گذر زمان به سود نتانیاهوست؟

کدخبر: 2337656

در حالی که در دی ۹۷ (دسامبر ۲۰۱۸) کابینه نتانیاهو از برگزاری انتخابات زودهنگام کنست و پایان عمر ائتلاف راست‌گرایان به رهبری نتانیاهو خبر داد‌ اما تاکنون نتانیاهو به ‌رغم آن که اکثریت را در اختیار نداشته، قدرت را به لطف تکرار انتخابات در اختیار دارد. بنابراین شاید بی راه نباشد اگر بگوییم کشیده شدن انتخابات به دور سوم و نخست‌وزیر ماندن نتانیاهو برای حداقل هفت ماه دیگر سناریوی مطلوبی برای اوست.

محمد محسن فایضی: در حالی تا یک روز دیگر مهلت قانونی نتانیاهو برای تشکیل ائتلاف به پایان می‌رسد که می‌توان با احتمال بالا از ممکن نبودن تشکیل دولت از سوی نتانیاهو سخن گفت. حال فرصتی ۲۸ روزه در اختیار رقیبان وی و چپ‌های اسرائیل خواهد بود تا ائتلاف‌سازی کنند. نتانیاهو در این مدت نه‌تنها نتوانست دولت فراگیر با گانتز را عملیاتی کند بلکه در قانع کردن لیبرمن برای تشکیل ائتلافی با دیگر احزاب راست‌گرا هم ناکام ماند.نتانیاهو امیدوار است انتخابات به دور سوم کشیده شود تا شاید بتواند خود را نجات دهد. ضمن آن که گذر زمان و برگزاری انتخابات برای نتانیاهو در کوتاه‌مدت یک پیروزی است؛ زیرا وی برای سومین بار شش ماه دیگر نخست‌وزیر خواهد بود بدون آن که ائتلاف کنست را در اختیار داشته باشد.

این حزب هم می‌تواند در همان ابتدا فرصت را به رئیس‌جمهور برگرداند و از تشکیل ائتلاف‌سازی ابراز ناتوانی کند و هم از فرصت استفاده کند.تا این لحظه ائتلاف‌سازی توسط گانتز و جریان چپ غیرممکن به نظر می‌رسد؛ زیرا برخی از اعراب و لیبرمن راست‌گرا (حزب اسرائیل خانه ما) اعلام کرده‌اند که با هم در یک دولت مشترک ائتلاف نخواهند کرد.اما ازآن جایی که ورود به انتخابات سوم هم برای سپهر سیاسی اسرائیل بسیار پرهزینه و چالشی خواهد بود، هیچ توافقی حتی میان لیبرمن و اعراب با حضور حزب گانتز غیرممکن نیست.

در حالی که در دی ۹۷ (دسامبر ۲۰۱۸) کابینه نتانیاهو از برگزاری انتخابات زودهنگام کنست و پایان عمر ائتلاف راست‌گرایان به رهبری نتانیاهو خبر داد‌ اما تاکنون نتانیاهو به ‌رغم آن که اکثریت را در اختیار نداشته، قدرت را به لطف تکرار انتخابات در اختیار دارد. بنابراین شاید بی راه نباشد اگر بگوییم کشیده شدن انتخابات به دور سوم و نخست‌وزیر ماندن نتانیاهو برای حداقل هفت ماه دیگر سناریوی مطلوبی برای اوست. هفت ماهی که هر اقدامی از سوی نتانیاهو دور از انتظار نخواهد بود تا شاید خود را از سقوط نجات دهد

این مسئله در اظهارات نتانیاهو کاملاً عیان است و وی را بسیار نگران کرده. نتانیاهو در یادداشتی با خطاب قرار دادن لیبرمن گفته است: «رهبران لیست یکپارچه عربی و اعضای بارز آن بارها از تروریست ها و مجریان عملیات ضد اسرائیلی حمایت کرده و حاضر نشده‌اند عملیات علیه نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست را محکوم کنند.»

نتانیاهو در یادداشتی در صفحه فیس‌بوک خود بار دیگر از رهبران ائتلاف آبی-سفید و حزب اسرائیل خانه ما خواست متعهد شوند که تحت هیچ شرایطی با احزاب عربی دولت تشکیل ندهند.باید منتظر بود و نگریست که آیا لیبرمن برای به زیر کشیدن نتانیاهو از رأس قدرت پس از ۱۲ سال حاضر است با اعراب ائتلاف کند یا خیر؟

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: