اتحادیه اروپا: انگلیس برای توافق نهایی برگزیت باید امتیازات بیشتری بدهد

کدخبر: 2336020

اتحادیه اروپا به نخست وزیر انگلیس گفته است که اگر خواستار دستیابی به توافق نهایی بر سر برگزیت است، باید امتیازات بزرگتر و مهمتری بدهد.

در حالی که حدود 3 هفته زمان به مهلت قانونی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا باقی مانده است، بزرگترین بحران سیاسی این کشور پس از جنگ جهانی دوم هنوز حل نشده است و نگرانی ها درباره برگزیت بدون توافق به شدت رو به افزایش است.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا به بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرده است که اگر همچنان خواستار دستیابی به توافق بر سر برگزیت است، باید برای دادن امتیازات بیشتر و بزرگتر آماده شود.

جانسون بارها وعده داده است که 31 اکتبر بریتانیا را با توافق یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

این در شرایطی است که اتحادیه اروپا نیز بریتانیا را به "یک بازی احمقانه" درباره برگزیت متهم کرده است، آن هم پس از اینکه یک منبع آگاه دفتر نخست وزیر انگلیس تاکید کرده است که دستیابی به توافق برگزیت قطعا غیرممکن خواهد بود چرا که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان درخواست های غیرقابل قبولی را مطرح کرده است.

میشل بارنیه مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا نیز در اظهاراتی تاکید کرد: دستیابی به توافق برگزیت بسیار سخت خواهد بود و اتحادیه اروپا پیشنهادات جانسون را نمی پذیرد. البته هنوز دستیابی به توافق، ممکن است.

وی در اظهاراتی در پارلمان اروپا گفت: اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، واقعا در جایگاهی نیستیم که بتوانیم با بریتانیا به توافق برسیم. البته طی روزهای آینده هنوز احتمال دستیابی به توافق وجود دارد.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا نیز گفت: در حال کار و تلاش برای دستیابی به توافق برگزیت هستیم و هنوز دستیابی به این توافق امکان پذیر است.

وی افزود: خطر برگزیت بدون توافق واقعی و اساسی است و این مساله به تصمیم دولت بریتانیا بستگی خواهد داشت. البته برگزیت بدون توافق هرگز گزینه مورد علاقه اتحادیه اروپا نخواهد بود.

دفتر رئیس جمهوری فرانسه نیز اعلام کرده است که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان قرار است روز یکشنبه آینده در آستانه نشست رهبران اروپا در روزهای 17 و 18 اکتبر با یکدیگر در کاخ الیزه دیدار کنند.

جانسون نیز در این باره گفت: هنوز به طور محتاطانه امیدوار هستم تا به توافق برسیم.

این در شرایطی است که دیپلمات های اروپایی نسبت به احتمال دستیابی به توافق برگزیت شک و تردید دارند و اکثر آنها معتقدند که جانسون مجبور به پذیرش تعویق مجدد در تاریخ برگزیت خواهد شد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: