فاش شدن طرح تجزیه یمن به سه اقلیم

کدخبر: 2335883

پس از شکست تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن گرایشی برای تقسیم کردن این کشور به ۳ اقلیم به وجود آمده است.

منابع رسانه‌ای عربی و بین‌المللی از گرایش منطقه‌ای و جهانی برای تقسیم جغرافیایی یمن به ۳ اقلیم خبر دادند.

به گفته این منابع، شکست تلاش‌های سازمان ملل طی ۵ سال گذشته در پیشبرد سیاسی مذاکرات طرفین درگیر در یمن و دست نیافتن به راه‌حلی فراگیر برای پایان دادن به جنگ برخی را به مطرح کردن ایده تقسیم یمن سوق داده است.

بی نتیجه بودن این تلاش‌ها ناشی از پافشاری و اصرار طرف‌های درگیر در یمن به گزینه‌ها و شروط خود بوده است. این اصرار چه از سوی دولت مستعفی یمن و انصارالله در مذاکراتی که به درخواست سازمان ملل انجام شد چه در مذاکرات دولت مستعفی و شورای انتقالی که در عربستان برگزار شد، وجود داشته است و طرفین تلاش داشته از واقعیت موجود برای خلق وقایعی جدید در یمن استفاده کنند.

منابع رسانه‌ای از رضایت نسبی جامعه جهانی درخصوص تقسیم یمن برای پایان دادن به درگیری‌های یمن خبر داده و گفتند این امر به پذیرش متقابل طرف‌های سه گانه درگیر در یمن یعنی دولت مستعفی منصور هادی، انصارالله و شورای انتقالی تحت حمایت امارات درباره بحران و ماهیت آن کمک خواهد کرد و پس از آن شرایط امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و روانی در سه اقلیم برای اجرای همه پرسی درون هر اقلیم با نظارت سازمان ملل فراهم می‌شود. این همه پرسی با هدف گفت‌وگو برای تاسیس حکومتی با مشارکت دو اقلیم دیگر خواهد بود که بر اساس قواعد مشترکی برای زندگی یا مذاکره برای جدایی همراه با امنیت به جای جنگ می‌باشد.

به گفته این منابع تقسیم بندی اقلیم‌ها بر اساس مناطقی که تحت سیطره و نفوذ هر یک از طرفین می‌باشد بدین شرح است:

۱. اقلیم صنعاء: استان‌های تحت سیطره انصارالله است شامل: صنعاء، أمانة العاصمة، صعدة، إب، عمران، ذمار، ریمة، الحدیدة، المحویت، البیضاء و حجة.

۲. اقلیم حضرموت: استان‌هایی که تحت سیطره دولت مستعفی یمن است شامل: حضرموت، المهرة، شبوة، سقطرى، مارب، الجوف وأبین مناطقی که در طول خط وصل میان جنوب شهر شقرة تا شمال شهر لودر تا منطقه العرقوب است.

۳. اقلیم عدن: استان‌هایی که تحت سیطره شورای انتقالی است شامل: عدن، لحج، الضالع، تعز، بخش غربی ابین از جنوب شهر زنجبار تا شمال شهرستان‌های سرار ورصد وسبّاح.

یمن که در ۵ سال گذشته درگیر جنگ با نیرو‌های مزدور عربستان سعودی و امارات و همچنین نیرو‌های دولت مستعفی یمن است همواره به آتش‌بس‌های اعلام شده از سوی سازمان ملل پایبند بوده است اما عربستان و امارات که دنبال تجزیه این کشور و غارت منابع آن هستند همیشه با حملات خود به غیرنظامیان نقض کننده هر توافقی بوده‌اند.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: