دستیار معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا: حتی با مذاکره هم تحریم‌ها برداشته نخواهد شد +فیلم

کدخبر: 2338433

مارشال بیلینگزلی، دستیار معاونت تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا در نشستی اذعان داشته است تا زمانی که ایران در رفتار خود تغییری ایجاد نکند و خواسته‌های آمریکا را برآورده نکند تحریم‌ها برداشته نخواهد شد.

حجم ویدیو: 8.31M | مدت زمان ویدیو: 00:01:05 دانلود ویدیو

نسیم آنلاین : رهبر انقلاب، در آستانه‌ی روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش‌آموز، در مورد مذاکره با آمریکا تأکید نمودند: «برخی که مذاکره با آمریکا را حلّال مشکلات میدانند، صددرصد اشتباه میکنند و هیچ نتیجه‌ای از گفتگو با آمریکایی‌ها حاصل نخواهد شد، چراکه آنها یقیناً و قطعاً هیچ امتیازی نخواهند داد».

ایشان در همین زمینه این واقعیت را یادآوری کردند که:« طرف مقابل، نشستن مقامات ایرانی پشت میز مذاکره را به معنای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی میداند و از اصرار بر مذاکره، این هدف را دارد که به جهانیان بگوید فشار حداکثری و تحریمها سرانجام نتیجه داد و ایرانی‌ها به زانو درآمدند» .

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه بیانات افزودند: «اگر مسئولان جمهوری اسلامی ساده‌لوحی میکردند و به مذاکره میرفتند، از فشارها و تحریمها هیچ چیزی کم نمیشد، بلکه راه برای طرح رسمی توقعات و تحمیل‌های جدید آمریکایی‌ها باز میشد».

سیاست فشار حداکثری آمریکا

تحریم‌ها در سیاست خارجه ایالات متحده همواره به عنوان یک ابزار راهبردی علیه کشورهای دیگر به کار برده شده است. تحریم در سیاست خاجه آمریکا ابزاری برای سلطه است، برای فشار به کشورها تا جایی که خواسته‌های آمریکا را اجابت و اطاعت نمایند. جایگاه تحریم در سیاست خارجه ایالات متحده بعد از سال 1392 تقویت شد، چرا که دولت یازدهم در حالی به سمت مذاکره با آمریکا رفت که هنوز تحریم‌های آمریکا پابرجا بود و آمریکا از اعمال تحریم منصرف نشده بود. در این نقطه‌ی عطف، آمریکایی‌ها در دستگاه‌ محاسباتی خود به این نتیجه رسیدند که تحریم و فشار اقتصادی علیه ایران جواب می‌دهد.

دولت ترامپ با این دیدگاه از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری را برای تسلیم یکباره ایران و تغییر رژیم پیگیری نمود. البته آنچه که مقامات آمریکا اذعان می‌کنند به دنبال آن هستند «عادی‌سازی» ایران است و اینکه ایران به دلیل فعالیت‌های موشکی، حضور در منطقه و ... غیرعادی است؛ هدف تحریم‌ها تغییر رفتار ایران است و اینکه ایران در چارچوب مد نظر آمریکا «عادی» رفتار کند.

این مسئله‌ای است که اخیرا مارشال بیلینگزلی، دستیار معاونت وزارت خزانه‌داری آمریکا در نشست اخیر اندیشکده شورای آتلانتیک در تاریخ 22 شهریورماه به آن اشاره کرده است. در این نشست بیلینگزلی در جواب این سوال مجری نشست که می‌پرسد آنطور که به نظر می‌رسد گویا رییس‌جمهور (آمریکا) این پیشنهاد را داده است که بعضی از فشارهای اقتصادی برداشته شود تا راه را برای ملاقات با رهبران ایران باز کند؛ اگر تصمیمی گرفته شود که فشارها برداشته شود، اینکار چه تاثیری بر روی اقداماتی که در 18 ماه گذشته انجام داده‌اید خواهد داشت، پاسخ داد: « من فکر می‌کنم رییس‌جمهور دقیقا بر عکس این حرف را زده است، او آماده‌ی ملاقات است، اما ما تحریم‌ها را بر نمی‌داریم. ما از موضع قدرت مذاکره می‌کنیم. ما از همان روز اول گفته‌ایم که هدف فشار حداکثری این است که ایران را مجبور به بازگشتن به میز مذاکره کنیم».

وی در ادامه افزود: «به عنوان وزارت خزانه‌داری، زمانی که ما تحریم اعمال می‌کنیم، در هر بیانیه‌ای که به دنبال اعمال تحریم منتشر می‌شود اعلام می‌کنیم که تحریم‌های ما طراحی شده‌اند که در رفتار طرف مقابل تغییر ایجاد کنند؛ اما تا زمانی که رفتار تغییر نکند، تحریم‌ها برداشته نخواهد شد». مجری در ادامه برای اینکه واضح شود، می‌پرسد: «پس دولت ترامپ به هیچ وجه نمی‌خواهد تحریم‌ها را بردارد؟» و بیلینگزلی پاسخ می‌دهد: « ما همچنان به اعمال تحریم‌ بر روی شبکه‌های ایرانی و لبنانی ادامه خواهیم داد».

راهبرد مذاکره به برداشتن تحریم ختم نخواهد شد

با توجه به اظهارت صریح مقامات آمریکا، مذاکره در شرایطی که آمریکا از اعمال تحریم منصرف نشده، به برجام بازنگشته و توبه نکرده است، تنها منجر به تقویت این تصمیم‌سازی در دستگاه فکری ایالات متحده می‌شود که می‌توانند با اعمال فشار اقتصادی، ایران را وادار به انجام خواسته‌های نامشروع خود کنند. در نتیجه لازم و حیاتی است که دولت در مقابل راهبرد تحریم آمریکا، راهبرد «خنثی‌سازی با توجه به اظهارت صریح مقامات آمریکا، مذاکره در شرایطی که آمریکا از اعمال تحریم منصرف نشده، به برجام بازنگشته و توبه نکرده است، تنها منجر به تقویت این تصمیم‌سازی در دستگاه فکری ایالات متحده می‌شود که می‌توانند با اعمال فشار اقتصادی، ایران را وادار به انجام خواسته‌های نامشروع خود کنند. در نتیجه لازم و حیاتی است که دولت در مقابل راهبرد تحریم آمریکا، راهبرد «خنثی‌سازی اثرات تحریم» را در پیش بگیرد، نه راهبرد «معامله و مذاکره با غرب برای رفع تحریم». دولت بایستی در گفتار و رفتار خود نشان بدهد که نگاهی به غرب برای برداشتن تحریم‌ها ندارد و تلاش دارد با ایجاد اصلاحات اقتصادی در ساختارهای کشور و با به کار بستن نوآوری و ابتکار در تقویت دیپلماسی اقتصادی، اثرات تحریم‌ها را خنثی و به اصطلاح اقتصاد تحریم‌ناپذیر ایجاد نماید. در این شرایط است که رژیم تحریم‌ها خود به خود دچار فروپاشی خواهد شد.

حجم ویدیو: 8.31M | مدت زمان ویدیو: 00:01:05 دانلود ویدیو
ارسال نظر: