چرا جت آموزشی تمام ایرانی «یاسین» رنگ آمیزی یک دست و تمیزی نداشت؟

کدخبر: 2337439

جت ایرانی یاسین هنوز در مرحله تست هست و در این مرحله، از رنگهای خاصی از نوع پلی اورتان با نام primer که معمولا سبز یا زرد فسفری هستند استفاده می‌کنند چون وقتی هواپیما در حال تست و عیب یابی قرار دارد، این رنگهای روشن، عیوب (مثل ترک خوردگی و...) را بهتر نشان می‌دهد.

نسیم آنلاین : جت پیشرفته آموزشی و تمام ایرانی یاسین صبح امروز با حضور امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع، امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در پایگاه شهید نوژه همدان رونمایی شد. اما رنگ این جت با حاشیه و سوالاتی در فضای مجازی روبرو شد. گفته شد که چرا جت رنگ آمیزی یک دست و خوبی ندارد؟

مهدی بختیاری در این خصوص در فضای مجازی نوشت: قبل از رونمایی جت ایرانی یاسین پیش بینی می‌شد که بعد از نمایش هواپیما، بسیاری از سوالات و شبهات در فجازی، درمورد رنگ بدنه آن باشد. سعی کردم مختصر و مفید توضیحاتی بدهم.

جت ایرانی یاسین هنوز در مرحله تست هست و در این مرحله، از رنگهای خاصی از نوع پلی اورتان با نام primer که معمولا سبز یا زرد فسفری هستند استفاده می‌کنند چون وقتی هواپیما در حال تست و عیب یابی قرار دارد، این رنگهای روشن، عیوب (مثل ترک خوردگی و...) را بهتر نشان می‌دهد.

این نوع رنگ به دلیل خاصیت چسبندگی که دارد، همچنین تا حدی موجب افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل بیرونی مثل شرایط آب و هوایی، نور، باد و.... می شود. چون هواپیما در مرحله تست است و معلوم نیست تنش‌های وارده چه آثاری روی سازه خواهد داشت

از طرف دیگر، درهواپیما قسمتهای مختلف با جنس و آلیاژ متفاوت وجود دارد،بکارگیری این رنگ،امکان استفاده از رنگ اصلی(که درنمونه‌های بعدی خواهیم دید) رافراهم می‌کند. در واقع نوعی رنگ آستر است تابعدا برای رنگ اصلی در قسمتهایی که ممکن است توان جذب رنگ کمتری داشته باشند، مشکل درست نشود.

این هم نمونه هایی از رنگ آمیزی هواپیماهای اف35 آمریکایی، سوخو57 روس و جی20 چینی در زمان تست است.

ناگفته نماند که این سوالات و شبهات معمولا بعد از بسیاری از رونمایی‌ها درست می‌شود که اگر روند مراسم‌های رونمایی (اعم از اجرا و اطلاع‌رسانی) درست و اصولی باش (اصلا هم سخت نیست) بسیاری از شبهات حل شده و زمینه برای شیطنت برخی خود تحقیرپندارها نیز از بین می‌رود.

در ادامه فیلم رونمایی و پرواز این جت تمام ایرانی را می‌بینید:

حجم ویدیو: 4.51M | مدت زمان ویدیو: 00:01:57 دانلود ویدیو
ارسال نظر: