انتقاد شدید پمپئو از چین و حزب حاکم این کشور

کدخبر: 2338140

وزیر امور خارجه آمریکا از سیاست‌های چین و حزب حاکم این کشور به شدت انتقاد کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با انتقاد از چین، حزب حاکم در این کشور را به اتخاذ سیاست‌هایی خصمانه علیه منافع آمریکا متهم کرد.

پمپئو همچنین روز گذشته از دولت‌های پیشین آمریکا از جمله دولت «ریچارد نیکسون» بخاطر نادیده گرفتن تفاوت‌های بنیادینی که در نظام‌های آمریکا و چین وجود دارد و امید آن‌ها به اصلاحات با وجود مدارکی که به گفته وی نشان از اقتدارگرایی چین دارد، انتقاد کرد.

وی در سخنرانی خود در مؤسسه محافظه‌کار «هادسون» در نیویورک گفت: دیگر واقع‌بینانه نیست که تفاوت‌های بنیادین میان دو نظام و تأثیراتی که این تفاوت‌ها ممکن است بر آمریکا داشته باشد را نادیده بگیریم.

پمپئو همچنین مدعی شد: باید بجای رفتار مهربانانه با چین، در زمینه‌هایی از جمله تجارت، سابقه حقوق بشری و تجاوز این کشور در دریای جنوبی چین و در قبال مسأله تایوان، به مقابله برخاست.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: ما هر کاری که می‌توانستیم انجام دادیم تا حزب کمونیست چین آزادتر و در نهایت دموکراتیک باشد. ما در دیدن خطری که چین برای امنیت ملی آمریکا شکل داده، کُند عمل کردیم؛ چرا که ما از ابتدا به دنبال دوستی با جمهوری خلق چین بودیم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد دولت ترامپ آشکارا از چین بخاطر اقداماتش، خصوصا در زمینه مسائل اقتصادی انتقاد خواهد کرد.

وی در ادامه مدعی شد: حزب کمونیست چین برای مردم خود و جهان، نمونه‌ای کاملا متفاوت از حکمرانی را به نمایش گذاشته است. این نمونه، سلطه یک حزب واحد است؛ بطوری که همگان باید طبق میل حزب حاکم فکر کرده و رفتار کنند.

پمپئو در گذشته نیز از چین در زمینه‌های مختلف از جمله ادعای سرقت مالکیت معنوی، استقرار تجهیزات نظامی در دریا‌های جنوبی و شرقی چین انتقاد کرده بود.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: