بن‌سلمان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شرط گذاشت

کدخبر: 2335493

براساس یک فیلم مستند آمریکایی محمد بن سلمان متعهد شده که اگر آمریکا به عربستان برای شکست ایران و سلطه بر خاورمیانه کمک کند، روابط تجاری با رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با این رژیم را به رسمیت بشناسد.

براساس یک فیلم مستند آمریکایی محمد بن سلمان متعهد شده که اگر آمریکا به عربستان برای شکست ایران و سلطه بر خاورمیانه کمک کند، روابط تجاری با رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با این رژیم را به رسمیت بشناسد.

سایت میدل ایست مانیتور اظهاراتی را از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نقل کرد که در یک فیلم مستند که شبکه "PBS" در یک برنامه تلویزیونی آن را فاش کرد، آمده است. این اظهارات را محمد بن سلمان در نشستش با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا طی سفرش به ریاض در مه ۲۰۱۷ ایراد کرده است.

مارتین اسمیت، گوینده این فیلم مستند که با عنوان "ولیعهد" منتشر شده، می‌گوید محمد بن سلمان از ترامپ خواست به عربستان برای شکست ایران و سلطه ریاض بر خاورمیانه کمک کند تا در مقابل عربستان به ترامپ و دامادش، جارد کوشنر به حل نزاع فلسطین و اسرائیل کمک کند.

دیوید آگناتیوس، تحلیلگر نظامی روزنامه واشنگتن‌پست از ولیعهد عربستان در این فیلم مستند نقل کرد: من خاورمیانه‌ای را می‌بینم که اسرائیل در آن بخشی از ماست. من آماده به رسمیت شناختن روابط تجاری با اسرائیل و عادی‌سازی کامل روابط هستم.

این تحلیلگر گفت که پیشنهاد بن سلمان دولت آمریکا را وسوسه کرد تا به محور طرحی تبدیل شود که کوشنر به دنبال تأیید و اجرای آن است.

همچنین روابط اسرائیل و عربستان اخیرا از زمان رسیدن محمد بن سلمان به قدرت به روابطی نزدیک و مستحکم تبدیل شده است. گزارش‌هایی هم درباره نشست بن سلمان با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر مسؤولان شورای همکاری خلیج فارس روی عرشه کشتی در دریای سرخ منتشر شده است.

ژوئن گذشته یک دیپلمات سعودی به روزنامه اقتصادی گلوبس اسرائیل گفته بود که عادی‌سازی کامل و علنی روابط میان عربستان و اسرائیل صرفا به زمان بستگی دارد و روابط محرمانه‌ای میان دو طرف وجود دارد و عربستان از تکنولوژی‌های پیشرفته اسرائیل استفاده می‌کند.

سایت میدل ایست به تأکید این دیپلمات سعودی بر پایبندی کشورش به کمک به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اشاره کرد. همانگونه که در نشست اخیر عباس با ملک سلمان به این موضوع پرداخته شد.

براساس گزارش این سایت، این دیپلمات اذعان کرد که ملک سلمان و ولیعهد عربستان بر عباس برای جدی گرفتن تحولات سیاسی و اقتصادی فشار می‌آوردند. به رغم اینکه عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان اعلام کرد که کشورش از جزئیات طرح آمریکا برای حل و فصل بحران فلسطین (معامله قرن) اطلاع ندارد اما گفت که این معامله یک ویژگی مهم دارد و آن این است که شامل استراتژی اقتصادی فراگیری برای ارتقای منطقه به ویژه اراضی فلسطین است.

الجبیر از آمادگی کشورش برای سرمایه‌گذاری گسترده در معامله قرن خبر داد و معامله قرن را اینگونه توصیف کرد که فلسطینی‌ها خواب چنین معامله‌ای را هم نمی‌دیدند. الجبیر اینگونه به تبلیغ بسیاری از جذابیت‌های این معامله مثل فراهم شدن آموزش خوب و شکوفایی بهداشت و صنعت نوار غزه پرداخت.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: