حکومت نظامی در صنعت نفت

کدخبر: 2337629

زمانی‌که زنگنه برراس ریاست نفت دولت روحانی قرار گرفت و از واژه ژنرال و سرباز در واژگان خود در جهت توصیف مدیران دیروز و مدیران آنروز بهره برد شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که این اظهارات زنگنه آنچنان ...

زمانی‌که زنگنه برراس ریاست نفت دولت روحانی قرار گرفت و از واژه ژنرال و سرباز در واژگان خود در جهت توصیف مدیران دیروز و مدیران آنروز بهره برد شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که این اظهارات زنگنه آنچنان در ذهنش رخنه دوانده که روزی فرا خواهد رسید که نفت به نوعی حکومت نظامی اعلام می‌کند و تمام قد در مقابل انتقال بسیاری از مسایل روز این صنعت به بیرون از آن می‌ایستد.

این روزها اغلب نامه نگاری‌های اداری در نفت از کوچکترین مساله تا بزرگترین آن محرمانه و فوق محرمانه شناخته شده است تا جاییکه بعضا دیده می‌شود که برخی از موارد ساده تبادل شده میان روابط عمومی‌ها نیز مهر محرمانه خورده اند. اگرچه در ظاهر این امر با مشکل جدی روبه رو نیست اما در واقعیت دست خبرنگاران درجهت انتشار مسایل روز این صنعت به شدت بسته شده است. هر انتقاد ساده ای دیگر ممکن نیست چراکه نامه ها محرمانه خوانده شده اند و طبق قوانین حاکم بر رسانه اجازه انتشار نامه های محرمانه ممکن نیست.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند مسوولان وزارت نفت و در راس آن شخص وزیرنفت به بهانه تحریم در تلاشند تا راه هر نوع انتقادی را با روش جدید محرمانه خواندن بخشنامه های گاه و بیگاه خود ببندند. در حالیکه نفت این روزها با مشکل تحریم دست و پنجه نرم می‌کند موارد مربوط به تولید و صادرات نفت و پتروشیمی و البته خرید لایسنس و تجهیزات قطعا می‌بایست محرمانه باشند تا دشمنان از اطلاعات ما به نفع خود در جهت ضربه زدن به منافع ملی کشورمان بهره نگیرند اما این روزها نفت به همین بهانه تمام موارد خود را در قالب محرمانه گنجانده و همین امر دست خبرنگاران را برای انتقاد از برخی از روش‌های اجرائی غیرکارشناسانه در این صنعت بسته است. این درحالی است که اخیرا لیست شکایات این وزارتخانه و زیرمجموعه‌هایش از خبرنگاران به شدت افزایش یافته است تا جاییکه بنابر اعتقاد برخی از کارشناسان به نظر می‌رسد وزارت نفت جنگ با رسانه های داخلی را در لیست مبارزه با تحریم‌ها قرار داده و این امر به یک روش دفاعی برای زنگنه و یارانش بدل شده است. این امر در حالی رو به افزایش است که بزرگان دولت به شدت زیرمجموعه های خود را از شکایت علیه رسانه ها منع کرده اند.

با اینحال این روزها روزگار خوشی به خبرنگاران منتقد حوزه نفت نمی‌گذرد. یا روزانه باید شاهد بخشنامه‌های محرمانه ای باشند که علی رغم آنکه کوچکترین ربطی به تحریم و لطمه به منافع ملی ندارد اما چاره ای جزء نپرداختن به آن ندارند و یا باید پله های دادسراها را بالا و پایین بروند و حقانیت خود را در جهت دلسوزی برای منافع کشور ثابت کنند. به هرحال در شرایط فعلی باید شاهد افزایش نامه‌ها و بخشنامه‌های محرمانه وزارت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه بود تا دراینصورت مورد نقد کارشناسان در جهت اتخاذ چنین تصمیماتی قرار نگیرند تا جاییکه بسیاری از کارشناسان معتقدند این بهترین روشی است که زنگنه از ابتدای وزارتش در دولت روحانی تا کنون برای ساکت کردن رسانه‌ها از آن بهره برده است! روشی که در نهایت مرگ خاموش رسانه های تخصصی حوزه نفت را به همراه خواهد داشت. هر چند هستند خبربنویس‌هایی که این روزها جای خبرنگاران را گرفته اند و گویی همین افراد برای پوشش تعریف و تمجیدهای مدیران نفت از توانایی‌هایشان و تصمیمات اتخاذ شده کافی است.به زبانی ساده و البته جمله ای کوتاه باید گفت این روزها در وزارت نفت حکومت نظامی به طور جدی برقرارشده و ژنرال گویی تصمیم ندارد از موضع خود پایین بیاید!

«پایگاه خبری نفتی‌ها»

ارسال نظر: