انهدام خودروی زرهی کانادایی بدست یمنی‌ها و تعجب تحلیل گران

کدخبر: 2335609

انتشار خبر مربوط به انهدام خودروهای زرهی کانادایی که در اختیار ارتش عربستان قرار داشت به دست نیروهای یمنی توجه تحلیل گران را مجددا به سمت هزینه های نظامی این جنگ معطوف کرد.

هر روز که می گذرد اخبار جالب تری از تحولات میدانی یمن به گوش می رسد. برتری نظامی یمنی ها در میدان های نبرد با متجاوزان سعودی بیش از پیش نمایان شده است که مهم ترین نمونه آن عملیات موفقیت آمیز نصر من الله بود که در جریان آن هزاران نظامی متجاوز از جمله تعداد زیادی از افسران سعودی به دست یمنی ها به اسارت گرفته شدند.

در این بین اخباری در زمینه انهدام خودروهای زرهی کانادایی که در اختیار ارتش متجاوز سعودی در یمن قرار گرفته بود منتشر شد. یمنی ها این خودروها را به راحتی هدف قرار داده و از دور خارج کردند. آنها موفق شدند در جریان عملیات خود در شرق استان صعده تعدادی از این خودروهای زرهی ارتش سعودی را منهدم کنند.

در همین راستا محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن اشاره ای همراه با تمسخر به منهدم شدن خودروهای زرهی کانادایی در یمن داشت. وی با انتشار یک پست توئیتری تاکید کرد: ما حاضریم با کانادا در خصوص خودروهای زرهی به ویژه خودروهای زرهی منهدم شده به دست نیروهای انصارالله رایزنی کنیم. البته به شرط آنکه کانادا به نقض قوانین اذعان کرده و مواضع خود را در قبال ملت یمن تصحیح کند.

این در حالیست که بنا بر گزارش های رسانه ای منتشر شده، عربستان به مبلغ یک میلیارد دلار به کانادا در زمینه خودروهای جنگی سبک بدهکار است. ریاض پیشتر این تجهیزات نظامی را برای استفاده در تجاوز به یمن از کانادا خریداری کرده بود و در نهایت این خودروها به دست نیروهای یمنی افتاد.

بر همین مبنا، حتی رسانه های کانادایی با انتقاد از این روند اعلام کرده اند که عربستان با تجهیزات نظامی که هنوز پول آنها را به کانادا نداده در یمن می جنگد. خودروهای زرهی سبک در واقع ستون اصلی بخش زرهی نیروهای نظامی کانادا را تشکیل می دهند و در حال حاضر این خودروها به راحتی به دست نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن افتاده است.

خودروهای زرهی مذکور، توسط شرکت «جنرال داینامیکس لَند سیستمز» در اُنتاریو تولید شده و توسط کمپانی «اُشکوش» آمریکا به عربستان سعودی فروخته شده است. بر این اساس، دولت کانادا در سال ۲۰۱۴ بیش از ۷۰۰ دستگاه خودروی زرهی سبک به ارزش حدودی ۱۵ میلیارد دلار به عربستان سعودی فروخته است که اکنون تعداد زیادی از آنها به دست نیروهای یمنی افتاده است.

وزارت خارجه کانادا و «دوگ ویلسون هاج» سخنگوی شرکت جنرال داینامیکس از پاسخ دادن به سوال این روزنامه درباره خودروهای مشهود در تصاویر یمنی‌ها اجتناب کردند.

به نظر می رسد نیروهای مقاومت یمن علاوه بر ضربه هایی که در میادین نبرد و پیشروی های خود در برابر نیروهای متجاوز به دشمن وارد می کنند این بار یک ضرر یک میلیارد دلاری به عربستان آن هم تنها در زمینه خودروهای زرهی کانادایی وارد آورده است.

در این خصوص باید به این نکته اشاره کنیم که عربستان در ابتدا به دنبال از بین بردن یک گروه شورشی در یمن تنها طی چند ماه بود و فکر نمی کرد جنگی که در مارس ۲۰۱۵ آغاز کرده این چنین به درازا کشیده شود و حتی معادلات نظامی را به نفع نیروهای مقاومت پیش ببرد.

هزینه های نظامی که عربستان برای تجاوز به یمن پرداخت کرده در کنار باج هایی که به دیگر کشورها برای مشارکت در ائتلاف متجاوز تقدیم کرده به قدری سنگین است که عربستان توان پر کردن این خلأ مالی را ندارد. ضربات پی در پی یمنی ها علیه متجاوزان چه در زمینه های نظامی و چه در زمینه های مالی بر سنگینی این هزینه ها افزوده است.

البته باید بگوییم که گزارش های رسمی و یا شبه رسمی در خصوص میزان خسارات وارده به عربستان در جریان جنگ یمن منتشر نشده است اما بنا به اذعان رسانه های سعودی دست کم هزار نظامی سعودی از آغاز جنگ در مارس ۲۰۱۵ تا اواسط سال گذشته در یمن به هلاکت رسیده اند و تحلیلگران معتقدند که این اعداد و ارقام بسیار بیشتر از آن است که سعودی ها اعلام می کنند.

هم چنین رسانه های سعودی در ابتدای جنگ یمن اعلام کردند که هزینه های این جنگ ممکن است به صدها میلیون دلار به صورت ماهانه برسد. بر این اساس عربستان ممکن است ماهانه حدود ۱۷۵ میلیون دلار برای حملات هوایی خود علیه یمن با استفاده از ۱۰۰ هواپیما بپردازد. هم چنین هزینه های مربوط به جنگنده هایی که در این جنگ مشارکت می کنند ماهانه به حدود ۲۳۰ میلیون دلار می رسد که شامل هزینه های مربوط به نگهداری و تعمیر آنها نیز هست. بنابراین تنها طی ۳ سال بیش از ۸ میلیارد دلار هزینه شده است.

عربستان برای رویارویی با حملات یمنی ها از موشک های پاتریوت آمریکایی استفاده می کند که هزینه این موشک ها نیز به ۳ میلیون دلار می رسد به طوریکه ساقط کردن یک موشک بالستیک یمنی ها، دست کم به سه موشک پاتریوت نیاز دارد. در آوریل گذشته ائتلاف سعودی اعلام کرد که نیروهای یمنی ۱۱۹ موشک بالستیک به سمت عربستان شلیک کردند این بدان معنی است که تنها مقابله با این موشک ها دهها میلیون دلار برای عربستان هزینه داشته است.

سایت فارن پالسی در دسامبر ۲۰۱۶ گزارش داد که جنگ یمن ۵.۳ میلیار دلار تنها در بودجه دفاعی عربستان در سال ۲۰۱۵ برای این کشور هزینه بر بوده است. رویترز نیز گزارش داده است که عربستان ماهانه ۱۷۵ میلیون دلار برای انفجارهای یمن هزینه می کند. این هزینه ها علاوه بر هزینه های عملیات زمینی در یمن محسوب می شود.

به نظر می رسد هزینه های هنگفت نظامی که سعودی ها در تجاوز بی حاصل خود به یمن به صورت ماهانه و حتی روزانه صرف می کنند در دوره کنونی با بالارفتن سطح توان نظامی یمنی ها بیش از پیش بر بودجه نظامی و دفاعی عربستان سنگینی می کند و ادامه یافتن این روند باعث به وجود آمدن خلأ مالی گسترده در بودجه عربستان و در دراز مدت باعث وارد آمدن هزینه های ناخواسته به ملت این کشور برای جبران هزینه های جنگ یمن خواهد شد؛ جنگی که عربستان هر چه زودتر به آن پایان دهد در واقع خود را از یک بحران اقتصادی گسترده نجات داده است.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: