چرا یک دیپلمات غیرمتخصص، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی است!؟

کدخبر: 2336266

عملکرد یکساله سازمان سرمایه گذاری خارجی تاسف بار است. کار به جایی رسیده است که گزارش یکساله یک شرکت مشاوره سرمایه گذاری از عملکرد تنها متولی سرمایه گذاری کشور مطلوب تر است. مدیر بیرونی و غیر متخصصی که سکاندار سازمان سرمایه گذاری را برعهده گرفته است نتوانست آمارها را بهبود ببخشد.

دکتر محمدرضا جهان بیگلری- اقتصاددان و فعال اقتصادی: عملکرد یکساله سازمان سرمایه‌گذاری خارجی تاسف بار است. کار به جایی رسیده است که گزارش یکساله یک شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری از عملکرد تنها متولی سرمایه‌گذاری کشور مطلوب تر است. مدیر بیرونی و غیر متخصصی که سکاندار سازمان سرمایه‌گذاری را برعهده گرفته است نتوانست آمارها را بهبود ببخشد!

اخیرا سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اهم دستاوردهای یکساله از شهریور 1397 تا مرداد 1398 را بر روی سایت سازمان منتشر کرده و این گزارش که همراه با واقعیت نیز می‌تواند تهیه شده باشد، دستاوردی تاسف بار برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران که بیشتر به سازمان سرمایه‌گذاری مشهور است بعنوان یک معاونت مهم وزارت امور اقتصاد و دارایی بر اساس آمارهای منتشره تنها دستاوردش در تسهیلات قرضی در حدود 62 میلیون یورو عنوان شده در صورتیکه جمهوری اسلامی ایران از اعضاء مهم بانک توسعه اسلامی IDB و ICD و بانک توسعه و تجارت اکو و بانک جهانی و بانک زیر ساخت‌های آسیا و چندین بانک و صندوق مهم بین المللی است که اداره آنها با سازمان سرمایه‌گذاری در دولت تعریف شده است و همچنین قراردادهایی که توسط بانک مرکزی و سازمان سرمایه‌گذاری بطور مشترک با بسیاری از بانکهای خارجی به امضاء رسیده که می‌تواند برای پروژه های ملی واولویت دار کشور از دولتی وخصوصی دارای کارایی بالایی باشد وحتی رقم آن را به چندین میلیارد دلار افزایش داد.

در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز صرفا 175 مورد مصوب شده که بطور معمول تا اجرایی شدن از تعداد آن بطور قابل ملاحظه‌ای کاسته خواهد شد.

این آمارها با مقایسه سالهای گذشته نشان از متروکه بودن این سازمان دارد. سازمان سرمایه گذاری در دوره‌های گذشته نشان داده که میتواند در رشد و توسعه اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد تا جایی که هیئت وزیران اختیارات سرشاری در تبصره ذیل7 قانون اساسی برای این سازمان برنامه ریزی کرده است.

حال با گذشت چند سال از آن شور و اشتیاق و هزینه‌های بالا، ستادهای سرمایه‌گذاری و مراکز خدمات سرمایه‌گذاری در استانها تقریبا غیر فعال شده اند و بسترهای سرمایه‌گذاری در کشور از بین رفته است. در صورتیکه این سازمان کمکهای اقتصادی و فنی است که میتواند در شرایط کنونی برای اقتصاد کشور مفید باشد و متاسفانه در این قسمت هم سازمان دارای ضعف است. چرا که در آمارها بدان اشاره ای نشده است. سازمانی که دارای پتانسیل‌های بالا و کارشناسانی خبره است. نتیجه مدیران سفارشی و غیر متخصص صرف بودجه و عدم کارایی لازم است.

آیا وزیر اقتصاد میتواند عملکرد معاونش را توجیه کند ؟ آیا یک دیپلمات وزارت امور خارجه میتواند بصورت تخصصی در یک سازمان اقتصادی خاص فعالیت کند؟ البته جواب آن در آمارهای منتشره قابل مشاهده است؟!

«نود اقتصادی»

ارسال نظر: