واردات مواد شیمایی مشابه تولید داخل از چین به اندازه مصرف ۳ سال

کدخبر: 2337638

رئیس انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی گفت: طی سال گذشته، به اندازه ۳ سال مصرف برخی مواد شیمیایی که اتفاقاً تولید مشابه داخلی هم داشتند از چین وارد شد و قیمت آن‌ها نیز به گونه‌ای بود که تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با این مواد را نداشتند.

پرهام رضایی رئیس انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران در حاشیه نخستین جلسه این انجمن در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی مشکلات واردکنندگان مواد شیمیایی اظهار کرد: بر اساس فرایند فعلی، شرکت‌های بازرگانی که صرفاً واردات مواد شیمایی را انجام می‌دهند، دارای سقف واردات هستند به طوریکه میانگین واردات آن‌ها در سال‌های 95 و 96، به عنوان سقف واردات برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و اگر شرکتی در این مدت، وارداتی نداشت، قادر به انجام هیچ وارداتی در این بخش نیست.

رئیس انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی، افزود: این سقف واردات برای بازرگانان در این بخش در شرایطی است که تولیدکنندگان هیچ سقفی برای واردات مواد شیمیایی ندارند.

وی با اشاره به برخی اهداف در نظر گرفته شده برای انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی، گفت: با توجه به اینکه در این حوزه چنین تشکلی وجود نداشته، واردکنندگان و حتی تولیدکنندگان در این بخش با مشکلاتی مواجه بودند به گونه‌ای که حتی طی سال گذشته، به اندازه 3 سال مصرف برخی مواد شیمیایی که اتفاقاً مشابه داخلی هم داشتند از چین وارد شد و قیمت آن‌ها نیز به گونه‌ای بود که تولیدکنندگان داخلی هم توان رقابت با این مواد را نداشتند.

رضایی ادامه داد: عدم وجود تشکلی مستقل در این بخش باعث شد تا تولید و بازرگانی در حوزه مواد شیمیایی با مشکلات متعددی مواجه شود و بر همین اساس، حل این مشکلات از مهمترین دلایل راه‌اندازی انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی بود.

وی گفت: علاوه بر این موارد، با توجه به اینکه 60 درصد واردکنندگان مواد شیمایی کشور در استان تهران حضور دارند، در تلاشیم تا یک بانک اطلاعاتی جامع از واردکنندگان در این بخش ایجاد کنیم و بتوانیم با تقویت ارتباطات فعالان این حوزه، از مشکلات آن‌ها کاسته و زمینه هم‌افزایی را برای آن‌ها ایجاد کنیم.

در این جلسه غلامحسین جمیلی خزانه‌دار و عضو هئیت رئیسه اتاق بازرگانی ایران نیز با استقبال از تشکیل انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی گفت: حوزه فعالیت انجمن واردکنندگان مواد شیمایی، به قدری وسیع است که طیف بسیاری از کالاها را دربرمیگیرد و طبیعی است که گرد هم آمدن تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد شیمیایی می‌تواند باعث ایجاد ثبات در بازار شود.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی به منظور پویایی واحدهای صنعتی تلاش می‌کند این زنجیره اثرگذار تقویت شود و گرچه در گذشته شاید توجه کمتری به این بخش شده بود ولی امیدواریم در دوره جدید این موضوع جبران شود.

به گفته عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران برخی گزارش های تایید نشده حاکی از آن است که 80 درصد تولید در کشور به واردات وابسته است و بخش زیادی از این وابستگی به مواد شیمیایی است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: