اقتصاد اکوادور، قربانی جدید سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول

کدخبر: 2336032

اجرای توصیه‌های صندوق بین المللی پول، این بار در اکوادور قربانی می‌گیرد.

نسیم آنلاین : اکوادور این روزها ناآرام است. اعتراضات مردم این کشور آمریکای جنوبی از آنجایی آغاز شد که دولت این کشور پیرو توصیه صندوق بین المللی پولی بعد از چهار دهه تصمیم به حذف رایانه‌های انرژی به ویژه سوبسیدهای بنزین و گازوئیل گرفته است. با اجرای این تصمیم قیمت گازوئیل در شهرهای این کشور دو برابر شده و قیمت بنزین نیز ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

تصمیم دولت اکوادور در حالی صورت گرفته است این کشور با کسری منابع روبرو شده و صندوق بین المللی پول در ازای پرداخت ۴.۲ میلیارد دلار وام،‌ از این کشور خواسته است که اصلاحات اقتصادی را ترتیب دهد. الجزیره گزارش داده است که مورنو رئیس جمهور اکوادور در همین راستا سلسله اصلاحاتی در حوزه مالیات و قراردادهای کارگری اعمال کرده است. از جمله این اصلاحات، کاهش ۲۰ درصدی دستمزد در قراردادهای جدید مربوط به مشاغل بخش عمومی، الزام کارگران بخش عمومی به تخصیص یک روز از دستمزد خود به دولت و کاهش روزهای مرخصی آنان از ۳۰ به ۱۵ روز در سال، بوده است. در عین حال دولت مالیات بر درآمد را نیز کاهش داده است. کاهش دستمزد سبب اعتراضات بسیاری شده، به گونه‌ای که مبلغ حداقل دستمزد در هر ماه به ۳۹۴ دلار رسیده است.

الجزیره در گزارش خود بیان کرده است که اگرچه اصلاحات اقتصادی، مدافعانی نیز دارد که معتقدند این اصلاحات موجب رشد اقتصاد کشور و رهایی دولت از بدهی‌ها می‌شود، اما از قول یکی از مقامات سابق بانک مرکزی اکوادور بیان کرده است: "جایگزینی وجود ندارد" جمله دروغینی است، زیرا همیشه جایگزین دیگری وجود دارد. آنچه متفاوت است این است که چه کسی هزینه این اقدامات متحمل را می‌شود.

وی گفت: "مشکل اصلی اکوادور در واقع مشکل پرداخت است، که برای بازپرداخت وام‌های خود به دلار‌ّ‌های بیشتری نیاز دارد"

وی افزود: ایجاد اقدامات کنترل سرمایه و محدود کردن تخصیص دلار برای واردات غیر ضروری، گزینه‌های جایگزینی هستند که تأثیر عمده‌ای بر مردم اکوادور نخواهد داشت.

رئیس جمهور اکوادور تصریح کرده که به هیچ جه از اصلاحات اقتصادی کوتاه نمی‌آید و اعتراضات موجود را به رئیس جمهور پیشین این کشور مرتبط می‌داند. ایندیپندنت در همین مورد گزارش داده است که وی معتقد است رافائل کوره‌آ، رئیس جمهور پیشین اکوادور تلاش دارد تا این کشور را شبیه ونزوئلا کند.

گاردین نیز در همین مورد، در گزارش خود آورده است: کوره‌آ، که بیش از یک دهه رئیس جمهور اکوادور بوده است، نقش داشتنش در پس پرده اعتراضات را تکذیب کرده و از مورنو خواسته است تا کنارگیری کند و انتخابات جدید برگزار شود.

"مسیاس تاتاموئز" رئیس یکی از اتحادیه‌های کارگری اکوادور گفت: "آنچه دولت انجام داده است پاداش دادن به بانک‌های بزرگ، سرمایه‌داران و مجازات اکوادور‌ی‌های فقیر است."

یکی از معترضان به خبرنگار الجزیره گفت: "ما بسته اقتصادی را که برای دولت مورنو اعمال شده است، رد می‌کنیم" وی با اشاره به وضعیت اضطراری که هفته گذشته توسط مورنو اعلام شده، گفت: "ما خواستاریم که او وضعیت اضطراری را برداشته و به سرکوب پایان دهد و اصلاحات کارگری را متوقف کند"

الجزیره گزارش داده است که پلیس با خشونت با معترضان برخورد کرده و از گاز اشکاور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرده است.

تاکنون به گزارش منابع خبری حدود ۸۰۰ نفر بازداشت شده و ده‌ها پلیس نیز زخمی‌ شده‌اند.

ایندیپندنت گزارش داده است که اقشار گوناگونی اعم از کارگران، دانشجویان، تشکل‌ها و اتحادیه‌های کارگری و فعالان اجتماعی در این اعتراضات حضور دارند. این خبرگزاری از تصرف یکی از ساختمان‌های دولتی توسط معترضان نیز خبر داده است.

در گزارش ایندیپندنت آمده است که دوشنبه گذشته پایتخت این کشور جابجا شده و به شهر بندری گوایاویل منتقل شده است.

کارلوس پرز، وزیر نفت اکوادور اعلام کرده است که به دلیل بروز ناامنی‌ها تولید نفت این کشور، ۲۳۲ هزار بشکه کاهش یافته است.

روزنامه گاردین به نقل از وارگاس یکی از رهبران اعتراضات بیان کرده است که «تا زمانی که دولت دستور به پایان دادن به قطع یارانه‌ها ندهد، هیچ گفتگویی صورت نمی‌گیرد» او ادامه داده است که «اگر چنین کاری صورت گرفت، مردم تصمیم می‌گیرند که گفت‌وگو کنند یا خیر، ما عصبانی هستیم زیرا چندین بازداشتی، مجروح و کشته داده‌ایم و این وضع تحمل نخواهد شد.»

به گزارش الجزیره این ناآرامی دومین چالش بزرگ رهبران آمریکای جنوبی در سال جاری میلادی به دلیل اجرای سیاست‌های صندوق بین المللی پول بود. رئیس جمهور آرژانتین، مائوریسیو مکری که سال گذشته توافقنامه‌ای با صندوق بین المللی پول امضا کرد، در رای‌گیری اولیه ماه آگوست، نتوانست پیروز میدان انتخابات شود.

ارسال نظر: