پذیرش پالرمو و CFT می‌تواند مشکلات امنیتی را برای کشورمان به دنبال داشته باشد

کدخبر: 2337884

رئیس کمیسیون حقوقی گفت: در بحث پالرمو و CFT کشورهای عضو باید اطلاعات بانکی خود را اعلام کنند و این موضوع می‌تواند مشکلات امنیتی را برای کشور داشته باشد.

الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با اشاره به ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نسبت به لوایح پالرمو و CFT، گفت: لایحه پالرمو یک کنوانسیون چند جانبه است که مجلس بعد از درخواست دولت با آن موافقت کرد، اما شورای نگهبان به آن ایراداتی گرفت که بعدا در رفت و برگشت اصلاح و مورد تأیید این شورا قرار گرفت.

او افزود: اما هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد بود این لایحه دارای ایراداتی است، بنابراین به دولت ابلاغ نشد و به مجمع تشخیص برای بررسی ارسال شد که تاکنون درباره لایحه پالرمو هیچ رأی نداده و لایحه CFT هم در هیئت نظارت مجمع همچنان بدون تصمیم‌گیری درباره آن باقی مانده است.

رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با بیان اینکه تصمیم‌گیری درباره دو لایحه پالرمو و CFT اکنون تابع آئین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت به ویژه آئین‌نامه هیئت نظارت آن است، اظهار کرد: بنده از متن این آیین‌نامه اطلاعی ندارم.

او تصریح کرد: ایرادات کلی نسبت به این دو لایحه در جلسات بسیاری در مجمع تشخیص مورد بحث و بررسی قرار گرفت، مخالفان این دو لایحه معتقدند تأیید این کنوانسیون‌ها با وجود تشدید تحریم‌ها توسط آمریکا علیه کشورمان به نوعی خود تحریمی محسوب می‌شود، زیرا براساس معاهدات FATF کشورها ملزم به ایجاد شفافیت بوده و باید اطلاعات بانکی خود را اعلام کنند و بنابراین اینگونه غربی‌ها با استفاده از این اطلاعات از تحریم‌ها استفاده بیشتری می‌برند.

ملکشاهی بیان کرد: با الحاق به یک کنوانسیون متعهد به اجرای مواردی می‌شویم که در بحث پالرمو و CFT اعلام شده کشورهای عضو باید اطلاعات خود را به صورت برخط در اختیار سایر کشورهای عضو قرار دهند و این موضوع می‌تواند مشکلات امنیتی را برای کشورمان به دنبال داشته باشد البته این عضویت منافعی هم به همراه دارد.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: