فشار آمریکا روی اسرائیل در مورد هکر روسی

کدخبر: 2336218

ایالات متحده از اسرائیل خواست تا متهم هک دستگیر شده روسی را به واشنگتن تحویل دهد.

4 سال پیش با دستگیری یک هکر روسی، روابط میان اسرائیل و روسیه دچار یک بحران دیپلماتیک جدید شد. ایالات متحده نیز با اتهام نقض قوانین آمریکا و نفوذ به برخی رایانه‌ای حساس از رژیم صهیونیستی درخواست کرد تا در دستگیری او کمک کند.

الکسی برکوف (Aleksey Burkov)، هکر روس 29 ساله، اهل سن‌پطرزبورگ که به عنوان مهندس مستقل برنامه‌نویسی فعالیت می‌کرد، در گفتگو با رسانه روسیه گفت: من یک مرد معمولی هستم که در حوزه امنیت سایبری و برنامه‌نویسی با پایگاه‌های داده کار می‌کنم. من مظنون به هک بودم؛ اما خودم شخصاً این جنایات را مرتکب نشدم. آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند مرا مقصر جلوه دهند.

به گفته برکوف، وی هنگام بازگشت از تعطیلات در سال 2015 از اراضی اشغالی فهمید که به درخواست دادگاه آمریکا به جرم سوء‌استفاده، سرقت و افشای اطلاعات، انجام حملات سایبری روی برخی حساب‌های مقامات این کشور و کلاهبرداری رایانه‌ای از سوی پلیس اینترپل تحت تعقیب است. بنابراین، متعاقباً بدون اطلاع مقامات روسی دستگیر شد.

هکر یاد شده- که در بازداشت به‌سر می‌برد - راهی برای برقراری ارتباط با کنسولگری روسیه در تل‌آویو پیدا کرد و شرایط وحشتناک بازداشت خود را برای آنها شرح داد.

برکوف با تأکید بر نوشتن 4 اعتراف داوطلبانه به دلیل فشار آمریکا خاطرنشان کرد:

اجازه دهید دادگاه روسیه پرونده من را بررسی کند. اگر گناهکار شناخته شدم، آماده مجازات هستم.

نزدیک به 4 سال، مسکو خواستار استرداد هکر مذکور از مقامات اسرائیلی شد. این درخواست حتی در دیدارهای ولادیمیر پوتین با نتانیاهو نیز مطرح شد. اما مقامات اسرائیلی از خشم آمریکا هراس داشتند.

دادگاه مرکزی اسرائیل تصمیم به استرداد برکوف به ایالات متحده گرفت و این تصمیم را به دیوان عالی فرستاد. دادگاه نیز حکم به استرداد صادر کرد، اما این تصمیم هنوز به دلیل نداشتن امضای وزیر دادگستری اعتبار ندارد.

کارشناسان غربی مدعی شدند که مقامات روس در فرودگاه مسکو برای فشار روی مقامات رژیم صهیونیستی یک شهروند اسرائیلی به نام ناما ایساکار (Naama Issachar) را پس از یافتن 9 گرم حشیش دستگیر کردند. او 4 ماه در بازداشت به‌سر می‌برد و روس‌ها امیدوار به مبادله با اسرائیل هستند.

مشاور رسانه‌ای نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو شخصاً از طرف ایساکار وارد عمل شده است. وی در روز 12 سپتامبر 2019 پس از دیدار با پوتین در شهر سوچی (Sochi) در این خصوص صحبت و دوباره این موضوع را در گفتگوی تلفنی خود اوایل هفته گذشته مطرح کرد.

«سایبربان»

ارسال نظر: