هند جریان آب رودخانه‌ها به سمت پاکستان را قطع می‌کند

کدخبر: 2336379

در ادامه جنجال‌های هند و پاکستان در خصوص مسئله کشمیر، نخست‌وزیر هند هشدار داد که آب رودخانه‌های هند را که 70 سال به سوی پاکستان جریان داشته، قطع و به سمت هند سرازیر می‌کند.

در ادامه مناقشات پاکستان و هندوستان در خصوص منطقه «کشمیر»، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند عهد کرد که سهم دست‌نخورده خود را از آب رودخانه‌‌ای که در حال حاضر به سمت پاکستان در جریان است، قطع و به سمت زمین‌های کشاورزان هندی ‌سرازیر کند.

بنا به گزارش شبکه روسی « راشاتودی »، مودی روز گذشته (سه‌شنبه) در حین یک راهپیمایی در «چرخی دادری» در ایالت «هاریانا» هند گفت: «برای 70 سال، این آب‌ها که متعلق به هند و کشاورزان هاریانا بوده، به پاکستان رفته است. مودی آن را متوقف می‌کند و آن را به خانوارهای شما بازمی‌گرداند».

وی ادامه داد: «اقداماتی در خصوص تحقق این امر آغاز شده است و ما به آن متعهد هستیم. مودی برای نبرد شما مبارزه خواهد کرد».

بنا به گزارش راشاتودی، هند و پاکستان طبق پیمان 1960 آبهای «ایندوس» که حتی در طول دوران سه جنگ این دو کشور، نقض نشده است، در استفاده از آبهای 6 رودخانه‌ای که به هر دو کشور سرازیر می‌شود، سهیم هستند.

طبق پیمان فوق، هند، کنترل آبهای «راوی»، «بیس» و «سوتلج» را برعهده دارد و پاکستان کنترل رودهای «ایندوس»، «چناب» و «جهلم» را برعهده دارد. با اینحال، حدود پنج درصد از سهم آب‌های استفاده نشده هند به قلمرو پاکستان سرازیر می‌شود.

این اولین باری نیست که دولت هند به انتقال این آبها از پاکستان به هند تهدید می‌کند به طوریکه پیش از آن نیز مقامات هندی تهدید کرده بودند که آب رودهای شرقی را از پاکستان به سمت هند سرازیر کنند و در اختیار مردم «جامو و کشمیر» و «پنجاب» قرار دهند.

چهاردهم مرداد ماه، وزیر کشور هند در پارلمان، از لغو وضعیت خودمختاری ایالت جامو و کشمیر و پایان دادن به بند ۳۷۰ قانون اساسی هند خبر داد و نخست وزیر هند هم با ادعای اینکه تغییر وضعیت قانونی در کشمیر، این منطقه را از «تروریسم و جدایی‌طلبی» آزاد می‌کند، دستورالعمل لغو خودمختاری این منطقه را امضا کرد. به دنبال این اقدام، پاکستان سفیر دهلی نو را از اسلام آباد اخراج کرد.

هند و پاکستان هر دو هشدار داده‌اند که افزایش تنش‌ها در خصوص منطقه کشمیر، می‌تواند به یک جنگ تمام عیار و حتی یک تقابل هسته‌ای منجر شود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: