شبکه برق ایران و عراق تا دی ماه سنکرون خواهد شد

کدخبر: 2336360

رییس کمیته صادرات سندیکای برق ایران گفت: تا پایان سال جاری میلادی شبکه برق ایران و عراق سنکرون می شود و تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تلفات شبکه برق این کشور ۳۰ درصد کاهش می یابد.

طبق آخرین آمار رسمی ۸۲ درصد برق عراق، از گاز تامین می‌شود که این رقم در سال ۲۰۲۷ میلادی به ۸۴ درصد خواهد رسید. عراق طی دو سال آینده سه نیروگاه جدید را به مدار خواهد آورد که برای تامین گاز مورد نیاز آن، به سمت جمع آوری گازهای همراه از میادین نفتی خود رفته است تا پس از پایان یافتن قرارداد خود با ایران، از این منابع بهره ببرد. برآیند وضعیت صنعت برق عراق از وابستگی این کشور به گاز ایران برای تامین برق و توانایی ایرانی ها در حوزه ساخت و توسعه صنعت نیروگاهی این کشور حکایت دارد.

عراق بین ۵۰۰ مگاوات و ۱۲۰۰ مگاوات برق - که به ترتیب برای زمستان و تابستان از ایران دریافت می‌کند- حدود ۱.۲ میلیارد دلار در هر سال هزینه می کند. از سویی دیگر بر اساس گزارش وضعیت مصرف انرژی جهانی که شرکت بریتیش پترولیوم منتشر می‌کند، صادرات گاز ایران به عراق به ۱۵۴ میلیون فوت مکعب در روز (۱۳ درصد ذخایر گاز حال حاضر عراق) رسیده است که این میزان صادرات گاز به عراق اجازه تولید حداقل ۱۰۰۰ مگاوات دیگر برق را می‌دهد و برنامه‌هایی نیز وجود دارد که آن را به ۴۰۰۰ مگاوات برساند.

سه پروژه مهم ایران برای بهبود وضع صنعت برق عراق

پیام باقری، رییس کمیته صادرات سندیکای برق ایران، بازار عراق را برای تمامی صنایع کشور از جمله صنعت برق، استراتژیک عنوان کرد و گفت: طی ماه های اخیر فعالیت های جدی ای را در ارتباط با تعریف پروژه های جدید در قالب پروتکل های همکاری بین وزارت نیرو و وزارت برق عراق انجام دادیم. طبق این قرارداد فعالیت های مشترک بین ایران و عراق در بخش صنعت برق طی سه سال ( سه مرحله) ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی انجام می شود.

وی افزود: تا پایان سال جاری میلادی شبکه برق دو کشور سنکرون (وصل دو شبکه کاملاً مجزای برق به یکدیگر به طریقی که هیچ نوع شدت جریان ضربه ای قابل ملاحظه ای ایجاد نشود) می شود؛ همچنین طبق قرارداد بین ایران و عراق تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تلفات شبکه برق عراق به میزان ۳۰ درصد کاهش می یابد؛ در حال حاضر تلفات شبکه برق عراق بالغ بر ۵۰ درصد است.

به گفته این مقام مسوول تا آخر سال ۲۰۲۱ میلادی نیز برنامه افزایش راندمان نیروگاه ها و تولید برق عراق را در دستور کار داریم. جلسات مختلفی در این زمینه انجام شد. در همین راستا تفاهمنامه ها تبدیل به قرارداد شد که در حال پیشبرد آن هستیم. البته با توجه به شرایط اخیر پیش آمده در عراق این روند با تاخیر و وقفه پیش می رود.

باقری با تاکید بر اینکه طرف ایرانی عمده مسوولیت هایی که بر عهده داشته را انجام داده است، تصریح کرد: در پی این هستیم که طرفی عراقی به انجام توافقات معهود خود سرعت ببخشد تا بتوانیم در این راستا علاوه بر تعریف پروژه های جدید به رونق فضای کسب و کار و اشتغالزایی کشور کمک کنیم.

ایران، بهترین گزینه

رییس کمیته صادرات سندیکای برق ایران افزود: ایران برای فعالیت در صنعت برق عراق از مزیت رقابتی مطلوبی برخوردار است. از سویی دیگر توانمندی بسیار خوبی نیز در این زمینه دارد. از آنجایی که عراق برنامه های جدی در زمینه ساماندهی صنعت برق خود دارد، ایران می تواند بهترین گزینه برای فعالیت در این حوزه به شمار رود.

بهمن ماه سال ۹۷ تفاهمنامه ای شامل سه بخش بین وزارت نیروی ایران و وزارت برق عراق به امضا رسید که به گفته وزیر نیروی ایران از آغاز فصل جدیدی از همکاری‌های همه‎جانبه میان دو کشور در زمینه برق حکایت دارد. این در حالی است که میزان صادرات برق ایران به عراق بر اساس ظرفیت موجود ۱۵۰۰ مگاوات است که بسته به امکانات ایران می‌تواند متفاوت نیز باشد.

لویی خطیب، وزیر برق عراق پیشتر گفته بود که درگیری با گروه های تروریستی طی ۴ سال اخیر باعث شده بود که حدود چهارهزار و ۵۰۰ مگاوات از توانمندی نیروگاه‌های برق خود را از دست داده و بیش از ۱۸ درصد خطوط برق این کشور نابود شود.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: