در نظر گرفتن ماهانه ۷۰۰ هزار تومان وام برای دانشجویان دکترا

کدخبر: 2335880

وزیر علوم درباره تأمین امکانات رفاهی برای دانشجویان، گفت: ماهانه برای دانشجویان دکترا ۷۰۰ هزار تومان وام در نظر گرفته‌ایم که البته لازم است مجلس بودجه این وزارتخانه را ارتقا دهد.

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه مبنی بر علت عدم توجه و ضعف در ارتقای کیفی اساتید، کارمندان، پرسنل قراردادی و دانشجویان از نظر امکانات رفاهی و فرصت مطالعاتی، گفت: مراکز پژوهشی ما طی سال های گذشته یکی از افتخارات وزارتخانه علوم در کسب جایگاه برتر بوده اند و به همین دلیل ما از نخبگان خود حمایت می کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما فرصت اشتغالزایی را در دانشگاه ها ایجاد کرده ایم، افزود: برای افزایش توانمندی ها و ایجاد ظرفیت های اشتغال برای دانشجویان در سطوح مختلف دانشگاه برنامه هایی تدارک دیده شده است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره حمایت مالی و رفاهی از اساتید و دانشجویان، گفت: ظرفیت وزارت علوم برای در اختیار دادن امکانات مالی به ویژه به دانشجویان، صندوق رفاه دانشجویان است که این صندوق تحت تأثیر تصمیماتی که در قانون بودجه کشور اتخاذ می شود، قرار دارد و ما بر اساس ظرفیت مالی خود می توانیم به اساتید و دانشجویان خدمت رسانی کنیم.

غلامی افزود: یکی دیگر از برنامه های اصلی وزارتخانه ما تقاضامحور کردن رساله ها و پایان نامه های دانشجویان است و همچنین سامانه ای برای تأمین اعتبار آنها در نظر گرفته ایم و از سوی دیگر ارتقای معیشت دانشجویان و اساتید در دستور کار ما است.

وی با اشاره به اینکه ما برای اشتغالزایی دانشجویان سازوکار مناسبی را با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته ایم، گفت: بر این اساس دانشجویان ما در دوران تحصیلی خود با بخش های مختلف صنعتی آشنا می شوند و از این طریق به کارآفرینی می پردازند و استقبال خوبی هم از سوی آنان انجام شده است.

وزیر علوم مجددا تأکید کرد: ما برای حل مشکل مسکن و دیگر مشکلات رفاهی دانشجویان و اساتید باید بر اساس ظرفیت های مالی خود اقدام کنیم که امیدواریم حمایت های بیشتری را از طرف مجلس شورای داشته باشیم تا بتوانیم شرایط آنها را بهبود دهیم.

غلامی بیان کرد: البته در شرایط فعلی هم ما توجه زیادی به تأمین امکانات رفاهی برای دانشجویان داریم به گونه ای که ماهانه ۷۰۰ هزار تومان وام به دانشجویان دکترا از صندوق رفاه دانشجویان اعطا می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: از آنجایی که جایگاه علمی کشور توسط اساتید و دانشجویان به دست آمده است، آنان برای ما بسیار ارزشمند هستند و حمایت هایی را از آنان به ویژه برای انجام تحقیقات علمی شان انجام خواهیم داد.

وی یادآور شد: هرچه اعتبارات بیشتری در لایحه بودجه برای تحقیق و توسعه و همچنین ارتقاء امکانات رفاهی و فرصت مطالعاتی برای اساتید و دانشجویان در نظر گرفته شود، ما هم می توانیم براساس این ظرفیت آنان را پشتیبانی کنیم.

غلامی با تاکید بر اینکه ما ارزش دانشمندان و نخبگان خود را می دانیم، خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند که منابع مالی که در خارج از مرزها در اختیار نخبگان ما قرار می گیرد، با آنچه در داخل داریم، قابل مقایسه نیست اما این مسئله به معنای آن نیست که نخبگان ما علاقه خود به آب و خاک را با منابع مالی مقایسه کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: البته اینکه برخی از اساتید و دانشجویان ما ترجیح می دهند به خارج از کشور روند، از حیطه اختیار ما خارج است اما شاید جاذبه های مالی در خارج از کشور در این مسئله بی تأثیر نباشد که ما پیشنهادات خود را برای بودجه سال آینده مطرح می کنیم تا مشکلات مالی این وزارتخانه حل و فصل شود و بتوانیم از نخبگان خود بیش از پیش حمایت کنیم.

در ادامه جلسه زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در طرح سوال خود از غلامی، گفت: به اعتقاد بنده، وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری باید از دیگر وزرای کابینه کارآمدتر باشند چرا که آنان باید بتوانند نیروهای کارآمدی را جهت پیشرفت کشور تحویل جامعه دهند.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب خوابگاه های دانشجویی اظهار داشت: متأسفانه دانشجویان ما صرفاً در ۵.۵ متر اتاق دانشجویی زندگی میکنند که کاملاً بر خلاف استاندارد جهانی است و چگونه توقع داریم که آنان بتوانند در این فضای محدود آرامش داشته باشند و مطالعه کنند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس خطاب به وزیر علوم تصریح کرد: آقای غلامی آیا خبر دارید هیئت های علمی نخبه این کشور مرخصی بدون حقوق می گیرند!؟ آیا واقعاً با این شیوه ای که در پیش گرفته اید و منجر به تکدر خاطر اعضای هیئت علمی شده اید، چه توقعی از آنان دارید؟

وی افزود: چندی پیش در فرانسه به دو تن از اساتید ما درجه علمی داده شد و جای تأسف دارد وزیر علوم کشورمان حتی با لوح تقدیر از این افراد، تقدیر نکرد.

ضرورت ایجاد اشتغال برای نخبگان

سعیدی با بیان اینکه باید فضای اشتغال برای نخبگان کشور فراهم شود، گفت: متأسفانه نخبگانی که به خارج از کشور رفته اند، قدرنشناسی های زیادی در کشور دیده اند که البته از آنان می خواهیم به خاطر این مرز و بوم به کشور بازگردند و به مملکت خود خدمت کنند.

وی با اشاره به ضعف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیگیری مطالبات اساتید و دانشجویان اظهار داشت: آقای غلامی! ما هیچ گونه پیگیری از شما در مجلس ندیدیم و هیچ گاه برای حل مشکلات آنان سراغ ما نیامده اید.

وی یادآور شد: آقای غلامی! شما باید در هیئت دولت برای حل مشکلات مالی و استخدامی نخبگان کشور، یقه پاره کنید چرا که بسیاری از آنان دغدغه شغلی دارند و از رئیس جمهور هم می خواهیم که به وعده های انتخاباتی خود عمل کند.

سعیدی با اشاره به اینکه طبق آمار منتشر شده رقم بیکاری فارغ التحصیلان ۲۰ تا ۳۰ درصد است، خاطرنشان کرد: البته مشکلات نخبگان ما صرفاً مالی نیست و بسیاری از آنان از مشکلات معنوی گله دارند و خواستار توجه وزارت علوم و شخص وزیر هستند اما آقای غلامی صرفاً مشکلات را به بودجه ربط می دهد در حالی که می تواند با قدردانی از اساتید و دانشجویان حداقل به آنان ثابت کند که در کنارشان قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه در صورتی که به اعضای هیئت علمی کشور رسیدگی شود، شاهد سیر تکامل در زمینه های مختلف خواهیم بود، تصریح کرد: انتظار داریم دانشگاه ها در خدمت مملکت باشند و ما باید بتوانیم دانشگاه های خود را به سطح کارآفرینی برسانیم و از سوی دیگر امیدواریم که دیپلماسی علمی رعایت شود.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: