هدف طرح ماکرون نابودی توان دفاعی ایران است

کدخبر: 2335731

پروفسور «نادر انتصار» معتقد است هدف طرح پاریس نابود کردن یا تضعیف سیستم دفاعی و بازدارنده ایران و تبدیل آن به عنوان کشور غیر مطرح در غرب آسیا است.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه روز جمعه هشدار داد که ایران و آمریکا تنها یک ماه فرصت دارند تا طرح پاریس برای زنده نگه داشتن برجام را اجرایی کنند. طرح فرانسه برای برجام تاکنون موفقیتی نداشته و این بستگی به ایران و آمریکا دارد که این طرح را زنده نگه دارند.

لودریان هشدار داد تا قبل از اینکه ایران فعالیت های هسته ای خود را تشدید کند، واشنگتن و تهران تنها یک ماه فرصت داشتند با هم برای کاهش تنش ها در خاور میانه مذاکره کنند.

وزیر خارجه فرانسه در جمع قانونگذاران فرانسه گفته بود: اگرچه ابتکار ماکرون برای میانجیگری تاکنون نتیجه نداشته است اما با توجه به اینکه ایران اعلام کرده تا اوایل نوامبر اقدامات جدیدی را برای کاهش تعهدات توافق وین انجام خواهد داد، از این رو این دو کشور فرصت چندانی برای توقف روند افزایش تنش ها در منطقه ندارند.

در گفتگویی با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته شده که در ادامه آمده است.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه روز جمعه هشدار داد ایران و آمریکا تنها یک ماه فرصت دارند تا طرح پاریس برای زنده نگه داشتن برجام را اجرایی کنند. آیا اساساً فرانسه در جایگاه هشدار دادن برای حفظ برجامی که خود اروپایی ها به تعهداتشان عمل نکردند هست؟

بعد از خروج آمریکا از برجام، فرانسه، انگلستان و آلمان نیز از اجرای تعهدات خود دست برداشتند. یعنی این سه کشور هم عملا از برجام خارج شدند. ولی چون مایل بودند که ایران و فقط ایران در برجام باقی بماند با اعلامه صادر کردن و قولهای دروغین که خودشان نیز میدانستند ارزشی ندارند ایران را به بازی گرفتند.

آخرین بازی همین طرح پاریس است که هدف نهائی آن نابود کردن یا تضعیف سیستم دفاعی و بازدارنده ایران است و تبدیل ایران به عنوان کشور غیر مطرح در غرب آسیا می باشد. فرانسه اصلا در جایگاه هشدار دادن به ایران نیست و اگر میخواهد کار مهمی در مورد برجام انجام دهد بهتر است تعهدات خود را در برجام اول انجام دهد بعد به عنوان طلبکار به هشدار و شعار بسنده کند

آیا این هشدار به معنای نوعی شکست در تلاشهای دیپلماتیک فرانسه برای میانجیگری بین ایران و آمریکاست؟

فرانسه به تلاشهای دیپلماتیک خود تا چندی ادامه خواهد داد چون هنوز امیدوار است که ایران در مقابل خواسته های آمریکا تسلیم خواهد شد. باید در نظر داشته باشیم که فرانسه میانجیگری بیطرف نیست و اهدافش همان اهداف آمریکا می باشد. اروپا بازیگری مستقل نیست و در عمل پادوی آمریکا در مقابل ایران است.

ایران اعلام کرده تا اوایل نوامبر اقدامات جدیدی را برای کاهش تعهدات برجامی انجام خواهد داد. چرا اروپا تلاش جدی برای حفظ برجام انجام نمی دهد و فقط روزانه اعلام می کنند که فلان کشور هم به اینستکس پیوسته است ولی در عمل چیزی رخ نمی دهد؟

اروپا به خوبی واقف است که بعد از خروج آمریکا از برجام آنها نیز قادر به اجرای تعهدات خود نخواهند بود یعنی مجبور هستند که بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند. منافع اروپا با منافع آمریکا گره خورده است و اروپا نه می تواند و نه می خواهد جدا از آمریکا عمل کند. اکنون کاملا روشن است که نه اینستکس و نه ابزاری شبیه آن بدون اجازه آمریکا قادر به انجام عملی برای حفظ برجام نیستند.

اینها اسباب بازیهایی هستند که اروپا برای ایران سوغات آورده است و از این طریق ایران را به بازی گرفته است. بهترین کاری که اروپا می تواند انجام دهد این است که بجای دروغ پردازی رک به ایران بگوید که در مقابل آمریکا عاجز است و مجبور است که دنباله رو سیاست آمریکا در مورد ایران باشد و منافع خود را برای حفظ برجام به خطر نخواهد انداخت.

آیا به نظر شما مکانیسم اینستکس با توجه به هشدارهای امریکا در خصوص تحریم شرکتهایی که با آن کار کنند، عملیاتی خواهد شد و نیازهای ایران را برآورده خواهد کرد؟

بدون اجازه آمریکا مکانیسم اینستکس عملیاتی نخواهد شد چون همانطوری که گفتید هیچ شرکت مهمی از ترس تحریم شدن توسط آمریکا با اینستکس همکاری نخواهد کرد.

اگر تمام کشورهای اتحادیه اروپا هم به اینستکس بپیوندند باز اینستکس بدون اجازه آمریکا در عمل کاری نمیتواند و نخواهد کرد. اگر اروپا جدا میخواهد که برجام را نجات بدهد بجای اعلامیه صادر کردن و اینستکس درست کردن تعهداتی را که در برجام داده است را اجرا کند.

یعنی به ترامپ بگویند که آمریکا می تواند از برجام خارج شود ولی آنها نمی خواهند زیر امضای خود را بزنند و تعهدات خود را نادیده بگیرند. البته اروپا جرات این کار را ندارد و در عوض ترجیح می دهد که در مقابل آمریکا تسلیم بشود و در مقابل ایران به عنوان طلبکار عمل کند و ایران را مرتب به چشمه ببرد و تشنه برگرداند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: