با انتقال آب خزر سالانه ۶ میلیون تن نمک به دریا وارد می‌کنیم

کدخبر: 2337635

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه ۹۰ درصد انتقال حوضه به حوضه آب در دنیا شکست خورده است، گفت: دریای خزر یک دریای بسته است و با انتقال آب خزر به فلات مرکزی سالانه 6 میلیون تن نمک به دریای خزر وارد می‌کنیم.

پروین فرشچی در برنامه تیتر امشب با موضوع انتقال آب خزر به فلات مرکزی گفت: از دیدگاه‌های مختلف و آنهایی که موافق انتقال آب دریای خزر نبودند مسائل خود را اعلام کرده‌اند اما چیزی که بسیار اهمیت دارد بالا رفتن درجه شوری آب دریای خزر با انتقال آب خزر به فلات مرکزی است.

وی با اشاره به اینکه ما در دریای خزر گونه‌های منحصر به فردی داریم که نسبت به شوری حساسیت دارند و اکوسیستم‌های ما اکوسیستم‌های حساسی هستند اظهار داشت: مسئله برگرداندن آب نمک زدایی شده که به دریای خزر می‌ریزد مسئله مهمی است چرا که ما در ازای هر لیتری که از نمک زدایی به آب دریا باز می‌گردانیم حدود 50 گرم در لیتر نمک را به دریا اضافه می‌کنیم؛ یعنی ما برای 200 میلیون متر مکعب آب از بابت انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی حدود سه برابر آبگیری باید شود یعنی سه برابر آب باید گرفته شود تا بتوانید 200 میلیون متر مکعب آب را نمک زدایی کنید و آب را به استان‌های مختلف برساند.

فرشچی خاطر نشان کرد: مسئله مهم‌تر از بین رفتن سیکل زیستی برای گونه‌ها است چرا که همراه با این حجم آب که وارد سیستم‌های نمک زدایی می شود گونه‌های خیلی زیادی وارد این سیستم می‌شوند که از بین می‌روند.

با انتقال آب خزر به فلات مرکزی سالانه 6 میلیون تن نمک به دریای خزر وارد می شود

این استاد دانشگاه ادامه داد:نمکی که به دریا برمی‌گردد چهار برابر شوری دریای خزر و حدود 13 گرم در لیتر است پس به ازای هر لیتر 50 گرم نمک به دریا برمی‌گردد. یعنی سالیانه اگر با همین برنامه پیش برویم حدود 6 میلیون تن نمک را به دریای خزر وارد می‌کنیم.

فرشچی گفت: مسئله‌ای مطرح شده است که نسبت به حجم آب دریای خزر که 78 هزار و 200 کیلومتر مکعب است برداشت این مقدار آب مشکلی نیست در حالی که اگر در درازمدت ببینیم سرمایه‌گذاری برای حداقل 15 سال خواهد بود تا این سیستم‌های نمک زدایی کار کنند که آن سرمایه اولیه بتواند پاسخگو باشد و چیزی که در انتها به دست می‌آید کاهش سطح تراز آب دریای خزر با 15 سانتی‌متر در 15 سال است.

وی افزود: از سوی دیگر روند نوسانات آب دریای خزر در دهه اخیر به تدریج کاهش داشته است یعنی در حال حاضر امسال متصور هستیم حدود 7 سانتی متر کاهش تراز آب دریای خزر را داشته باشیم بنابراین غیر از مسائل اقتصادی که چقدر هزینه خواهد داشت این انتقال آب مسائل زیست محیطی زیادی خواهد داشت.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: