تبلیغات بازرگانی ممنوع می‌شود؟

کدخبر: 2337674

محمد سرشار، مدیر شبکه تلویزیونی پویا، از ممنوعیت پخش تبلیغات بازرگانی در این شبکه ویژه کودکان خبر داد.

نسیم آنلاین : محمد سرشار، مدیر شبکه تلویزیونی پویا، در صفحه شخصی خود در توئیتر از ممنوعیت تبلیغات در این شبکه ویژه کودکان خبر داد. وی از مصوبه اخیر شورای معاونان سازمان صدا و سیما و دستور معاون سیما خبر داده است که پخش آگهی‌های بازرگانی از شبکه کودک متوقف خواهد شد.

مدت زیادی بود که پیگیری‌ها برای قطع پخش تبلیغات تلویزیونی از سوی بسیاری از والدین، کارشناسان و مختصصان حوزه تربیت صورت می‌گرفت. امری که بارها مورد انتقاد رئیس این شبکه نیز قرار گرفته بود. خواست اصلی این بود که کودکان مخاطب برنامه‌های این شبکه توانایی تشخیص برنامه‌های ویژه رده سنی خود و تبلیغات بازرگانی را ندارند و از آن تاثیر می‌پذیرند. حتی برخی از والیدن معتقد بودند که به دلیل آن‌که کودکان قدرت چنین تمییزی ندارند، گاها پیش آمده است که انتظار خرید چیزهایی را از والدین دارند که تنها تصاویر آن را در این تبلیغات تلویزیونی دیده‌اند.

رییس شبکه کودک در مصاحبه ای گفته بود: «در آگهی‌های بازرگانی چند مشکل وجود دارد خصوصاً در رده خردسال چون خردسالان قدرت تمایز میان برنامه‌های تلویزیونی و آگهی بازرگانی را ندارند و به همه این‌ها یک میزان اعتبار می‌دهند متوجه نمی‌شوند علامت زرد رنگ آگهی و حذف لوگوی شبکه چه معنی دارد که به آن اعتماد نکنند و پشتوانه کارشناسی وجود ندارد. لذا خردسالان نسبت به آگهی‌های بازرگانی بیشترین آسیب‌پذیری را دارند»

بررسیها نشان میدهد، هر کودک در هر ساعت تماشای تلویزیون در معرض ۲۰ تا ۳۰ اگهی قرار دارد. اگر متوسط زمان تماشای تلویزیون برای کودکان ۴ تا ۵ ساعت در شبانه روز باشد، هر کودک در هر شبانه روز حدود ۱۳۰، در هر هفته بیش از ۹۰۰ و در هرسال ۴۵۰۰۰ آگهی بازرگانی تماشا می کند .

ممنوعیت تبلیغات برای مخاطبین این رده سنی، اگرچه در مجموعه ضوابط تولید آگهیهای رادیویی و تلویزیونی اشاره شده است ولی تاکنون مورد اجرا قرار نگرفته است. در ماده ۶۹ این قانون به صراحت آمده است که: «هنگام پخش برنامههای ویژه کودکان پخش آگهی های مربوط به مواد غذایی، کبریت، محصولاتی با خواص دارویی و حاوی ویتامین، غذاهای کمکی کودکان، وسایل و اسباب لاغری و شیوههای درمانی آگهی فیلم‌ها با صحنه های وحشتناک و خطرناک و خطرآفرین ممنوع میباشد» امری که در شبکه کودک وجود داشت.»

دلیل اصلی سازمان صداوسیما برای پخش این تبلیغات کمبود بودجه و تامین هزینه‌های آن سازمان بوده است. این امر حتی صدای مسئول شبکه را هم درآورد و سرشار در گفت و گوی ۳ ماه قبل خود گفته بود:‌ «در این شرایط باید از نمایندگان مجلس بخواهیم که زمان تعیین بودجه سالیانه برای سازمان صداوسیما حتماً پخش آگهی‌های بازرگانی از شبکه‌هایی که مختص گروه سنی کودک و نوجوان است را ممنوع کنند چراکه صداوسیما طبق قانونی که مجلس مصوب کرده است برای تأمین هزینه‌های خود ناگزیر از پخش آگهی‌های تبلیغاتی است . »

اما اکنون این ممنوعیت ایجاد و محمد سرشار در توئیت خود، خبر شبکه پویا بدون تبلیغات را داد. او در ادامه از همه فعالین و مادرانی که با کمپین #پویا_بدون_تبلیغات، در این امر به وی کمک کردند، قدردانی کرد.

با وجود آنکه قبلا نیز ممنوعیت پخش آگهی‌های تبلیغاتی نامناسب با رده سنی کودکان، در مجموعه ضوابط تولید آگهی‌های تبلیغاتی وجود داشته است، باید در عمل نیز منتظر ماند و دید که با وجود شرایط خاص اقتصادی حاکم بر سازمان صداوسیما، شبکه بدون تبلیغات پیش می‌رود یا خیر.

ارسال نظر: