عربستان توانایی رویارویی با ایران را ندارد

کدخبر: 2335737

الجزیره در گزارشی اعلام کرد عربستان توانایی رویارویی با ایران را ندارد و به دنبال میانجیگری پاکستان و عراق برای بهبود روابطش با تهران است.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: متحدان عربستان سعودی، آن را در برابر ایران تنها گذاشتند و ریاض به همین علت وادار شد تا به دنبال راهی برای گفت‌وگو با تهران باشد.

مجری شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: روزنامه نیویورک تایمز تأکید کرد عربستان توانایی رویارویی با ایران را ندارد و به دنبال میانجیگری پاکستان و عراق است تا از وقوع هر نوع درگیری با ایران جلوگیری کند. این روزنامه اعلام کرد عربستان در مرحله بازنگری در محاسبات خود در تعامل با تهران قرار دارد زیرا حملات آرامکو و نیز حملات انصارالله یمن به عمق خاک عربستان، واقعیت‌های میدانی و سیاسی را برای ریاض آشکار کرد. به ویژه آنکه آمریکا از حمایت عربستان خودداری کرد و امارات، متحد عربستان هم تلاش کرد به توافقی درباره سازوکار‌های امنیتی با ایران دست پیدا کند. به نوشته این روزنامه، این تحولات باعث شده است محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نگاه متفاوتی به اوضاع منطقه پیدا کند و علامت‌ها و پیام‌هایی برای ایرانی‌ها و انصارالله بفرستد.

گزارشگر شبکه الجزیره گفت: در صفحه نخست پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز، عکسی از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار داشت که تنهاست و تلاش می‌کند از روبه‌رو شدن با خبرنگاران که در پی مناقشه بین ترامپ و دموکرات‌ها در کمین او هستند، دوری کند. نیویورک تایمز در همین صفحه، از طرف دیگری هم نام برد که به نظر می‌رسد آن هم تنها شده است و به دنبال راهی برای خروج از بحران کشمکش بین خود و ایران است.

این روزنامه آمریکایی تأکید کرد عربستان پس از حمله به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در این کشور و متهم کردن ایران، تلاش کرد جامعه جهانی را وادار کند از خود در برابر این حمله واکنش نشان دهد. به ویژه آنکه این حمله نه فقط بر عربستان تأثیر گذاشت بلکه بر طرف‌های دیگری هم که متکی به خرید نفت از این کشور هستند، تأثیرگذار بود. بسیاری از ناظران معتقدند این حمله، سامانه‌های پدافند غربی به ویژه آمریکایی را در تنگنا قرار داد و شاید آن‌ها را تحقیر کرد. عربستان به این سامانه‌ها متکی است و یکی از بزرگترین مشتریان آن‌ها محسوب می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: اما واکنشی که شاید همه را غافلگیر کرد، آن بود که دولت آمریکا از مواضع خود عقب نشست و پس از آنکه بازار‌های جهانی شوک این حمله را که باعث مختل شدن حدود ۵ درصد از تولید جهانی شده بود، رد کردند، واکنش‌ها به آن فروکش کرد. سران سعودی به خشم جامعه جهانی امیدوار بودند، اما در پی اعلام آمادگی دونالد ترامپ برای دیدار با همتای ایرانی‌اش، این خشم فرو نشست. به ویژه پس از آن ترامپ و کاخ سفید درگیر مسئله اوکراین شدند که خطر برکناری او را به وجود آورده است.

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: سران سعودی خود را در اقیانوس متلاطم، تنها دیدند و به دنبال راهی برای برون رفت از این شرایط هستند. به ویژه که اوضاع یمن هم وخیم‌تر و پوچ بودن شعار‌های رئیس جمهور مصر درباره دفاع از عربستان و امارات آشکار شد و عبدالفتاح السیسی هم درگیر مسایل داخلی خود و تشدید بحران سد النهضه با اتیوپی شده است. نیویورک تایمز اعلام کرد ولیعهد سعودی از سران پاکستان و عراق خواست تا نزد ایرانی‌ها برای کاستن از تنش، میانجیگری کنند. این روزنامه تاکید کرد ریاض با اینکه به این میانجیگری اذعان می‌کند، اما این موضوع را تکذیب کرد که ولیعهد پیشنهاد این میانجیگری را داده است.

تحلیلگران می‌گویند تحول واقعی صورت گرفته است و صرف سخن از گفت‌وگو هم تحول چشمگیری است و پیامد‌هایی در خاورمیانه خواهد داشت.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: