گزارش روزنامه «مترو» انگلیس از خیابان‌های عربستان

زنان سعودی با پوشش غربی به خیابان می‌روند

کدخبر: 2336165

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، سال گذشته در مصاحبه ای با شبکه سی بی سی آمریکا، گفته بود که این لباس اجباری نیست و هیچ حکمی در این باره صادر نشده است. وی گفته بود شماری از خانم‌ها «عبایه» را در خانه به سر نکرده و یا آن را با لباس‌های رنگی جایگزین می‌کنند.

نسیم آنلاین : روزنامه عامه‌پسند « مترو » چاپ لندن در گزارشی اختصاصی به افزایش شمار بیحجابی زنان در عربستان سعودی پرداخته و با «متمرد» خواندن آنان نوشته است: «این زنان با پوشیدن لباس‌های غربی، سیستم‌های محدود اجتماعی این کشور را به چالش کشیده‌اند.»

این گزارش حاکی از آن است که تعداد معدودی از زنان سعودی برای مقابله با فشار و محدودیت آزادی‌های اجتماعی، تصمیم جدی برای کنار گذاشتن «عبایه» (لفظ محلی چادر رایج در زنان عربستان) گرفته‌اند. گفتنی است این چادر مشکی سراسری به همراه پوشیه رایج در عربستان، لباس رسمی زنان در این کشور محافظه‌کار محسوب شده و معمولاً به عنوان نشانه دین‌داری و تقوا قلمداد می شود.

در این گزارش آمده تعدادی از زنان «شجاع» برای تغییر شرایط عزم خود را جزم کرده‌اند: «هیچ‌کس نباید مرا وادار کند چیزی را که نمی‌خواهم بپوشم». فعلا این زنان مورد سرزنش از سوی نهادهای مذهبی هستند، هرچند نشانه هایی از تغییرات آهسته در جامعه وجود دارد.

لازم به ذکر است محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، سال گذشته در مصاحبه ای با شبکه سی بی سی آمریکا، گفته بود که این لباس اجباری نیست و هیچ حکمی در این باره صادر نشده است. وی گفته بود شماری از خانم‌ها «عبایه» را در خانه به سر نکرده و یا آن را با لباس‌های رنگی جایگزین می‌کنند.

در این گزارش تصویری از زنی 33 ساله به نام «مشاعل الجلود» آمده که با لباسی نارنجی و شلوار سفید در مرکز شهر ریاض حرکت می‌کند و اظهار می‌کند که مراکز خرید مانع از ورود وی می شوند زیرا کار او «منافی عفت عمومی» است.

در این گزارش آمده است: پس از این که الجلود در ماه جولای، ویدئویی در مورد این ممنوعیت در توییتر قرار داده بود، یکی از شاهزادگان سعودی به او حمله کرده و خواستار مجازاتش شده بود چرا که وی فقط می‌خواهد جلب توجه کند. اما خود او درباره تصمیم خود برای کنار گذاشتن عبایه گفته است: «هیچ قانون مشخصی در این باره وجود ندارد، اما من شاید مورد حمله بنیادگرایان دینی قرار بگیرم چون عبایه ندارم». وی ادامه داده که پوشیدن عبایه ارتباطی با دین ندارد، «چرا که اگر این‌گونه بود، زن عربستانی با خروج از کشور آن را کنار نمی‌گذاشت».

بنا بر گزارش، مشاعل که یک فعال حوزه منابع انسانی است، هنوز مجبور است در محل کارش حجاب داشته باشد، و الا ممکن است کار خود را از دست دهد. اما این نگرش او باعث پیوستن دیگران نیز به او شده است؛ از جمله «مناهل العتیبی» 25 ساله، که می‌گوید: «من چهار ماه است که در ریاض بدون عبایه زندگی کرده و می‌خواهم آن‌طور که دوست دارم زندگی کنم. هیچ کس حق ندارد مرا مجبور کند چیزی را که نمی‌خواهم بپوشم».

این گزارش اضافه می‌کند که عبایه صدها سال در این سرزمین سابقه دارد، اما در دهه های اخیر توسط «پلیس مذهبی» (واحدهای امر به معروف و نهی از منکر) تحمیل شده و حتی برای زنان غیر مسلمان نیز اجباری شده است. زنانی که عبایه نمی‌پوشند با آزار و اذیت مواجه می‌شوند.

این روزنامه می‌افزاید که محمد بن سلمان سعی در تغییر چهره کشور داشته و به زنان اجازه داده است در کنسرت‌ها شرکت کنند. «هیئت الترفیهیة» تعدادی از ستاره‌های موسیقی را برای اجرا به عربستان دعوت کرده است، از جمله «نیکی میناژ»، با وجود این که به پوشیدن لباس‌های نامتعارف شهرت دارد.

این گزارش مطلبی از یک زن سعودی عصبانی، در شبکه‌های اجتماعی نقل می‌کند: «میناژ اندام‌هایش را روی سن تکان می‌دهد و تمام آهنگ‌هایش در مورد مسائل جنسی است، آن‌وقت همه از من می‌خواهند که عبایه بپوشم! این چه وضعیتی است؟»

در مجموع به نظر می‌رسد همزمان با مدرنیزاسیون فرهنگی تحمیلی از بالا، لایه‌ای از جامعه عربستان سعودی که از تحمیل‌ها و محدودیت‌های اجباری چند دهه‌ای سرخورده شده بودند، فرصت را غنیمت شمرده و می‌خواهند فشارهای اجتماعی برای حفظ هنجارهای پیشین را بشکنند.

ارسال نظر: