وزیرخارجه جدید سعودی را بشناسیم

کدخبر: 2337820

فیصل متولد ۱۹۷۴ فرانکفورت آلمان است که  از مادری آلمانی متولد شده است. شاهزاده فیصل بن فرحان ۴۵ ساله در حالی جایگزین ابراهیم العساف می‌شود که کمتر از یک سال در این سمت حضور داشت.

نسیم آنلاین : دیشب طی دستوری شاه عربستان سعودی ضمن برکناری ابراهیم العساف وزیر خارجه این کشور، «فیصل بن فرحان» سفیر سابق سعودی در آلمان را جایگزین وی کرد . هم چنین طبق فرمان ملک سلمان، «نبیل بن محمد العامودی» وزیر حمل و نقل عربستان سعودی نیز از سمتش برکنار و «صالح الجاسر» جایگزین وی شده است .

فیصل بن فرحان کیست؟

بن فرحان متولد ۱۹۷۴ فرانکفورت آلمان است که از مادری آلمانی متولد شده است. شاهزاده فیصل بن فرحان ۴۵ ساله در حالی جایگزین ابراهیم العساف می‌شود که کمتر از یک سال در این سمت حضور داشت. شاهزاده فیصل از فوریه امسال (بهمن ۹۷) سفیر عربستان در آلمان بوده و پیش از آن، مشاور ارشد سفیر عربستان در آمریکا بوده است. او سابقه فعالیت در صنعت دفاعی عربستان را هم دارد.

وزیرخارجه جدید و بن سلمان

پس از این حکم اخباری حول وزیر خارجه جدید عربستان منتشر شد که به نظر می رسد برخی از آنان دقیق نیست. یکی از سوالات مطرح شده آن بود که چرا وزیرخارجه از سوی بن سلمان برکنار نشد و پدرش در کنار برخی از احکام ماه های اخیر که کارشناسان برخی از آنان را همراستا به نظر بن سلمان نمیدانند؛ این حکم جدید را صادر کرده است؟

گفتنی است ابراهیم العساف وزیر خارجه برکنار شده سعودی، پیشتر وزیر دارایی این کشور و از جمله مسئولان عربستان بود که در جریان حمله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان علیه شاهزاده ها و مسئولان سابق این کشور به بهانه مبارزه با فساد بازداشت و در هتل ریتز کارلتون محبوس شد اما پس از توافق های مالی با بن سلمان تبرئه و آزاد شده بود .

عموی وی نیز نخستین وزیر فرهنگ آل سعود، بعد از تفکیک وزارت فرهنگ و رسانه است. این تفکیک متأثر از فضای پسا خاشقجی صورت گرفت . عموی وی یعنی بدر بن عبد الله بن محمد بن فرحان آل سعود از افراد نزدیک به بن سلمان محسوب می‌شود و لذا برخی اینگونه استنتاج کرده اند که وی هم از افراد نزدیک به بن سلمان است.

لذا برای اولین بار دو نفر از نسل «عبدالله بن فیصل الفرحان» (رئیس سابق گارد پادشاهی اوائل دوره پادشاهی ملک سعود) در سطح وزیران قرار می‌گیرند. در تشییع جنازه وی، پادشاه وقت (ملک عبدالله) حضور نداشت و امیر سلطان (پدر بندر، ترکی و...) به جای وی نماز تدفین خواند. گفتنی است که خاندان عبدالله بن فیصل الفرحان در ساختار سیاسی به رقیبان بن سلمان نزدیکند.

برخلاف گزارش‌هایی که وی را نزدیک به محمد بن سلمان می‌خوانند، او در دوره سفارت خالد بن سلمان مشاور ارشد سفارت ریاض در واشنگتن بوده است . یعنی همان جایی که خانه بندر بن سلطان و در ادامه عادل الجبیر و خالد بن سلمان بود و حالا به دختر بندر بن سلطان رسیده است.

تغییر وزیرخارجه و آغاز فصلی جدید در یمن؟

خبرگزاری رویترز می‌گوید دلیل این تغییر و تحولات، تلاش عربستان برای بازسازی تصویر خود پس از بحران‌های جدی مانند کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری عربستان در ترکیه و جنگ یمن است. کشورهای متعددی از جمله برخی متحدان نزدیک عربستان سعودی انتقادهای جدی به این کشور بر سر قتل آقای خاشقجی و جنگ یمن به این کشور وارد کرده‌اند.

حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان و انفجار در نفتکش ایرانی در نزدیکی بندر جده تنش میان دو کشور را بیش از پیش کرد. اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر تلاش‌های غیرمستقیم دو طرف برای کاهش تنش‌ها منتشر شده است . فرحان همچنین عضو شورای مدیریت صنایع نظامی عربستان از اکتبر سال ۲۰۱۷ (مهرماه ۹۶) و نیز رئیس هیات مدیره شرکت صنایع هواپیمایی السلام و نیز مشاور در دیوان سلطنتی سعودی بوده است.

ارسال نظر: