رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها: ۵۰۰ هزار نفر از راهپیمایان اربعین از جامعه دانشگاهی بودند

کدخبر: 2338304

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رستمی: در جریان سیل‌های اخیر کشور، همین دانشجویان و جوانان بارهای بسیار بزرگی را از دوش ما برداشتند و در جریان راهپیمایی باشکوه اربعین حضور حماسی را رقم زدند.بر اساس پژوهشی که شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده بود مشخص شد بیش از ۵۰۰ هزار زائر از میان جمعیت سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفری از جامعه دانشگاهی بوده است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین مصطفی رستمی؛ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در شانزدهمین اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در همدان برگزار شد، تربیت دانشجو در دانشگاه‌ها را کاری مهم و بزرگ دانست و گفت: امیدوارم فعالیت‌های شما در این حوزه جزو قدم‌های نیک شما محاسبه شود و آرزوی قبولی توسل‌ها، خدمات و تلاش‌هایی که در فضای پر شور و شعور ماه‌های محرم و صفر و عزاداری ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) داشتید را از خداوند منان خواستارم.

رستمی گفت: حقیقتی فراموش نشدنی و گریز ناپذیر پیش روی هر انسانی است؛ حقیقتی که انسان‌های مؤمن به آن باور دارند و آن این است که بعد از زندگی و سپری کردن عمر در این دنیا در عرصه دیگری که عرصه جدی‌تری است و ابدیت در آن جریان دارد بنا است به پای تلاش‌ها و کارهای کرده و نکرده خود بنشینیم و مورد محاسبه قرار گیریم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان داشت: ما ابدیت را در پیش داریم و گاهی فراموش می‌کنیم مفهوم ابد را؛ اکنون که ما در شهر همدان میهمان هستیم ممکن است وارد اتاقی شده باشیم و نقصی در آن اتاق ببینیم اما هر چه هست اقامت یک شب و دو شب است و نیاز به حساسیت بالا ندارد، اما گاهی فردی برای محل زندگی دائم خود حساسیتی دارد که دارای ارزش است. مرحوم علامه طباطبایی می‌فرماید: محاسبه‌ی زندگی ابد را داشته باشید و بساط سفره‌تان در دنیا را طوری ببندید که بنا است تا ابد بر سر آن بشینید و پذیرایی شوید.

وی با بیان این‌که قرآن پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) را الگوی مومنان معرفی می‌کند گفت: امیر المومنین علی(علیه السلام) در وصف رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند که او دنیا را کوچک و حقیر شمرد و سبک دانست و به راحتی از آن عبور کرد، وی افزود: تعبیر امیرالمومنین از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) مناسب با فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی «طبیب‌الدوار بالطبه» است، پزشکی که پزشکی و طبابتش همراه بیمار بود، او به دنبال بیمار بود و به دنبال بیماری‌هایی بود که غیر او درمانی نداشت، دل‌های نابینا و گوش‌های ناشنوا و زبان‌های لال از حق گویی را درمان می‌کرد.

رستمی با اشاره به این‌که یکی از مهمترین اقشاری که در جامعه مشغول به خدمت بوده و مردم ناگزیر به مراجعه به آنها هستند، حوزه‌های بهداشت، سلامت و درمان هستند، گفت: امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند جامعه ناگزیر از این است که به سه گروه مراجعه کند، یک «فقیه و عالم دین‌شناس دانشمند»، دو «امیر عادل» و سه «پزشک بصیر» مورد اطمینان و به جز نادان‌ها به این سه قشر پشت نمی‌کنند. یعنی همان‌گونه که توجه به دین و عالم دینی را مهم می‌شمارد، توجه به پزشک را نیز مهم می‌داند.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رستمی خاطر نشان کرد: در جریان سیل‌های اخیر کشور، همین دانشجویان و جوانان بارهای بسیار بزرگی را از دوش ما برداشتند و در جریان راهپیمایی باشکوه اربعین حضور حماسی را رقم زدند.بر اساس پژوهشی که شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده بود مشخص شد بیش از ۵۰۰ هزار زائر از میان جمعیت سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفری از جامعه دانشگاهی بوده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه با تببین انتظاراتی که از محیط دانشگاهی وجود دارد، یادآور شد: اولین انتظار از دانشگاه این است که کادر متخصص مورد نیاز جامعه را این مجموعه و ساختار تربیت کند، به دیگر معنا بخش‌های مختلف حوزه بهداشت، درمان و سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی تربیت افراد متخصص و دارای شایستگی برای حل مسائل این بخش را بر عهده دارند.

رستمی مسؤولیت دوم این که این افراد متخصص هر کدام در یک نقطه‌ای قرار گرفته و مسؤولیتی را برعهده می‌گیرند حال جراح متخصص، پرستار، و بهیار در کنار وظایف خود باید مسائل جامعه را نیز حل کند.

وی بیان داشت: دانشگاه موظف است مسائل کلان جامعه را دنبال و حل کند، اگر ما به مسئله‌ای در این حوزه برسیم باید دانشگاه به دنبال رفع آن باشد. انتظار دیگر از دانشگاه این‌ است که در کنار حل مسائل، خود نیز دائم درگیر تحول و نو شدن باشد.

رستمی با بیان این‌که تحولات عمومی، سیاسی و اجتماعی جامعه در دانشگاه باید رصد شود ،گفت: این تحولات باید در دانشگاه هدف‌گذاری و ریل‌گذاری شود زیرا بخش نخبه و اندیشمند در این فضا حضور دارد. اگر دانشگاه را عام توصیف کنیم و حوزه‌های علمیه را بخشی از این محیط بدانیم باید در همین محیط رصد و آسیب شناسی صورت بگیرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با طرح این موضوع که دانشجویی را که ما تربیت می‌کنیم باید صلاحیت‌های ذاتی علاوه بر صلاحیت علمی داشته باشد، خاطر نشان کرد: تربیت فارغ التحصیلان کارشناس و امین وظیفه دانشگاههاست. متخصص اگر امین نباشد به مجموعه خود آسیب خواهد زد؛ به خصوص رشته‌های علوم پزشکی به دلیل اعتماد مردم و حساسیت مسئولیت درمان و سلامت مسئولیت سنگین تری دارند.

وی افزود: این در حالی است که ما مسابقه‌ای گذاشته‌ایم به عنوان کنکور و افرادی که توانستند تست‌های خوبی در این رقابت بزنند، مسؤولیت خطیر پزشکی را بر عهده می‌گیرند بدون این‌که صلاحیت‌های دیگری غیر از صلاحیت علمی آنها ملاک باشد یا مورد ارزیابی قرار گیرد.

رستمی با بیان این‌که مردم ثمره عمر خود را به ما می‌سپارند، خاطر نشان کرد: اگر خروجی دانشگاه فردی نباشد که مورد انتظار خانواده ها و جامعه است حتما ایرادی در نظام تربیتی وجود دارد. چه کسی باید کار را برای این دانشجویان انجام دهد آیا غیر از متولیان امر در دانشگاه از مدیران دانشگاه و معاونت فرهنگی و دانشجویی، مسؤول خوابگاه، مدیر دانشجویی و ... است؟

وی افزود: امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید کسی که نماز را سبک بشمارد شفاعت ما نصیب او نمی‌شود با این وجود شخصی خدمت امام صادق(علیه السلام) عرض کرد: آقا فلانی خیلی نماز می خواند و خیلی روزه می گیرد. امام صادق(علیه السلام) فرمودند : نگاه نکنید که رکوع و سجود طولانی دارد چه بسا عادت کرده که رکوع و سجود کند و قرائت قرآنش خوب باشد اینها دلیل نمی‌شود دو اصل را باید مبنا قرار بدهیم: وَلکِنِ انظُروا إِلى صِدقِ حَدیثِه وَأَداءِ امانَته یک: در گفتار صادق باشد. دوم: امانت دار باشد.

رستمی تصریح کرد: این نشان از توجه و نگاه به «امانت‌داری» و «راست‌گویی» است. انسان‌ها، جوان‌ها و نسلی در اختیار ما به امانت قرار داده شده است، باید مراقب باشیم بازی‌های سیاسی، جریان‌های فرهنگی و... ما را از اصل مسئله غافل نکنند.

نماینده رهبری در دانشگاه‌ها در پایان با بیان این‌که فردا از ما در مورد این امانت‌ها سؤال خواهد شد بیان داشت: هر که برای خدا کار کند خدا به او تعلق می‌گیرد، پس تلاش کنید برای خدا کار کنید، هرگز بن‌بستی برای انسان خداخواه وجود ندارد و در نقطه‌های بسته برای او گره‌گشایی‌هایی ایجاد می‌شود، بنابراین با توسل به خداوند از او برای موفقیت در مسؤولیت خود کمک بگیریم.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: