تاثیر رای‌گیری آتی کنگره در روند استیضاح ترامپ چیست؟

کدخبر: 2338037

روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: کنگره آمریکا روز پنج‌شنبه نخستین مرحله رای‌گیری درباره استیضاح رئیس‌جمهور را برگزار می‌کند تا نمایندگان نظر خود را در این‌باره اعلام کنند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: نخستین مرحله رای‌گیری در خصوص استیضاح دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه در کنگره برگزار می‌شود و نمایندگان باید موافقت و یا مخالفت خود را با تحقیقات ثبت کرده و مقررات مرحله بعدی را نیز اعلام کنند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان روز دوشنبه گفت رای‌گیری می‌تواند تحقیقات کنونی را، که اکنون در هفته ششم آن است، «تایید» و تعیین کند کدام جلسات شهادت علنی برگزار شود و رونوشت اظهارات کدام یک از شاهدانی که پیش از این جلسه شهادت آن‌ها به صورت غیرعلنی برگزار شده است منتشر گردد. بنا به گفته پلوسی، این رای‌گیری زمینه آغاز تحقیقات مناسب را برای رئیس‌جمهور و وکیل او فراهم خواهد کرد؛ کسانی مدام از برخورد ناعادلان انتقاد می‌کنند. رئیس مجلس نمایندگان گفت: ما این گام را برای از میان برداشتن هرگونه شک و شبه برمی‌داریم.

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود نوشت: این رای‌گیری ملموس‌ترین اقدامی است که تاکنون دموکرات‌ها در فرایندی که هدف آن عزل رئیس‌جمهور از قدرت است انجام داده‌اند. همچنین این رای‌گیری پیش از انتخابات ۲۰۲۰، نمایندگان هردو حزب را که در رقابت نزدیک باهم هستند در وضع دشواری قرار می‌دهد. باید در نظر گرفت که نتیجه آن به عنوان نمایی از نتیجه سوال بزرگتر، استیضاح، ترامپ تلقی خواهد شد.

اعلام برگزاری رای‌گیری از سوی دموکرات‌ها بر این مسئله صحه گذاشت که پلوسی رای‌های لازم برای نتیجه‌گیری را دارد، زیرا او کسی است که به ندرت پیش از دانستن نتیجه، به سراغ رای‌گیری می‌رود. از سوی دیگر، این مرحله نشان می‌دهد که مرحله بعدی از این تحقیقات، با حضور و شهادت افراد مشهور و مهم در جلسات علنی، می‌تواند رای‌گیری در خصوص استیضاح ترامپ در ماه سپتامبر باشد.

هفته‌هاست که ترامپ و جمهوری‌خواهان ضمن نکوهش این فرایند، تحقیقات در این خصوص را غیرقانونی اعلام می‌کنند. کاخ سفید در نامه ۸ اکتبر خود اصرار داشت که دلیل همکاری نکردن در تحقیقات آن بوده که مجلس به طور رسمی رأی‌گیری نکرده است. اگرچه نه قانون اساسی و نه قوانین مجلس چنین رأیی را لازم نمی‌داند. از این رو، تصمیم پلوسی برای برگزاری رای‌گیری در نهایت کاخ سفید را وادار کرد که این بار ادعای بی‌گناهی کند، هرچند بدون آنکه بگوید حالا مدارک و شواهدی را که بار‌ها مجلس خواسته فراهم کرده است یا خیر.

استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده بود «سرانجام پلوسی آنچه را که باقی آمریکایی‌ها از پیش می‌دانند می‌پذیرد که دموکرات‌ها دست به استیضاح غیرقانونی زده‌اند.» متحدان ارشد رئیس‌جمهور در کنگره نیز بلافاصله پس از اعلام رای‌گیری به انتقاد از آن پرداختند. «مارک میدوز» در این خصوص گفت درخواست دموکرات‌ها برای شفاف‌سازی «قوی است، اما باید توجه کرد که آن‌ها هفته‌ها به مصاحبه محرمانه پرداختند و تنها نکته‌های مورد نظر خودشان را منتشر کردند و تمامی اطلاعاتی را که به نفع رئیس‌جمهور بود، مخفی نگه داشتند».

یک مقام جمهوری‌خواه دیگر نیز که خواست نامش فاش نشود در این خصوص گفت جمهوری‌خواهان پاسخشان را هماهنگ کرده و اعلام کرده‌اند رای‌گیری برنامه‌ریزی شده تاکیدی بر این مسئله است که فرایند استیضاح دچار اشکال و ایراد بوده است.

از سوی دیگر، دموکرات‌ها گفته‌اند اقدام برای رسمیت بخشیدن به تحقیقات استیضاح مرحله جدیدی را در این زمینه فراهم می‌کند و مواردی را که شاهدان فاش کرده‌اند را به گوش همگان می‌رساند، شواهدی که بسیاری از شکایت‌های افشاگران را که سبب آغاز تحقیقات استیضاح شد تایید می‌کند. آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات کنگره، گفت مسلما این قطعنامه مجلس مشخص خواهد کرد که آیا کمیته او جلسات شهادت علنی برگزار کند و همچنین نقش او را در جایگاه جبهه نظرات دموکرات‌ها تقویت خواهد کرد.

از دیگر شکایت‌های جمهوری‌خواهان آن است که تحقیقات باید از سوی کمیته امور خارجه که بر وزارت امور خارجه نظارت دارد صورت بگیرد. شیف در این خصوص گفت «مردم آمریکا چیز‌های دست‌اولی از خلاف‌های رئیس‌جمهور خواهند شنید». واشنگتن پست در ادامه افزود: این قطعنامه تضمین می‌کند که هرگونه شواهد و یا گزارش به کمیته قضایی ارائه شود، کمیته‌ای که مواد استیضاح را پیش از ارسال به مجلس به رای خواهد گذاشت.

روزنامه واشنگتن پست به شیوه‌های جدید دموکرات‌ها در تحقیقات استیضاح پرداخت و نوشت: پس از آنکه چندین نفر شهادت دادند که جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ، از اینکه رودی جولیانی، وکیل شخصی رئیس‌جمهور، در حال هدایت سیاست سایه بر اوکراین بود به شدت عصبانی می‌شد، بسیاری از دموکرات‌ها استدلال کردند او می‌تواند شاهد درجه یکی در استیضاح ترامپ باشد. با این حال، دموکرات‌ها تنها منتظر این موارد باقی نمی‌مانند و در حال اتخاذ استراتژی جدید و جذب مقامات دولتی رده پایین‌تر برای تایید شهادت‌های پیشین هستند. در روز‌های اخیر، کارمندانی از کاخ سفید، وزارت انرژی، وزارت امور خارجه برای شهادت به کنگره دعوت شده‌اند و در یک پیروزی بزرگ برای دموکرات‌ها، روز گذشته وکیل تیم موریسون، مدیر ارشد کاخ سفید برای اروپا و روسیه، گفت موکلش در صورت احضار به مجلس شهادت خواهد داد.

واشنگتن پست نوشت: رهبران دموکرات پیش از این متعهد شده‌اند که هرکسی که از شهادت در مقابل کنگره سرباز می‌زند او را به عنوان فردی که مانع کنگره شده و در نتیجه از عدالت جلوگیری کرده است قلمداد کنند؛ اتهامی که یکی از مواد استیضاح می‌باشد و علیه ترامپ مطرح شده است.

در پایان گزارش این روزنامه آمده است: انتظار نمی‌رود دموکرات‌ها که از هرشاهدی که پشت در‌های بسته شهادت داده است بخواهند در مقابل عموم حاضر شود، اما روایت‌های مقاماتی را که قانع‌کننده‌تر باشد به اطلاع عموم خواهند رساند.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: