همکاری ایران با اوراسیا در شرایط تحریم مزیت‌ فراوان دارد

کدخبر: 2335610

یک کارشناس مسائل اوراسیا با اشاره به تلاش ایران جهت عضویت در اتحادیه اوراسیا اظهار کرد: همکاری ایران با این اتحادیه ا در شرایط تحریم مزیت‌ها و منافع قابل توجهی برای ایران به همراه خواهد داشت و این موضوع همراه با پیام‌های سیاسی جدی برای غرب است.

یک کارشناس مسائل اوراسیا با اشاره به تلاش ایران جهت عضویت در اتحادیه اوراسیا اظهار کرد: همکاری ایران با این اتحادیه در شرایط تحریم مزیت‌ها و منافع قابل توجهی برای ایران به همراه خواهد داشت و این موضوع همراه با پیام‌های سیاسی جدی برای غرب است.

شعیب بهمن با با بیان این که پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا دارای پیام‌هایی در عرصه سیاست خارجی و اقتصادی است ، خاطر نشان کرد: در حوزه سیاست خارجی این پیام انعکاس پیدا می کند که نگاه ایران تنها به غرب نیست بلکه نگاه قدرتمندی به شرق دارد و همچنان کشورهای در عرصه بین المللی نیز هستند که حاضر نیستند تحریم‌های آمریکا علیه ایران را بپذیرند و تحت فشارهای آمریکا همکاری خود با ایران را قطع نمی‌کنند.

وی با بیان این که از لحاظ اقتصادی همکاری با اوراسیا فصل نوینی در این عرصه برای ایران به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: در توافقی که بین ایران و این اتحادیه صورت گرفته قرار است در مورد 500 قلم کالا رفع تعرفه گمرکی شود و اگر ایران از این فرصت به خوبی استفاده کند زمینه برای افزایش مراوادات اقتصادی بین تهران و کشورهای این منطقه افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس مسائل اوراسیا با تاکید بر این که همکاری ایران با اوراسیا در شرایط کنونی یک گشایش جدی و قابل توجه برای ایران است ادامه داد: در جریان تعاملات اقتصادی با اوراسیا می‌توانیم صادرات خود را متنوع کنیم آن را افزایش دهیم و این امر کم کم باعث افزایش تولید ، افزایش اشتغال و همچنین رونق اقتصادی در کشور می‌شود.

بهمن با بیان این که بسیار مهم است که نهادها و دستگاه‌های مربوطه در ایران از فرصت به وجود آمده با برنامه ریزی دقیق استفاده کنند و از نظر حمل و نقل ریلی و ترانزیتی توانمندی‌های کشور در این عرصه را افزایش دهیم گفت: باید این زمینه را فراهم کنیم که بخش خصوصی نیز از فرصت به وجود آمده استفاده کند و هر چه ما از این فرصت به نحوه مناسب تری استفاده کنیم این باعث تسهیل عضویت ایران در این اتحادیه است.

وی با بیان این که در حال حاضر تعدادی زیادی از کشورها درخواست عضویت در این اتحادیه را دارند گفت: کشورهایی که این اتحادیه را به وجود آوردند به دنبال این هستند که با همکاری یکدیگر به اقتصاد و پول واحدی دست پیدا کنند و درواقع تحقق الگویی چون اتحادیه اروپا را دنبال می‌کنند.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: