هرکجا نماینده ایران بود، سیاست و دیپلماسی همان‌جا می‌چرخید

حسن روحانی: در نیویورک توطئه امریکا را در هم شکستیم

کدخبر: 2335565

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز و باوجود مظلومیت و فشار به این ملت، روز عزت ملت ایران است، گفت: قدرت و جایگاه ملت بزرگ ایران بعد از یکسال و نیم فشار مداوم اقتصادی، روشن‌تر و رفیع‌تر شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، با مرور تحولات ۱۳ مهر سال ۵۷ به عنوان یک قطعه مهم تاریخی در ایران و اصرار رژیم صدام برای خروج حضرت امام (ره) از عراق گفت: همزمان با اصرار رژیم صدام، کشور‌های همسایه عراق نیز تحت فشار رژیم شاه حضار به پذیرش امام نبودند و در نهایت ایشان تصمیم گرفتند عازم فرانسه شده و در نهایت در نوفل لوشاتو ساکن شوند. رئیس جمهور با بیان اینکه «این غربت ظاهری امام و فشار آن زمان رژیم شاه و همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها، درست برعکس خواسته آنها نتیجه داد»، گفت: این فشار، یک فرج و گشایشی را برای انقلاب، ملت ایران و امام بوجود آورد به گونه‌ای که صدای امام رساتر و گوش جهانیان برای دریافت پیام انقلاب شنواتر شد و مردم ایران علیرغم همه فشار‌های رژیم، نشاط و توانمندی جدیدی پیدا کردند.

آقای روحانی اظهار کرد: این فشار دشمن و روحیه بلند ملت، ما را به پیروزی بزرگ تاریخی رساند و امروز احساس می‌کنم یکبار دیگر بعد از ۴۱ سال تاریخ تکرار می‌شود. همه به ما فشار آوردند، آمریکا بدترین فشار‌های اقتصادی را بر ما وارد کرد و نگذاشت شرکت‌های اقتصادی دنیا با ما کار کنند و در فروش نفت ما اخلال و در روند فعالیت‌های بانکی و بیمه‌ای ما مشکلات بوجود آورد.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنها فکر می‌کردند که این فشار‌ها یک نتیجه مناسبی برایشان ایجاد خواهد کرد، اما امروز احساس می‌کنیم درست به عکس شده است یعنی ملت بزرگ ایران بعد از یکسال و نیم فشار مداوم اقتصادی، از هر روز دیگر قدرت و توان و جایگاهش در سطح جهان روشن‌تر و رفیع‌تر شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سفر به ارمنستان برای حضور در جمع سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا، این احساس عزت و جایگاه ایران کاملاً مشخص بود، گفت: در سفر به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل نیز برای ما روشن بود که امروز، علیرغم مظلومیت و فشار به این ملت، روز عزت ملت ایران است.

آقای روحانی ادامه داد: در سفر سازمان ملل هر کجا ایران و نماینده ایران بود، سیاست و دیپلماسی همان‌جا می‌چرخید و همه می‌خواستند از ایران بشنوند؛ منطقه از زبان ایران، سیاست‌های جهانی از زبان ایران و حتی به بیانی سیاست داخلی آمریکا هم با بیان و عمل ایران؛ همه آن‌ها احساس می‌کردند اقدام ایران می‌تواند در سیاست داخلی آمریکا هم تأثیرگذار باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: لابی ضد ایرانی توطئه‌ای را تهیه کرده بود که به مردم جهان بگوید ایران آغازگر یک تنش در منطقه حساس خلیج فارس است؛ شرایط غیرمناسب و یا حتی شرایط جنگی پیش روست و آغازگر و مقصرش ایران است.

آقای روحانی افزود: لازم بود این توطئه شکسته شود و همه مردم جهان بشنوند آن‌هایی که این مشکل را در منطقه پیش آوردند کسانی هستند که ۵ سال پیش مردم مظلوم یمن را هدف بمباران وحشیانه خودشان قرار دادند و ایران در طول این مدت مدافع مظلومین و مقاوم و مبارز در برابر تروریسم جهانی بوده و کسی نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند.

رئیس جمهور بیان کرد: آنچه در پایان مدت کوتاهی که در نیویورک بودیم احساس کردیم این بود که جوی که دشمن ساخته بود، شکسته شد و شرایط دیگری پیش آمد؛ مخصوصاً که ما منادی صلح بودیم و بحث ابتکار صلح هرمز را مطرح و این طرح را ارایه دادیم.

آقای روحانی ادامه داد: این طرح با توجه به مسایل مختلف و از دید کشور‌های مختلف بود؛ هیچ کس نمی‌توانست با این طرح مخالفت کند و لو اینکه کسی دلش نمی‌خواست بگوید که ما پشتیبان این طرح هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه از طرف دیگر آنها کار دیگری را می‌خواستند در اذهان عمومی جا بیندازند، گفت: آنها می‌خواستند این را در اذهان جا بیندازند که همه چیز برای یک دیپلماسی صلح‌آمیز و مناسب در منطقه و برای مردم ایران مهیاست و این ایران است که سختگیری می‌کند و سر باز می‌زند، بنابراین در حدود ۷۰ ساعتی که در نیویورک بودم بیش از ۲۳ برنامه و حدود ۱۵ ملاقات با سران کشور‌ها داشتیم و در این مدت کوتاه، خیلی از سران ۱+۵ را در نیویورک، آنکارا، ارمنستان و در سه اجلاس اخیر ملاقات کردیم.

آقای روحانی تصریح کرد: در این مدت توانستیم این توطئه‌ای را که طراحی کرده بودند در هم شکسته و تاکید کنیم ایران از مذاکره فرار نمی‌کند و پای میز مذاکره است. در این راستا مسأله مهمی هم رخ داد، ۱+۵ که از دید ضد ایرانی‌ها، مرده بود و اسراییل، ارتجاع منطقه و کاخ سفید می‌گفتند که ۱+۵ مرده است، همه جمع شده بودند که ۱+۵ درست شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه اصرار‌ها، صحبت‌ها و تماس‌ها بر این مبنا بود که یکبار دیگر ۱+۵ درست شود و ما هم گفتیم که حرفی نداریم و در یک شرایط مناسب اشکالی ندارد، به شرط اینکه آن‌هایی که به ۱+۵ ضربه زدند به آداب و رسوم ۱+۵ برگردند.

آقای روحانی گفت: ۱+۵ بر مبنای تعهد یک توافق بود و باید به آن سمت حرکت کنند و اگر به آن سمت حرکت کردند، اشکالی ندارد. ۱+۴ که در نیویورک تشکیل شد، می‌توانست ۱+۵ هم بشود.

رئیس جمهور با بیان اینکه خیلی‌ها تلاش کردند که مذاکراتی در سطح سران ۱+۵ در سازمان ملل تشکیل شود، اظهار کرد: ظاهرش این بود که بگوییم مخالفیم و شرکت نمی‌کنیم تا همه تقصیر‌ها گردن ایران بیفتد و بگویند درست است که آمریکا مقصر بوده، ولی الان که تسلیم است و می‌گوید حاضراست که با شما بنشیند و به قول یکی از رهبران اروپا، همه ما الان در نیویورک جمع هستیم و این بهترین فرصت تاریخی است.

رئیس جمهور خطاب به ملت ایران با تأکید بر اینکه آنچه این روز‌ها برخی در تبلیغات جهانی مطرح می‌کنند با واقعیت فاصله دارد، گفت: البته این حرف که طرحی را فرانسه آماده کرده بود و کلیت آن طرح به یک معنا می‌توانست قابل قبول باشد، چون کلیت آن برمی‌گشت به اینکه ایران دنبال سلاح هسته‌ای نباشد که همیشه این را گفتیم، ایران به صلح منطقه و صلح آبراه‌های منطقه کمک کند که همیشه کمک کردیم. آمریکا کل تحریم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله آغاز و پول نفت در اختیار قرار بگیرد.

آقای روحانی اضافه کرد: این اصولی بود که فرانسه با آمریکایی‌ها مطرح کرده بود و بعد با ما مطرح کرد، بنابراین اصل این حرفی که الان در روزنامه‌ها و تبلیغات دنیا شایع و مطرح شده و خود رئیس جمهور فرانسه به صورتی بیان کرده، درست است.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: