محمد بن سلمان قمار جنگ یمن را باخته است

کدخبر: 2335764

اعلام موضع لفظی عربستان در زمینه سازش در یمن کافی نیست و ریاض اگر می خواهد رسوایی‌های نظامی‌اش متوقف شود، باید محاصره یمن را متوقف کرده و حمله هوایی به یمن را متوقف کند.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در تجاوز خود به یمن شبیه یک قماربازی است که تمامی برگه‌های خود را از دست داده و در هر دور بازی، امیدوار است در بازی آینده برنده شود. عربستان البته هنوز پول زیادی دارد و به همین علت به قمار خود ادامه می‌دهد.

اخیراً محمد بن سلمان و خالد بن سلمان برادر وی طرح سازش در یمن را مثبت ارزیابی کردند، اما به نظر می‌رسد این موضوع گیری بیشتر شبیه یک جنجال تبلیغاتی است و آنها به این ترتیب تلاش دارند سرزنش و تنفر عمومی از خود را اندکی کاهش دهند. این در شرایطی است که جنگنده های عربستان سعودی همچنان در آسمان یمن عملیات می‌کنند و به مناطق متعدد حمله‌ور می‌شوند.

منطقی‌ترین راهکار برای عربستان در شرایط کنونی به ویژه بعد از عملیات حمله به آرامکو و عملیات نصر من الله، این است که به دنبال خروجی آبرومند با کمترین تلفات و خسارات از جنگ یمن باشد و میز قمار را ترک کند، اما علاوه بر سلطه مقامات آمریکایی در روند تصمیم گیری در ریاض، حاکمیت آل سعود این نگرانی را دارد که پیامدهای اعلام شکست در یمن تاثیر بسیار زیادی در افکار عمومی داخل عربستان و آینده محمد بن سلمان داشته باشد و خاندان حاکم را ضد وی بشوراند.

خبرگزاری رویترز در همین رابطه اعلام کرده است که عناصر برجسته در خاندان آل سعود از سیاست‌های محمد بن سلمان ناامید شده‌اند. این در حالی است که ممکن است عربستان موقعیت کنونی خود در سطح منطقه و جهان را نیز از دست بدهد.

تا زمانی که عربستان سعودی به نصیحت‌ها گوش ندهد و رفتار منطقی را در پیش نگیرد، با اتفاقات بدتری مواجه خواهد شد. به همین علت بود که این بار بر خلاف گذشته زبان نرمی از شاهزادگان آل سعود در خصوص طرح ابتکار یمن شنیدیم.

امروز اوضاع متفاوت از گذشته است و عربستان به این نتیجه رسیده که باید هشدارها را مدنظر قرار دهد. البته اعلام موضع لفظی برای عربستان کافی نیست. چرا که همچنان کشتی های جنگی از ورود به الحدیده منع می‌شوند و فرودگاه صنعا مسدود است و حملات هوایی رژیم آل سعود به مناطق مختلف یمن همچنان ادامه دارد. اگر تمامی این موانع بر طرف شود، می توان در خصوص نحوه رفتار عربستان در پرونده پایان دادن به جنگ یمن امیدوار بود و در غیر این صورت پاسخ یمنی ها شدیدتر و کوبنده‌تر از گذشته خواهد بود.

عربستان اگر بخواهد طرح صلح در یمن را رد یا تایید کند، باید هشدارهای قاطع در خصوص اجرای عملیات دردناک‌تر را در نظر بگیرد. عملیات‌هایی که نصر من الله در برابر آن هیچ به حساب می‌آید و حمله به آرامکو مقدمه‌ای هشدار آمیز برای آن خواهد بود.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: