ریابکوف: اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران اجتناب ناپذیر است

کدخبر: 2337878

معاون وزیر خارجه روسیه یادآور شد اگر منافع اقتصادی تهران مورد توجه قرار نگیرد مرحله چهارم کاهش تعهدات ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اجتناب ناپذیر خواهد بود.

"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه معتقد است آمریکا قصد دارد اعمال فشار خود بر دمشق را حفظ کند.

ریابکوف روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد، علائم ضد و نقیض ارسال شده از سوی آمریکا درباره سوریه می‌تواند به معنای تمایل واشنگتن برای حفظ شرایط به منظور ادامه اعمال فشار بر مقامات دمشق باشد. این مسئله‌ای است که ما با آنها موافق نبوده و نمی‌توانیم با ایالات متحده در چنین برخوردی به توافق برسیم.»

وی افزود: «روسیه مایل نیست به خاطر تصمیم آمریکا برای اعزام نیروهای مضاعف به سوریه، دور جدیدی از وخامت اوضاع در مناطق شمال شرق این کشور آغاز شود. ما پنهان نمی کنیم که نگران تغییر مکرر در ارسال علائم از سوی واشنگتن در رابطه با طرح‌ها و اهداف آنها در رابطه با سوریه هستیم.»

پیش از این روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع موثق خود نوشت که دولت آمریکا در حال بررسی امکان حفظ تقریبا 500 نیروی نظامی خود در مناطق شمال شرق سوریه است و قصد دارد ده‌ها تانک و دیگر تجهیزات نظامی برای دفاع از نیروهای خود به آنجا اعزام کند.

اجرای دور چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران اجتناب ناپذیر است

معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ سئوال دیگری یادآور شد که مرحله چهارم کاهش تعهدات ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اجتناب ناپذیر خواهد بود، اگر منافع اقتصادی تهران مورد توجه قرار نگیرد.

ریابکوف توضیح داد: «مقامات تهران مدت‌هاست اعلام کرده‌اند که هر دو ماه در صورت عدم تغییر در اقدامات از سوی دیگر شرکت کنندگان در برجام در زمینه تامین منافع اقتصادی قانونی ایران، اقدامات مشخصی در زمینه کاهش تعهدات خویش در چارچوب توافق هسته‌ای را اجرا خواهند کرد. با توجه به این مسئله، در صورت فقدان هرگونه تغییر و عدم بهبود اوضاع، از لحاظ وضعیت تجاری-اقتصادی ایران، تحقق گام چهارم کاهش تعهدات از سوی تهران اجتناب ناپذیر خواهد بود.»

این دیپلمات بلندپایه با یادآوری اینکه در جریان مذاکرات روز پنجشنبه خود با "عباس عراقچی" معاون وزیر خارجه ایران، مسئله ادامه کاهش تعهدات تهران بررسی نشد، افزود: «ما به صورت مشخص در این باره گفت‌وگو نکردیم. رایزنی‌های ما در این‌باره بود که در حال حاضر باید چه اقداماتی انجام شود تا استمرار و پایداری برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) افزایش یابد.»

اتهامات درباره دخالت روسیه در جریان مبارزات انتخاباتی در آمریکا افزایش خواهد یافت

سرگئی ریابکوف همچنین اعلام کرد که وزارت امور خارجه روسیه تردیدی ندارد که در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده در سال 2020 ، اتهامات تازه‌ای علیه مسکو در رابطه با دخالت در این روند شنیده خواهد شد تا روی تمایلات رای دهندگان آمریکایی تاثیر گذاشته شود.

به عقیده وی، روابط روسیه و آمریکا در حال حاضر در سحطی قرار دارد که قابل مقایسه با دوران جنگ سرد است. ریابکوف گفت: «جو حاکم بر روابط دو کشور مربوط به عدم رضایت رهبران آمریکایی از سیاست مستقل روسیه است و مقامات واشنگتن هیچ اقدام مشخصی برای عادی شدن روابط با مسکو انجام نمی‌دهند و یکی از دلایل آن تمایلات ضدروسی موجود در بین سیاستمداران آمریکایی و رسانه‌های گروهی معتبر آمریکا است. در حالی که بخش تجاری در ایالات متحده علاقه خود به بازار روسیه و افزایش همکاری‌ها با این کشور را از دست نداده است.»

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: