انتقال آب دریای خزر از نظر محیط زیستی کاری اشتباه است

کدخبر: 2338567

کارشناس منابع طبیعی محیط زیست گفت: انتقال آب دریای خزر از نظر محیط زیستی کاری اشتباه و خلاف محیط زیست است.

دلاور نجفی کارشناس ارشد منابع طبیعی محیط زیست با اشاره به انتقال آب دریای خزر به کویر سمنان اظهار کرد: وقوع این عمل از نظر زیست محیطی به دلایل گوناگونی چون مبدا انتقال، اکوسیستم دریایی، مقصد انتقال آب و ... کار اشتباهی است.

او بیان کرد: متاسفانه دولت ها طی سال های گذشته خیلی به مخاطرات زیست محیطی انتقال دریای آب خزر توجه نکردند و تا به امروز به صورت احساسی با آن برخورد شده است.

کارشناس ارشد منابع طبیعی محیط زیست با اشاره به اینکه دریای خزر یک دریای بسته با میزانی از شوری آب است، افزود: هر گونه برداشت آب از دریای بسته به دلیل اینکه دسترسی به آب های آزاد ندارد، خلاف محیط زیست است و سبب می شود تا شوری آب افزایش پیدا کند.

نجفی افزود: هنگامی که آب دریا به مقصد می رسد باید برای شیرین سازی آن اقدام شود که خود این مسئله هم یک نوع آلودگی هایی زیست محیطی ایجاد می کند و تاثیرات منفی بسیاری بر اکو سیستم دریا دارد.

او مطرح کرد: در طول مسیر انتقال هم به دلیل اینکه آب باید از مسیرهای جنگلی عبور کند، ممکن است جنگل های هیرکانی و شمالی را با مشکل مواجه کند و آسیب های زیادی در طول مسیر ایجاد خواهد کرد.

کارشناس ارشد منابع طبیعی محیط زیست گفت: بنده فکر می کنم به دلیل اینکه کشورهای همسایه دریای خزر از آب دریای خزر برداشت می کنند، دولت ایران هم فکر می کنند سهم برداشت از آب این دریا را خواهد داشت.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: