سومین ریزش سنگین بورس طی دو هفته متوالی

کدخبر: 2337581

بورس تهران که هفته قبل دو ریزش سنگین ۶ و ۱۱ هزار واحدی را تجربه کرده بود، این هفته را نیز با یک سقوط ۸ هزار واحدی آغاز کرد؛ سقوطی که در آن سهم شرکت های کوچک که پیشتر به صورت حبابی رشد قابل توجهی را ثبت کرده بودند، بسیار بیشتر بود.

بورس تهران که هفته قبل دو ریزش سنگین 6 و 11 هزار واحدی را تجربه کرده بود، این هفته را نیز با یک سقوط 8 هزار واحدی آغاز کرد؛ سقوطی که در آن سهم شرکت های کوچک که پیشتر به صورت حبابی رشد قابل توجهی را ثبت کرده بودند، بسیار بیشتر بود.

در پایان معاملات دیروز بازار سرمایه کمتر از 20 نماد در محدوده مثبت معامله شدند و بیشتر نمادها، به ویژه در گروه های کوچک با صف های سنگین فروش به کار خود پایان دادند.

مثلا در گروه دارو تنها سه نماد صف فروش نبودند. این گروه یکی از گروه های پیشتاز امسال بود که کارشناسان بارها درباره حبابی شدن قیمت آن هشدار داده بودند. همزمان در گروه هایی مثل سیمان، حمل و نقل، انبوه سازی، قند و شکر و ... نیز صف های فروش پایدار شکل گرفت. این موضوع باعث افت کم سابقه 2500 واحدی شاخص کل هموزن شد.

البته همزمان بسیاری از شرکت های بزرگ بازار نیز با افت قیمت و صف های فروش ناپایدار مواجه شدند. اما با توجه به وضعیت بنیادین خوب شرکت های گروه هایی مثل پالایشی، فلزات و برخی پتروشیمی ها، صف های فروش جمع شد حتی در گروه خودرویی و بانکی نیز معاملات متعادل شد.

در فرابورس هم شرایط مشابهی حاکم بود. گفتنی است با افت دیروز بازار سرمایه، شاخص کل که دو بار تا قله 327 هزار واحد رشد کرده بود، به سطح 301 هزار واحد عقب نشست.

کارشناسان معتقدند در شرکت های کوچک که بدون پشتوانه عملکردی و بدون توان سودسازی بالا، رشدهای قابل توجهی را ثبت کرده بودند، اکنون نیز مانعی برای ریزش های سنگین وجود ندارد. اما شرکت های بزرگ، در صورت ثبات در بازارهای جهانی، می توانند متعادل شوند و حتی رشد کنند. بنابراین با متعادل شدن شرکت های بزرگ، شاخص کل نیز متعادل شده و انتظار ریزش سنگین و پیاپی برای آن نمی رود. اما شاخص کل هموزن، با توجه به حباب قیمتی بزرگ در قیمت شرکت های کوچک، می تواند افت سنگینی را تجربه کند.

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: