لاوروف: استقرار آمریکا و ائتلاف بین‌المللی در سوریه غیرقانونی است

کدخبر: 2338059

وزیر خارجه روسیه گفت آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف بین‌المللی به شکل غیرقانونی در سوریه حضور دارند و حضور آن‌ها در این کشور در تقابل با موضع دمشق است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، بعد از نشست کمیته قانون اساسی سوریه با حضور وزیران امور خارجه ایران و ترکیه در ژنو حضور آمریکا در سوریه را غیرقانونی خواند.

او گفت: حضور آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف تحت فرمان آمریکا در سوریه غیرقانونی است و اقدامات آن‌ها در تقابل با قوانین بین‌المللی است. زمانی که موضوع اقدامات آمریکا در سوریه مطرح می‌شود البته این اقدامات برخلاف قوانین بین‌المللی هستند. آمریکا و اعضای ائتلاف تحت فرمان آن به شکل غیرقانونی در سوریه مستقر شده‌اند و حضور آن‌ها در سوریه در تقابل با موضع حکومت مشروع این کشور است.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: محافظت از چاه‌های نفتی سوریه در برابر گروه تروریستی داعش بهانه‌ای برای استقرار آمریکا در سوریه است. وی گفت کارشناسان در آمریکا مباحثی را درباره روند تحولات در سوریه شروع کرده‌اند و ما با دیدگاه آن‌ها مبنی بر این که باید در خصوص سوریه به قوانین دادگاه‌های بین‌المللی استناد بشود کاملا موافق هستیم. بر اساس این قوانین هر نوع استفاده از منابع طبیعی یک کشور مستقل بدون مجوز دولت آن کشور غیرقانونی است.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود گفت حضور نظامی روسیه، ایران و ترکیه در سوریه با مجوز و تایید دولت سوریه است. وی گفت: توافقات سوچی درباره ادلب و موضوع مرز‌های ترکیه و سوریه از سوی دولت دمشق و شخص بشار اسد، رئیس جمهور، و کُرد‌های این کشور تایید شده‌اند. من به یاد ندارم که چنین توافقی درباره اقدامات آمریکا در مرز‌های سوریه وجود داشته باشد.

او افزود: حضور غیرقانونی نظامیان آمریکا در سوریه با حضور نظامی روسیه، ایران و ترکیه در این کشور کاملا متفاوت است.

وزیر امور خارجه روسیه اضافه کرد: اگر بیانیه‌ها و مواضع دولت آمریکا را در خصوص محافظت از منابع نفتی سوریه بررسی کنیم متوجه می‌شویم که این بیانیه‌ها و مواضع در اصل به معنای جلوگیری از دسترسی جمهوری عربی سوریه به این منابع هستند.

لاوروف در بخشی دیگر از اظهاراتش با بیان اینکه هیچ گونه ضرب‌الاجلی در کار کمیته قانون اساسی سوریه پذیرفته نیست، گفت: ما ابراز امیدواری می‌کنیم که اعضای کمیته قانون اساسی سوریه به واسطه تلاش‌ها برای مصالحه و سازش هدایت شوند و به صورتی سازنده با یکدیگر همکاری کنند و تحت فشار از سوی خارج قرار نگیرند. هیچ‌گونه ضرب الاجل رسمی نباید بر فعالیت‌های کمیته قانون اساسی سوریه اعمال شود و اعضای این کمیته باید به صورتی سازنده با یکدیگر همکاری کنند و این کمیته باید به سوی گسترده‌ترین توافق هدایت شود.»

تصمیم برای ایجاد کمیته قانون اساسی سوریه به منظور تدوین توصیه‌های مربوط به اجرای اصلاحات در قانون اساسی سوریه در ژانویه سال ۲۰۱۸ در نشست کنگره ملی گفتگوی سوریه در سوچی روسیه تصویب شد. این کمیته متشکل از ۱۵۰ نفر -۵۰ نفر از نمایندگان دولت سوریه, ۵۰ نفر از مخالفان و ۵۰ تن از اعضای جامعه مدنی است. هر یک از این گروه‌ها باید ۱۵ کارشناس را برای تشکیل جلسه در پشت در‌های بسته به منظور رایزنی در ژنو معرفی کنند. نخستین نشست این کمیته قرار است در روز ۳۰ اکتبر برگزار شود.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: