جایگاه ایران در میان کشورها و ملت‌های جهان ارتقا یافته است

کدخبر: 2337822

رئیس جمهور اسلامی ایران گفت: جایگاه کشورمان در میان کشورها و ملت‌های جهان بیش از گذشته ارتقا یافته است.

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پیش از عزیمت به آذربایجان برای شرکت در هجدهمین نشست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در فرودگاه مهرآباد، اظهارداشت: این سفر برای شرکت در هجدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است که بنا به دعوت رئیس جمهور محترم آذربایجان الهام علی اف صورت می‌گیرد.

روحانی ادامه داد: در شرایطی که آمریکایی‌ها بر طبل یکجانبه‌گرایی می‌کوبند و می‌خواهند در امور همه مناطق جهان دخالت کنند و دشمنی شان نسبت به ملت ایران از همیشه روشن‌تر و آشکارتر است، باید در همه اجلاس های منطقه‌ای و اجلاس‌های سنتز جهانی و سازمان‌های بین‌المللی حضور فعالی داشته باشیم و این حضور برای ما بسیار مهم است.

رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها از اول دنبال این بودند که جمهوری اسلامی ایران را منزوی کنند. آنها می‌خواستند ایران کشوری باشد که تنها بماند؛ ولی به حمدالله روز به روز جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بین کشورها و ملت‌های جهان بیش از گذشته ارتقا یافته است.

روحانی تاکید کرد: امروز دیگر برای هیچکس تردید باقی نمانده که جمهوری اسلامی ایران یک کشور بسیار مهم و تاثیرگذار در منطقه است و باز برای کسی تردید باقی نمانده است که این ملت بزرگ در برابر توطئه های دشمنان و به ویژه آمریکا و تحریم و حصر آنها به زانو در نمی‌آید و راه خود را ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بنابراین در این شرایط حضور ما در این گونه اجلاس ها با اهمیت تر از گذشته است و خوشحالم که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر حضور فعال‌تری در اتحادیه های منطقه ای داشته است.

روحانی اظهار داشت: اخیراً با اتحادیه اوراسیا یک توافق موقت امضا کردیم و در اجلاس سران آنها در ارمنستان شرکت کردیم. در «اکو» بوده‌ایم و حضور داریم. دیدارهایی که بر اساس روند آستانه بین ایران، روسیه و ترکیه ایجاد می‌شود و اجلاسی که بین آذربایجان، ایران و روسیه تشکیل می‌شود و اجلاس هایی که بین ایران و هندوستان و افغانستان تشکیل می‌شود و سایر اجلاس هایی که در سطح منطقه داریم همه بر این مبناست که جمهوری اسلامی باید حضور فعال تر در منطقه و در سطح جهانی داشته باشد.

رئیس قوه مجریه گفت: در این سفر دیدارهایی با سران کشورهای حاضر خواهیم داشت که البته دیدار امروز بعدازظهر ما با رئیس جمهور آذربایجان خواهد بود. ما با آذربایجان قراردادهای خوب همکاری در زمینه انرژی و اکتشاف و استخراج نفت و گاز داریم که در این دیدار در مورد آنها صحبت کرده و پیگیری‌های لازم را خواهیم داشت. همچنین در مورد دریای خزر نیز توافقاتی وجود دارد که در این دیدار صحبت خواهد شد.

حسن روحانی با اشاره به کریدور شمال-جنوب نیز اظهار داشت: در زمینه ترانزیت همکاری‌های خوبی داشته‌ایم. در حال حاضر دولت در زمینه اتصال رشت به آستارا نیز در حال تلاش است تا این مسیر درنهایت به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد. این کلیدور برای ما، روسیه و حتی اروپا بسیار مهم است و سهم خوبی در بازار جهانی برای کشورها خواهد داشت.

وی در خاتمه با اشاره به تلاش کشورمان برای بهبود روابط با کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: تامین بهتر منافع و امنیت ملی کشور ما در رابطه با کشورهای منطقه و جهان تامین می‌شود و نه با فاصله گرفتن با آنها.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: