دسیسه علیه نفت ایران

کدخبر: 2336060

وقوع انفجار در یک نفتکش ایرانی، بار دیگر موضوع حمله به نفتکش‌ها را به رسانه‌ها کشانده است. این نفتکش متعلق به شرکت ملی نفت‌ ایران بوده است که در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان‌سعودی دچار انفجار شد و منشأ این حملات تحت بررسی و رصد کارشناسی و امنیتی قرار دارد.

روز گذشته نفتکش ایرانی متعلق به شرکت ملی نفتکش در دو انفجار جداگانه در نزدیکی بندر جده عربستان‌سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شد که خبرهای حاکی از آن بود که احتمالا این انفجار بر اثر اصابت موشک بوده است. پس از آن روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد که نفتکش ایرانی SABITY متعلق به شرکت ملی نفتکش در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت‌های ۵ و5:20 صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان‌سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است. در پی این حادثه، دو مخزن اصلی نفت در کشتی فوق آسیب دیده و نفت موجود در آن به دریای سرخ ریخته شده است. روابط عمومی این شرکت اعلام کرد که خوشبختانه همه کارکنان کشتی در وضعیت سالم و ایمن بوده و کشتی نیز اکنون در وضعیت باثباتی قرار دارد و فقط بدنه کشتی اندکی آسیب دیده است که کارکنان کشتی درصدد کنترل آن هستند.

تایید حمله به «سابیتی» وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در بیانیه‌ای هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی «سابیتی» در دریای سرخ را تایید کرد.

سیدعباس موسوی اعلام کرد: بررسی‌های انجام‌شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می‌دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است. موسوی با ابراز نگرانی در خصوص آلودگی ایجادشده در منطقه به دلیل نشت شدید نفت از مخازن آسیب‌دیده کشتی، اعلام کرد: «کلیه مسوولیت‌های ناشی از این اقدام از جمله آلودگی شدید زیست‌محیطی ایجادشده در منطقه بر عهده عوامل این ماجراجویی خطرناک است. بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد».

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفتکش‌های ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسی‌ها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.

ماجرای گروگان‌گیری نفتکش ایرانی توسط ریاض ۱۰ اردیبهشت سال جاری یک فروند کشتی ایرانی وابسته به شرکت ملی نفتکش که در آب‌های دریای سرخ به سمت کانال سوئز در حرکت بود، دچار مشکل در بخش موتورخانه شد و نهایتاً برای برطرف کردن نقص فنی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت به بندر جده عربستان منتقل شد؛ اما با وجود رفع نقص، عوامل دولت سعودی اجازه ترخیص به این کشتی را نمی‌دادند.

با وجود آنکه بیش از ۱۰ میلیون دلار بابت هزینه‌های تعمیر و نگهداری به بندر جده عربستان پرداخت شد؛ اما عربستان نه‌تنها اجازه ترخیص این کشتی ایرانی و حرکت آن به سوی آب‌های کشورمان را نمی‌داد، بلکه روزانه ۲۰۰ هزار دلار هزینه اضافه بابت نگهداری نیز برای شرکت ملی نفتکش منظور می‌کرد.از سویی؛ دو یدک‌کش ایرانی که برای بازگرداندن این نفتکش راهی بندر جده شده بودند به‌دلیل کارشکنی سعودی‌ها امکان انجام ماموریت پیدا نکردند و روزانه رقمی در حدود ۳۰ هزار دلار نیز از این بابت به شرکت ملی نفتکش تحمیل می‌شد.

هرچند عربستان مدعی شده بود گارد ساحلی این کشور نفتکش ایرانی را «نجات» داده؛ اما آن‌را پس از دو ماه روانه ایران کرد. عدم آزادسازی نفتکش ایرانی توسط عربستان که همزمان شده بود با راهزنی دریایی انگلیس بیانگر آن بود که دشمنان کشور در حال کور کردن نقطه قوت ایران در حوزه دور زدن تحریم‌ها هستند. ایران با در اختیار داشتن ۵۸ نفتکش یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های صاحب این کشتی‌هاست که مهم‌ترین دلیل آن، تحریم‌پذیری حمل‌ونقل دریایی است که طی چهار دهه اخیر می‌توانست برای کشور مشکل‌ساز باشد. استراتژی شرکت ملی نفت پس از پیروزی انقلاب، توسعه ناوگان کشتیرانی خود بوده ‌است تا در صورت اعمال تحریم‌های شدید دریایی، بتواند از ناوگان خود برای واردات و صادرات محصولات استفاده کند.

حالا انفجار در این نفتکش ایرانی می‌تواند بار دیگر موضوع تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های منطقه را زنده کند. خبری که قیمت نفت را دو درصد افزایش داد و از ۶۰ دلار در هر بشکه عبور کرد.

انگشت اتهام رسانه‌ها به سمت سعودی‌ها هرچند روابط عمومی شرکت نفت خبر اصابت موشک از خاک عربستان به نفتکش ایرانی که به نقل از این شرکت منتشر شده بود را تکذیب کرد ولی حمله چندی پیش انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان (آرامکو) موجب شد تا انگشت اتهام رسانه‌ها به سمت ریاض نشانه رود.

بر همین اساس، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از طرف‌های مرتبط با انفجار روز جمعه در نفتکش ایرانی در دریای سرخ درخواست کرد برای برقراری صلح و ثبات در منطقه وارد تعامل شوند. سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا هم با اشاره به مطلع بودن از حادثه‌ای که برای نفتکش ایرانی رخ داده، گفت که هیچ اطلاعات دیگری در این‌باره ندارند. شبکه‌های فاکس‌نیوز آمریکا و ای.بی.سی.نیوز استرالیا هم در گزارش‌های خود به این نکته پرداختند که عربستان تاکنون در این‌باره اظهارنظری نکرده است. همچنین خبرگزاری فرانسه نوشت که این حادثه باعث شد تا بهای نفت بیش از دو درصد افزایش پیدا کند که این مساله نگرانی‌های تازه‌ای درباره عرضه نفت به وجود آورده است.

ناکامی آمریکا در ائتلاف دریایی در ماجرای بند فجیره و حمله به دو کشتی ژاپنی در دریای عمان، هرچند آمریکا، عربستان و برخی دیگر از هم‌پیمانان این کشورها سعی داشتند که ایران را متهم به ناامن سازی منطقه کنند؛ اما هیچ‌گاه نتوانستند با اسناد و مدارک این اتهام را اثبات کنند.

پس از آن، آمریکا نیز به این بهانه سعی داشت ائتلاف دریایی در آب‌های منطقه راه‌اندازی کند؛ اما این پیشنهاد جز چند کشور، مورد استقبال کشورهای بزرگ جهان قرار نگرفت و حاضر نشدند با ناوگان دریایی آمریکا همکاری کنند و حال شاید ناامن نشان‌دادن منطقه به بهانه تداوم کمپین اقدامات نامتقارن در خلیج‌فارس باشد. حمله به نفتکش ایرانی همزمان با سفر سفیر ریاض به تهران!

از سویی دیگر با حمله به نفتکش ایرانی در آستانه سفر عمران‌خان، سفیر عربستان به ایران برای برقراری مذاکره و اصلاح روابط تهران- ریاض، این احتمال نیز از سوی برخی از رسانه‌ها مطرح می‌شود که کشوری ثالث در حمله به نفتکش ایرانی دست داشته تا در مذاکرات ایران و عربستان خلل وارد کند.

«سابیتی» در راه ایران حالا منشا این حملات تحت بررسی و رصد کارشناسی و امنیتی قرار دارد؛ اما سناریو حمله به نفتکش ایرانی هرچه باشد، به هدف خود نرسیده و این نفتکش بعد از پایداری وضعیت کلی به سمت آب‌های خلیج‌فارس و رسیدن به منزل حرکت کرد.

«روزنامه صبح نو»

ارسال نظر: