هشدار کوچ نقدینگی از بورس به «بازارهای موازی»

کدخبر: 2337650

در روزهای اخیر و همزمان با افت ناگهانی شاخص‌ها در بازار سرمایه، برخی کارشناسان نسبت به احتمال کوچ ناگهانی نقدینگی سرگردان به بازار مسکن هشدار می‌دهند.

در روزهای اخیر و همزمان با افت ناگهانی شاخص‌ها در بازار سرمایه، برخی کارشناسان نسبت به احتمال کوچ ناگهانی نقدینگی سرگردان به بازار مسکن هشدار می‌دهند. در دو هفته اخیر که رشد بازار سرمایه روند معکوس درپیش گرفته و کارشناسان از احتمال تداوم این روند در آینده نزدیک خبر می‌دهند، برخی سفته‌بازان و سوداگران که با کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن و همچنین افت شدید تعداد معاملات از یک‌سو و روند رشد چشمگیر و سوددهی غیرقابل انتظار در بازار سرمایه در 6 ماهه نخست امسال از سوی دیگر، از سوداگری در بازار مسکن به سمت بازار سرمایه کوچ کرده بودند، بار دیگر و همزمان با آغاز بهبود معاملات مسکن در مهر ماه، سودای بازگشت به بازار مسکن را در سر می‌پرورانند.

در حالی که در بازار مسکن همواره تقاضای مصرفی و هیجان خرید مسکن از سوی سرمایه‌گذاران خُرد، تابعی از تقاضای سرمایه‌ای بوده، این‌بار با آغاز بهبود بازار مسکن از سوی خریداران مصرفی پس از دو ماه رکود شدید بازار و رسیدن به کف تعداد معاملات در ماه شهریور با دو هزار و 855 فقره معامله که از سال 1388 تاکنون بی‌سابقه بود، متقاضیان سرمایه‌ای خواهان بازگشت به بازار مسکن هستند.

کارشناسان این احتمال را وارد می‌دانند که با حضور متقاضیان سرمایه‌ای خرید مسکن در این بازار، بار دیگر شوک خرید و فروش هیجانی به متقاضیان مصرفی وارد شده و مجددا شاهد افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم امسال باشیم.

این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند نیمه دوم امسال شاهد اتفاق خاصی در بازار مسکن نسبت به نیمه نخست سال نباشیم؛ اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند با توجه به بهبود شرایط تسهیلات مسکن و امکان دریافت این تسهیلات برای واحدهای مسکونی 25 تا 30 ساله که با توجه به بالا بودن سن بنا، از قیمت پایین تری نسبت به واحدهای زیر 5 ساله برخوردار هستند، افزایش تعداد معاملات مسکن و توأمان افزایش اندک قیمت‌ها در 6 ماهه دوم امسال رخ می‌دهد.

تغییر قیمت‌گذار؛ از مالک به خریدار

در همین زمینه حمیدرضا چراغی، کارشناس بازار سرمایه یکی از نتایج مهم کاهش همزمان قیمت و تعداد معاملات مسکن در دو ماهه پایانی تابستان امسال، تغییر قیمت‌گذار از مالک به خریدار بود. وی افزود: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم از یک‌سال گذشته به دلیل افزایش قیمت‌ها، به شدت کاهش یافته، مردم دیگر خواهان خرید مسکن با قیمت‌هایی که مالکان برای واحدهای در معرض فروش، فایل کرده‌اند، نیستند؛ نتیجه این شد که در ماه‌های اخیر، فقط آن‌هایی که پول‌لازم بودند، مجبور به فروش واحد مسکونی با قیمت مورد نظر خریدار بودند و آن دسته از مالکانی که عجله چندانی برای فروش فایل خود نداشتند، از بازار عقب‌نشینی کردند. اما این انصراف از فروش، نمی‌توانست چندان طولانی شود و لذا حتی مالکانی هم که حاضر به کاستن از قیمت مورد نظر خود نبودند، با توجه به شرایط بازار و کاهش قیمت‌ها، تصمیم به کم‌کردن از قیمت مورد نظر خود گرفته‌اند تا بتوانند با فروش واحد مسکونی خود، اقدام به تبدیل به احسن‌کردن خانه مورد نیازشان کنند.

این کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه خارج شدن سرمایه‌ها از بورس، فعلا با دارندگان سرمایه‌های خُرد و میانه آغاز شده و حرفه‌ای‌های بورس، تمایل چندانی به خروج از بازار سرمایه ندارند، گفت: با توجه به اینکه سایر بازارهای موازی نیز در روزهای اخیر با کاهش بازدهی سرمایه مواجه شده، به نظر می‌رسد بازار مسکن بهترین جایگزین برای سوداگران و سفته‌بازان باشد. گزارش میدانی از مشاوران املاک حاکی از آن است که این احتمال وجود دارد که آشتی محدود خریداران با بازار مسکن، به افزایش قیمت‌ها در دامنه قیمتی بسیار محدودی منجر شود؛ اما بعید است بار دیگر قیمت‌ها به نرخ ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال بازگردد.

به گفته یکی از مشاوران املاک، نخریدن کالا از سوی مردم با هدف کاهش قیمت‌ها، قطعا ممکن است در کوتاه‌مدت نتیجه مناسب بدهد اما در بلندمدت به دلیل آنکه تولیدکننده و سازنده از بازار خارج شده و دیگر ساخت‌وساز برای او به‌صرفه نیست، سرمایه خود را در حوزه دیگری به کار می‌بندند.

شکست استراتژی «خانه نخرید» در بلندمدت

وی ادامه داد: از سوی دیگر مردمی که در این چالش اجتماعی مشارکت کرده‌اند که اگر خانه نخریم، ارزان می‌شود، به تدریج با نیازهای جدیدی روبه‌رو شده و با توجه به کاهش شدید ساخت‌وساز، قطعا گرانی مسکن در آینده نه چندان دور در انتظار خواهد بود.

به گفته این فعال بازار مسکن، با توجه به کاهش 20 درصدی صدور پروانه ساخت در 6 ماهه امسال نسبت به نیمه نخست سال گذشته، این اتفاق به تدریج در حال رخ دادن است و مردم با کاهش واحد مسکونی نوساز روبه‌رو خواهند شد که نتیجه آن، افزایش قیمت واحدهای مسکونی موجود است.

بر اساس این گزارش، اگرچه کاهش شاخص کل موقتی است و احتمال اوج‌گیری مجدد آن وجود دارد، اما برخی سهامداران خرد از بیم از دست دادن سرمایه‌های زیر یک میلیارد تومانی ممکن است به سمت بازارهای کم‌ریسک‌تر مانند مسکن که احتمال افت ناگهانی قیمت‌ها در آن بسیار پایین است، هدایت شوند.

هر چند کوچ سرمایه‌های خرد نمی‌تواند تغییر چندانی در بازار مسکن مصرفی ایجاد کند اما ممکن است باعث تحریک دلالان و سفته‌بازان با هدف خرید مسکن سرمایه‌ای و سرمایه‌گذاری آن‌ها در بخش مسکن شود که می‌تواند موج جدید گرانی مسکن را در 6 ماهه دوم سال به همراه داشته باشد.

با این حال کارشناسان معتقدند تا پایان سال جاری در بخش مسکن اعم از ساخت و خرید فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و کسانی که به قصد خرید مسکن سرمایه‌ای وارد این بازار می‌شوند قطعا با شکست روبه‌رو خواهند شد.

«روزنامه صبح نو»

ارسال نظر: