امیر تفرشی

سناریوی تکراری این‌بار در بولیوی: شکست لیبرال‌ها و عدم تمکین به رای مردم

کدخبر: 2337695

در انتخابات ریاست جمهوری ونزولا هم لیبرال‌ها هر انتخاباتی را که از آن پیروز خارج نمی‌شوند، بی‌اعتبار اعلام می‌کنند. روزنامه‌ها و رسانه‌های حامی اپوزیسیون، بعد از هر انتخابات، مملو از واژگانی چون «تقلب در انتخابات» یا «مهندسی آراء» است. لیبرال‌ها معمولا بعد از هر انتخاباتی که بازنده باشند، هواداران خود را به خیابان‌ها می‌آورند، آتش به پا و اموال عمومی را تخریب می‌کنند. امروز با شکل مشابهی از همین برنامه در بولیوی مواجهیم.

نسیم آنلاین ؛ امیر تفرشی: روز یکشنبه انتخابات ریاست جمهوری در بولیوی برگزار شد. همانگونه که پیش‌بینی می‌شد و در تمام نظرسنجی‌های پیش از انتخابات اعلام شده بود، «اوو مورالس» رهبر بومیان بولیوی با اختلافی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از نزدیک‌ترین رقیب خود «کارلوس مِسا» جلوتر بود.

با این وجود، اغلب رسانه‌های غربی و جریانات مخالف دولت از چند روز پیش از برگزاری انتخابات بر طبل دو مرحله‌ای شدن انتخابات بولیوی می‌کوبیدند؛ به آن امید که در مرحله دوم، آرای نامزدهای رقیب مورالس تجمیع شود و احتمال شکست او در گام بعد افزایش یابد.

مطابق همین طرح، در حالی که هنوز شمارش بیش از ۱۵ درصد آرای مردم این کشور (آرایی که عمدتا مربوط به نواحی روستایی بود) تمام نشده بود، با اعلام نتایج اولیه اینگونه وانمود شد که مورالس از نصاب لازم برای پیروزی در مرحلۀ اول برخوردار نشده و انتخابات به دور دوم رفته است.

در این اعلام اولیه، مورالس با کسب ۴۳ درصد آراء در صدر و کارلوس مسا با اختلافی حدود ۸ درصد در جایگاه دوم قرار داشت که به دلیل اختلاف آرای کمتر از ۱۰ درصد بین نفر اول و دوم، مطابق قانون اساسی بولیوی انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شد.

این تحولات در شرایطی بود که شورای انتخابات بولیوی به صورت مکرر متذکر می‌شد که هنوز شمارش آراء پایان نیافته و اعلام دو مرحله‌ای شدن انتخابات بی‌مبناست. اما پیام اول که حاکی از عدم پیروزی مورالس بود در جهان مخابره شده بود!

شورای انتخابات بولیوی که از این طراحی مطلع بود از سفرای برخی از کشورها منجمله آمریکا، آرژانتین، برزیل و پرو که از دولت‌های غیرهمسو با دولت مستقر در لاپاز بودند دعوت کرد تا در مرکز شمارش آراء حضور یابند و بر روند اتمام این پروسه نظارت داشته باشند.

با ادامه شمارش آرای مناطق روستایی که پایگاه اصلی آرای مورالس است، مشخص شد که مرحلۀ دومی در کار نیست و نامزد بومیان بولیوی با اختلافی بیش از ۱۰ درصد و با کسب بیش از ۴۶ درصد آراء کار را در همین مرحله تمام کرده و پیروز انتخابات شده است.

اکنون نوبت اجرای فاز دومِ طرح اولیه است. عدم تمکینِ نامزد شکست خوردۀ لیبرال‌ها به آرای نهایی و ایجاد اغتشاشات خیابانی! زمینۀ رسانه‌ای و آماده‌سازی افکار عمومی برای عدم پذیرش این نتیجه نیز از قبل مهیا شده است.

همانطور که مشاهده می‌شود با پدیدۀ جدیدی مواجه نیستیم. در انتخابات ریاست جمهوری ونزولا هم لیبرال‌ها هر انتخاباتی را که از آن پیروز خارج نمی‌شوند، بی‌اعتبار اعلام می‌کنند. روزنامه‌ها و رسانه‌های حامی اپوزیسیون، بعد از هر انتخابات، مملو از واژگانی چون «تقلب در انتخابات» یا «مهندسی آراء» است. لیبرال‌ها معمولا بعد از هر انتخاباتی که بازنده باشند، هواداران خود را به خیابان‌ها می‌آورند، آتش به پا و اموال عمومی را تخریب می‌کنند. امروز با شکل مشابهی از همین برنامه در بولیوی مواجهیم.

اکنون نوبت دخالت حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی لیبرال‌هاست و در روزهای آینده شاهد خواهیم بود که از هیچ تلاشی برای بی‌اعتبار کردن آرای اکثریت مردم بولیوی فروگذار نخواهند کرد.

ارسال نظر: