درسی که باید از «انصاف سیاسی» سیدحسن نصرالله آموخت

کدخبر: 2337487

یک سیاست‌مدار واقعی به‌خوبی باید بداند و درک کند که بهره‌برداری سیاسی در شرایط انفجاری یک کشور نه‌تنها به سود هیچ کس نیست بلکه یک خیانت است. حزب‌الله علی‌رغم اختلافات متعددی که با سعد حریری و جریان ۱۴ مارس دارد، اما حتی برای تقویت قدرت جریان مقاومت لبنان هم از این اتفاقات بهره‌برداری نمی‌کرده؛ چون می‌داند بازنده اصلی سقوط دولت، مردم لبنان هستند.

نسیم آنلاین ؛ محمد محسن فایضی : روزهای گذشته بیروت و لبنان شاهد تظاهرات های مردمی است. اعتراضاتی که با توجه وضعیت زندگی در لبنان و چالش های اقتصادی در کنار وجود مهاجرین و ... دور از انتظار هم نبود. تظاهرات مردمی از عصر پنجشنبه از بیروت آغاز و به شهرهای دیگر لبنان از جمله «طرابلس»، «صور» و «بعلبک» کشیده شده و تاکنون هم ادامه دارد.

شروع اعتراضات با اعلام تصویب مالیات بر واتساپ یکی از اصلی‌ترین راه‌های ارتباطی و روزمره مردم لبنان است جرقه خورد. البته ناگفته نماند اعتراضاتی در بیروت علیه حریری حدود ده روز پیش هم وجود داشت؛ اما فراگیر شدن اعتراضات با خبر واتساپ بود.

معترضان در جریان این تظاهرات اعتراض خود را به طرح دولت برای اعمال مالیات‌ها و تعرفه‌های جدید بر برخی کالاها از جمله سوخت و برخی شبکه‌های اجتماعی مانند «واتساپ» ابراز کردند . روزنامه «الاخبار» لبنان با اشاره به این تصمیم‌های دولت لبنان، به بررسی عوامل این ناآرامی‌ها پرداخت و نوشت، تصمیم مالیات بر واتساپ مدت زمان زیادی به طول نیانجامید. یک روز پس از این تصمیم، مردم لبنان به خیابان‌ها آمدند. وزیر ارتباطات لبنان نیز در چند شبکه لبنانی، لغو این تصمیم را اعلام و آن را کأن لم یکن قلمداد کرد . به گزارش این روزنامه، اظهارات وزیر ارتباطات کافی نبود؛ زیرا «تا پاسی از شب، تعداد تظاهرات‌کنندگان به صورت مستمر افزایش یافت. در واقع تصمیم [مالیات بر] واتساپ، دیوار سکوت و تردید [مردم در برابر دولت] را شکست.»

حال با گذشت ۲ روز، تظاهرات بسیار وسیع و جدی‌تر شده و شعارهایی بسیار فراتر از مالیات شنیده می‌شود. شعارها دیگر رنگ و بوی ضد دولت و سرنگونی نظام سیاسی به خود گرفته است. در ادامه همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد برخی شعارها هم به‌سوی حزب‌الله و جریان مقاومت هم کشیده شد.

سخنرانی غافلگیرکننده سید حسن نصرالله

امروز صبح سید حسن نصرالله در سخنرانی خود به مناسبت فرا رسیدن اربعین، بخش زیادی از سخنان خود را به تحولات اخیر لبنان اختصاص داد. سید نصرالله ابتدا واقعیت اعتراضات را پذیرفت و به دور از ربط دادن اعتراضات به بیرون لبنان گفت: «اینکه می‌گویند حزب‌الله برای تظاهرات علیه بانک‌ها برنامه‌ریزی می‌کند، نادرست است... اعتراض‌های مردم کاملاً خودجوش و مردمی بود و هیچ بیگانه و سفارتی در سازمان‌دهی آن‌ها دخیل نبود و کاملاً صادقانه است. متأسفانه عادت داریم همیشه بگوییم عناصر خارجی دخیل هستند.»

او تأکید کرد که شرایط امروز لبنان حاصل اقدامات دولت فعلی یا زاییده یک سال یا یک دوره نیست بلکه حداقل تراکم مشکلاتی است که در طول ۳۰ سال گذشته به وجود آمده است و ازاین‌رو همگی مسئولیت آن را بر عهده دارند و شایسته نیست برخی که در همه دولت‌ها حضور داشتند؛ اکنون سوار بر موج مردمی شده و مطالبه مبارزه با فساد کنند .

سید حسن نصرالله برخلاف آنکه فرصت را مغتنم بشمارد و به رقیب سیاسی خود حمله کند گفت: «ایده برگزاری انتخابات زودهنگام را قبول نداریم. [انتخابات زودهنگام] چیزی را تغییر نمی‌دهد جز اینکه بودجه زیادی می‌طلبد.»

واکنشی که برای صهیونیست‌ها که از قدرت یابی بیشتر سیاسی حزب الله در لبنان نگران‌اند هم تعجب برانگیز بود. هاآرتص تیتر یک خود را به این بخش از سخنان سید حسن اختصاص داد:

درسی که باید از انصاف سیاسی نصرالله آموخت

برخلاف تصور بسیاری که تظاهرات کار حزب‌الله و یا اینکه فرصت خوبی است که بر موج آن سوار شود، اما سید حسن با رعایت یک انصاف سیاسی و شنیدن سخنان معترضین به وضعیت اقتصادی کنونی لبنان، به دنبال راه‌حلی خارج از چالش سیاسی و استعفای حریری است.

یک سیاست‌مدار واقعی به‌خوبی باید بداند و درک کند که بهره‌برداری سیاسی در شرایط انفجاری یک کشور نه‌تنها به سود هیچ کس نیست بلکه یک خیانت است. حزب‌الله علی‌رغم اختلافات متعددی که با سعد حریری و جریان ۱۴ مارس دارد، اما حتی برای تقویت قدرت جریان مقاومت لبنان هم از این اتفاقات بهره‌برداری نمی‌کرده؛ چون می‌داند بازنده اصلی سقوط دولت، مردم لبنان هستند.

اصلی‌ترین دلیل مخالفت سید حسن نصرالله و حزب‌الله با استعفای سعد حریری تجربه تشکیل دولت در لبنان در گذشته است. دولت اخیر بعد از حدود ۲ سال رایزنی و کارشکنی سعودی‌ها تشکیل شد؛ لذا نصرالله ضمن پذیرش فساد عمیق دولت لبنان با یادآوری این مسئله معتقد است: «هنگامی‌که [مردم] شاهد فساد و هدر رفتن صدها میلیون دلار هستند هرگز قبول نمی‌کنند که چیزی به حکومت پرداخت کنند... گروه‌های سیاسی نیز نمی‌توانند مانع حضور مردم در خیابان‌ها و برپایی اعتراض شوند... حزب‌الله با استعفای دولت موافق نیست. در صورت استعفا یک سال طول خواهد کشید تا دولت جدید بر سر کار آید اما آن‌قدر زمان نیست که دولت جدیدی تشکیل شود.»

و در پایان نصرالله بدون آنکه بخواهد بر موج اعتراضات سوار شده یا بهره‌برداری سیاسی نماید گفت: «ما به اعتراض‌های مردم احترام می‌گذاریم و مردم باید بدانند پیام آن‌ها به گوش مسئولین رسید...پیام و هشدار مردم برای همه جریان‌های سیاسی است. ما خواستار مبارزه با فساد هستیم. چرا مردم پول‌ها و زن‌ها جواهرات و جگرگوشه‌هایشان را به مقاومت می‌دهند، چون به مقاومت اعتماد دارند و می‌دانند پولشان کجا خرج می‌شود.»

حجم ویدیو: 1.36M | مدت زمان ویدیو: 00:00:24 دانلود ویدیو
ارسال نظر: