بحران کنونی، میزبان نشستی است که سران بسیاری از گروه‌های سیاسی بر سر حمایت از دولت عبدالمهدی برای اجرای برنامه‌های اصلاحی توافق می‌کنند.

با گذشت دو روز از نشست مذکور، نتایج آن را می‌توان به عینه مشاهده کرد. جمعیت معترضین رو به کاهش است و تعطیلی روز جمعه نیز تغییری در روند کاهشی آن ایجاد نکرد. در بیانیه مرجعیت اعلا نیز بر تدوین جدول زمانی مشخص برای تحقق مطالبات تأکید شد که به نوعی همراستا با توافقات نشست چهارشنبه به نظر می‌رسد.

به نظر می‌رسد هفته آینده از این منظر هفته سرنوشت‌سازی باشد. آیا توافقات مهمی در پارلمان صورت می‌پذیرد؟ آیا مراکز مهم اقتصادی مانند میادین نفتی و... کار خود را از سر می‌گیرند؟

ارسال نظر: