روزنه‌ای جدید علیه تحریم

کدخبر: 2335813

موقعیت ژئواستراتژیک ایران در منطقه و دستیابی به آبهای آزاد، اشتیاق اعضای این اتحادیه برای پیوستن ایران به اوراسیا را دو چندان کرده است و قدرت‌های نوظهوری چون چین و هند را نیز متقاعد می‌سازد که هر چه سریعتر و از طریق جاده ابریشم و بنادر جنوبی همکاری با این اتحادیه را آغاز نمایند.

نسیم آنلاین ؛ دکتر سهراب بختیار: ۲۷ اُکتبر برابر با ۵ آبان ماه سال جاری (۳۷روز دیگر ) جمهوری اسلامی ایران وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌شود. این اِلحاق که مصوبه مجلس شورای اسلامی و تائیدیه شورای نگهبان را به همراه دارد به ایران اجازه می‌دهد وارد تعاملات تجاری و اقتصادی با ۵ کشور بلاروس، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان، گردد. همسایگان شمالی که جمعیتی بالغ بر ۱۸۳ میلیون نفر دارند و تولید ناخالص داخلی ۲/۷ تریلیون دلاری این حوزه نوید بخش گُشایش اقتصادی تنگناهای تحریم های ناعادلانه ایالات متحده میباشد.

از مزایای پیوستن به این معاهده، حرکت آزاد کالاها، سرمایه، خدمات و نیروی کار در این حوزه و همچنین کاهش و لغو تعرفه های گمرکی در تجارت خارجی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در پی دارد. قابل ذکر است اِبراز تمایل دیگر کشورهای حوزه cis برای عضویت در این پیمان و ایجاد توافقنامه های آزاد با کشورهایی همچون کره، ژاپن، سنگاپور، صربستان و ...نیز از عواملی است که اثرات فشارهای حداکثری تحریم اقتصادی ایران را کاهش داده و در توسعه جایگاه ژئوپلیتیکی ایران در منطقه بسیار تاثیر گذار می‌باشد.

با انجام توافقنامه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورمان ۵۰۰ تعرفه ترجیحی را گرفته و ۳۰۰ تعرفه را واگذار نموده که این تعداد تعرفه ها رو به افزایش میباشد. ضمن اینکه با امضای موافقت نامه تعرفه های تجاری بین ایران و این اتحادیه در مسیر ایجاد یک منطقه تجاری آزاد گام برداشته و امر مبادله کالاهای تجاری را در این چرخه بشدّت تسریع می‌بخشد.

با گُشایش کانال مالی بین بانک مرکزی ایران (سپام) و پیام رسان روسی بانک مرکزی روسیه با حجم گردش مالی ۴۰۰میلیارد دلاری میتوان تعاملات مالی با این اتحادیه را مرتفع ساخت. خبر مسرّت بخش دیگر اِبراز علاقمندی چین به پیوستن در این کانال مالی است، اتفاقی که در صورت تحقّق آن، مسائل بانکی و مالی ما را با چین بعنوان شریک اول تجاری کاملاً حل ساخته و حجم مبادلات با چین را هم به میزان قابل توجهی افزایش میدهد

موقعیت ژئواستراتژیک ایران در منطقه و دستیابی به آبهای آزاد، اشتیاق اعضای این اتحادیه برای پیوستن ایران به اوراسیا را دو چندان کرده است و قدرت‌های نوظهوری چون چین و هند را نیز متقاعد می‌سازد که هر چه سریعتر و از طریق جاده ابریشم و بنادر جنوبی همکاری با این اتحادیه را آغاز نمایند.

مهم ترین مزیّت این پیمان نامه در شرایط فعلی برای کشورمان، فروش نفت ایران از طریق روسیه است.

به دلیل شباهت نفت ایران با نفت شمال روسیه و با طراحی مسیر حمل نفت از دریای خزر به کانال ولگا و دن و دریای سیاه و از آنجا به دریای مدیترانه میتوانیم بخشی از محدودیت فروش نفت را جبران نماییم ضمن اینکه شرکای بزرگ نفتی همچون هند و چین نیز با این ترفند میتوانند در طرح دور زدن تحریم نفتی سهیم باشند.

توصیه بنده به دولتمردان محترم به ویژه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی این است که اکنون و با سپری شدن بیش از ۴۰ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی و بعد از تجربه نه چندان موفّق اِکو، برای پیوستن اوّلین توافقنامه اقتصادی و تجاری، با تقویت سیستم سپام بانک مرکزی شرایط جدیدی در روابط بانکی کشورهای عضو برقرار نموده و با همکاری در سازوکار جدید غیر سوئیفت، به تدریج گام در حذف دلار از مبادلات منطقه ای برداشته و توسعه روابط بانکی بر مبنای واحد پول ملّی را ارتقاء بخشیم و مسیر را برای عضویت دائم در پیمان نامه های عظیم تر همچون شانگهای هموار ساخته تا هَجمه تحریم های ناعادلانه را تا حدودی بی اثر سازیم.

ارسال نظر: